NEWS

GASTRONOMIA OD A DO Z

Najnowsze trendy w gastronomii, znakomici szefowie kuchni z całego świata, ogromna dawka kulinarnego know-how. Tak zapowiada się tegoroczna edycja Międzynarodowych Targów Gastronomii i Wyposażenia Hoteli Polagra Gastro i Invest Hotel. Wydarzenie odbędzie się w dniach 25-28 września.

Poznańskie targi przeznaczone dla branży HoReCa kilka lat temu zyskały nową formułę, która z dużą aprobatą została przyjęta przez przedstawicieli branży. Poznań stał się miejscem premier (również światowych) i niestandardowych prezentacji wyposażenia dla lokali gastronomicznych i obiektów noclegowych. Do tego efektowne pokazy i konkursy kulinarne oraz merytoryczne konferencje.

W tym roku zostaną utworzone specjalne strefy pokazowe. Jedną z nich stanowić będzie Galeria Innowacji, dzięki której w Polsce już od dwóch lat można zapoznać się z premierami renomowanych producentów i dystrybutorów rynku HoReCa z całego świata. Głównym atrybutem prezentowanych urządzeń jest generowanie oszczędności wynikających m.in. z redukcji czasu pracy, zużycia produktów i powierzchni technologicznej. Sektor hotelarski zainteresuje natomiast Invest Hotel Showroom, gdzie będzie można zobaczyć ofertę wyposażenia wnętrz hotelowych w aranżacjach odwzorowujących kompleksowo przestrzenie - pokoje, łazienki, recepcję, sale restauracyjne czy lobby.

Targi Polagra Gastro to również strefa kulinarna i odbywające się w niej wydarzenia. Wśród nich m.in. Kulinarny Puchar Polski – konkurs, który od 16 lat wywiera wpływ na pracę kucharzy oraz stanowi trampolinę dla ich kariery zawodowej. W tym roku, w roli Przewodniczącego Jury KPP wystąpi Jarosław Uściński, Prezes OSSKiC. Razem z nim uczestników konkursu oceniać będą m.in. Maciej Rosiński, Jean Bos, Iwona Niemczewska. Inspiracji kulinarnych nie zabraknie również w kolejnej odsłonie Master Class Show, podczas którego szefowie kuchni zaprezentują rozwiązania zarówno kulinarne, jak i te z obszaru zarządzania gastronomią.


Więcej informacji o targach na www.polagragastro.pl.


ZA NAMI I EDYCJA WHISKY LIVE SOPOT

Ponad 200 gatunków whisky, warsztaty, szkolenia, a na koniec licytacja najlepszej single malt na świecie - tak wyglądało wydarzenie, które w 3 czerwca odbyło się w Sopocie.

Impreza promowana była jako pierwsza lokalna odsłona wydarzeń organizowanych pod szyldem Whisky Live.
Festiwal Whisky Live Sopot odbył się w Hotelu Sheraton Sopot. Przy wejściu do sali głównej znajdował się sklep z rozległą ofertą wszystkich alkoholi serwowanych na stoiskach. W wydarzeniu wzięło udział kilkudziesięciu wystawców. Highland Park, Glenfiddich, Glenmorangie, Dewars, Teeling – to tylko niektóre z dostępnych marek. Stoisko Ardbega przyciągało premierowym Kelpie – whisky dojrzewającą w beczkach wykonanych z dębu, rosnącego nad Morzem Czarnym. Bacardi przyciągał wzrok uczestników zamkniętą w specjalnej gablocie, trudną do zdobycia szkocką 31-letnią Craigellachie. To właśnie ta butelka tygodni wcześniej w Londynie podczas World Whiskies Awards została wybrana najlepszą single malt na świecie. Była przeznaczona do licytacji, a na stoisku można było spróbować jej młodszej siostry, 13-latki. Do degustacji Teelinga zachęcał brand ambasador marki, Mark Halvey. Obecność zagranicznego gościa nie była jedyną niespodzianką przygotowaną przez Teelinga. W lobby serwowano przepyszne, orzeźwiające koktajle na bazie tego trunku.

Były także kolejne premiery: na stoisku organizatora, firmy Tudor House, dostępna była włoska Puni. W 2016 roku została wyróżniona tytułem najlepszy design roku. Nie mniejsza kolejka ustawiła się do islandzkiej Floki. Ta whisky, a w zasadzie „niepełna” whisky (nie leżakowała jeszcze pełnych trzech lat, stąd nazywana jest young malt’em) cechuje się tym, że do jej produkcji używa się wysuszonych owczych odchodów. Według tamtejszego ministerstwa ds. środowiska, pozyskiwanie torfu nie jest przyjazne dla otoczenia, bowiem w trakcie jego wydobywania uwalnia się do atmosfery dwutlenek węgla. Kreatywni Islandczycy znaleźli jednak inny sposób na produkcję.

Ostatnia z premier to whisky z z Austrii - Waldviertler Whisky JH. To słodki, pachnący miodem i wanilią trunek, dostępny również w wersji z prażonym słodem. Honoru gospodarzy broniła polska marka SEN, znana ze szczególnej dbałości o swoje trunki - od zebrania owoców po napełnianie butelek alkoholem, wszystko robione jest ręcznie. Z myślą o tych, którzy zamierzali próbować kolejnych whisky poza festiwalem przygotowano Stację Dram, na której można było się zaopatrzyć w buteleczki kilkudziesięciu gatunków Whisky single cask. Większość degustowanych whisky była dostępna w cenie biletu. Przygotowano również rumy, koniaki, a nawet wódki.

Organizatorzy festiwalu postawili również na edukację. Pierwszy wykład, o tym, jak zarabiać na whisky prowadził organizator wydarzenia, Jarosław Buss. Indeks Rare Whisky Apex 1000, śledzący ceny butelek o największym potencjale inwestycyjnym, wzrósł w ciągu ostatnich lat o 140%. Danym rynkowym zawierzyło dotychczas ponad 3 miliony Polaków, lokując już ponad 155 milionów złotych w alkohole inwestycyjne. Nie mogło również zabraknąć sesji Masterclass, od dawna wpisujących się w festiwalowy krajobraz. Mark Harvey poprowadził sesję „Teeling – magia beczki”. Poza nią odbyły się również dwie inne: „Glenfiddich” oraz „Glenmorangie i Ardbeg, czyli Piękna i Bestia w świecie whisky” z możliwością degustacji premierowego Kelpie. W cenie biletu można było wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez Przemysława Gwardzika, właściciela Pracowni Red Wine and Whisky. Ekspresyjny prowadzący starał się odpowiedzieć na pytanie, czy „terroir” ma wpływ na charakter whisky. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się również, gdzie tkwi tajemnica tego trunku oraz czy rodzaj użytej beczki ma znaczenie.

Festiwal zakończył się długo licytacją pochodzącej z regionu Speyside 31-letniej Craigellachie – whisky o zaskakujących aromatach. Wyjątkowy okaz został nabyty za kwotę 2,5 tys. złotych.


WKRÓTCE WYPŁYWA TRANSATLANTYK

14-21 lipca br. w Łodzi odbędzie się festiwal filmowy Transatlantyk. Organizatorzy jak co roku przygotowali bogaty program Kina Kulinarnego.

Sekcja Kina Kulinarnego odbędzie się w dniach 15-19 lipca 2017. Na wielbicieli apetycznych obrazów czeka cykl pięciu pokazów połączonych tematycznie z eleganckimi kolacjami w nowoczesnym budynku łódzkiej EC1. Filmy, również w tym roku, wybierano we współpracy z międzynarodowym festiwalem filmowym w Berlinie. Szefowie kuchni, którzy będą interpretować filmowe obrazy, to: Wojciech Modest Amaro, Tomasz Purol, Mariusz Pieterwas, Katarzyna Daniłowicz, Robert Skubisz i Sebastian Krauzowicz. Znany już jest program pokazów. Widzowie zobaczą zarówno klasyki, jak i nowe produkcje, m.in.: „Ucztę Babette”, „Soul”, „Monsieur Mayonnaise”, „Andre” czy „Boone”. Pełen program wydarzenia znajduje się na stronie internetowej festiwalu: www.transatlantyk.org. „Food Service” jest patronem medialnym wydarzenia.


MAGAZYN

Nr 170/2017

NA OKŁADCE: Młoda krew poznańskiej gastronomi, Krzysztof Łapawa
W ŚRODKU: rozmowa z Jonathanem Knightem i Nickiem Shapirą z Jamie Oliver Restaurant Group.


PARTNERZY

Advertisement