NEWS

MIKSER KULINARNY MAKRO

Zapraszamy na wideo-relację z pierwszego Miksera Kulinarnego w drugiej edycji programu Szef dla Młodych Talentów. Spotkanie, w którym udział wzięło 200 uczniów szkół gastronomicznych i młodych kucharzy z całej Polski, poprowadzili Paweł Oszczyk, Wojciech Harapkiewicz, Dorota Minta i Tomasz Górski.

Podczas pokazu kulinarnego Wojciech Harapkiewicz (szef kuchni restauracji Babinicz w kompleksie Dworzysko w Szczawnie-Zdroju) oraz Paweł Oszczyk („Szef Roku” Żółtego Przewodnika Gault&Millau Polska 2016) zaprezentowali bogactwo mięs i ich zastosowań w kuchni oraz przygotowali takie dania, jak pastrami z kaczki, tatar z sarny czy stek z jelenia. Natomiast Tomasz Górski, starszy specjalista ds. mięsa w MAKRO Polska, opowiedział uczniom m.in. o rodzajach mięsa, wskaźnikach jakości i warunkach przechowywania. Dorota Minta – psycholog i doradca rozwoju osobistego – udzieliła prelekcji o tym, jak osiągnąć sukces w branży gastronomicznej.

Październikowe wydarzenie w Akademii Inspiracji MAKRO w Warszawie otworzyło drugą edycję programu Szef dla Młodych Talentów. To jedyny program odpowiedzialności społecznej w Polsce, prowadzony z myślą o uczniach szkół gastronomicznych. Jego celem jest integrowanie szkół gastronomicznych z sektorem HoReCa oraz tworzenie młodych kucharzom możliwości nauki od najlepszych szefów kuchni. Partnerzy programu to Żółty Przewodnik Gault&Millau Polska oraz ChemaN.


POLACY WYDAJĄ CORAZ WIĘCEJ NA POSIŁKI NA MIEŚCIE

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach. Kwota zostawiana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, wynosi od 10 do 30 zł - takiej odpowiedzi udzieliło 32 proc. respondentów badania "Polska na Talerzu 2017".

Często szukamy miejsc, które oferują dobrą jakość i korzystną cenę. Co z napiwkami? Zostawiamy je coraz częściej. - Rozwój trendów gastronomicznych pokazuje, że Polacy coraz częściej korzystają z restauracji. W stosunku do ubiegłego roku ten wzrost jest ponad 3 procentowy. Dojrzewamy też do tego, żeby za dobrą pracę za dobrą obsługę, jakość jedzenia nagradzać napiwkami. Napiwki zazwyczaj wynoszą 10 procent wartości rachunku. Z własnej perspektywy mogę powiedzieć, że jest to doceniane przez obsługę – mówi newsrm.tv Paweł Oszczyk, „Szef Roku” Żółtego Przewodnika Gault&Millau Polska 2016.

Jak pokazał raport „Polska na Talerzu 2017” Polacy cenią sobie wysoką jakość dań (62 proc. respondentów), przystępne ceny (52 proc. respondentów) oraz dogodną lokalizację (29 proc. respondentów). To właśnie te trzy czynniki miały największy wpływ na decyzję dotyczącą ponownego odwiedzenia lokalu. Choć ,,obsługa” uplasowała się w tym roku dopiero na czwartym miejscu (27 proc. respondentów), aż 89 proc. przebadanych potrafiła wskazać zachowania personelu, które są dla nich nieakceptowalne. Brak zainteresowania klientem ze strony obsługi to problem, który przebadani ocenili jako najbardziej uciążliwy – aż 70 proc. irytuje długi czas oczekiwania na kelnera, danie, bądź rachunek. Drugim istotnym problemem, dla ponad połowy przebadanych, jest nieutrzymywanie czystości w lokalu.

- Dzisiaj restauracja nie jest tylko miejscem gdzie „tankujemy brzuszek”, tylko jest to miejsce, w którym sympatycznie spędzamy czas, a przy okazji możemy dobrze zjeść i napić się dobrego trunku. Często szukamy miejsc, które oferują dobrą jakość i korzystną cenę – opowiada Jarek Walczyk, doradca gastronomiczny, Prezes Fundacji Klubu Szefów Kuchni.

- Goście często pytają o składniki dań, o alergeny czy sposób przygotowania potraw i to wymaga dużego przygotowania od personelu. Odwiedzający restaurację zwracają uwagę na ceny, chociaż rzeczywiście są ostatnio w stanie wydawać dużo więcej za dania. Trzecim elementem istotnym dla gościa jest obsługa. Zwracamy uwagę na to np. w jaki sposób czekamy na stolik, czy obsługa ich zauważa, czy muszą na nią czekać – dodaje Malka Kafka, przedsiębiorczyni, właścicielka sieci Tel Aviv Urban Food.

Choć jakość polskiej gastronomii rośnie z każdym rokiem, w wielu lokalach wciąż zauważalny jest brak rozwiązań istotnych dla klientów. Wśród tych najczęściej powtarzających się znalazły się brak możliwości zamiany składników w potrawach (42 proc. respondentów), brak dostępności sieci Wi-Fi (28 proc. respondentów) oraz brak rozwiązań dla dzieci, np. kącika zabaw czy przewijaka (25 proc. respondentów).

Głównym powodem, dla którego jada się ,,na mieście”, jest wygoda. Badani często wskazywali również na oszczędność czasu i chęć spotkania ze znajomymi czy zamiłowanie do jadania poza domem.

„Polska Na Talerzu” to raport przygotowywany corocznie przez sieć hurtowni MAKRO Polska. Przedstawia on trendy konsumenckie w polskiej gastronomii oraz stanowi źródło informacji na temat kierunków rozwoju branży HoReCa. Odpowiada na kluczowe pytania, m.in. jaki rodzaj kuchni Polacy lubią najbardziej, w jakich miejscach najczęściej jadają, gdzie szukają informacji o lokalu oraz jakimi kryteriami kierują się przy jego wyborze. Dzięki temu stanowi inspirację dla wszystkich, którzy prowadzą lub planują otworzyć lokal gastronomiczny. Raport przygotowano na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez IQS na zlecenie MAKRO Polska.


IX EDYCJA AKCJI GĘSINA NA ŚW. MARCINA

Od 10 listopada do 3 grudnia trwać będzie w tym roku IX edycja slowfoodowej akcji “Gęsina na św. Marcina".

Tradycyjnie wybierane są najlepsze restauracje w całej Polsce, które w tym okresie serwują przynajmniej 3 dania na bazie gęsiny (może to być przystawka, pierwsze lub drugie, a nawet deser, bo i z takim użyciem gęsiny się spotkaliśmy). Slow Food Polska w tym roku zaprasza około 100 restauracji z całej Polski w tym wszystkie, które posiadają rekomendację Slow Food Polska.

Zdaniem Jacka Szklarka, pomysłodawcy akcji ”efekty naszych działań są bardzo wymierne – spożycie gęsiny w Polsce z 17 gramów 9 lat temu urosło dzisiaj do 230 gramów, czyli prawie 14 krotnie. Jednak wciąż z 7 milionów sztuk gęsi hodowanych rocznie, 90% czyli około 20 tys. ton trafia na rynek niemiecki. Owszem, gęsina jest najdroższa spośród drobiu, co odpowiada jej jakości, jednak ceny czasami są spekulacyjne, na co składa się zbyt wysoki koszt jaj gęsich czy też wylęgniętych gąsiąt oraz marże zakładów drobiarskich i sklepów detalicznych. Jeśli producentom faktycznie zależy na uniezależnieniu się od rynku niemieckiego, muszą długoterminowo zainwestować w polski rynek, oferując gęsinę w bardziej przystępnych cenach”.

Podobnie jak w minionych latach, w akcji „Gęsina na św. Marcina” biorą udział, między innymi, tacy Szefowie Kuchni i restauracje jak: Wojtek Modest Amaro (Atelier Amaro), Adam Chrząstowski (ED RED), Krzysztof Żurek (Trzy Rybki – Hotel Stary), Dominik Narloch (Cucina), Mariusz Siwak (Park Hotel), Witek Iwański (Aruana), Marian Frankowski (Morellino-Gęboczek), Krystian Szidel (Sheraton – Sopot), Dawid Łagowski (Pałac Mierzęcin), Sylwester Lis (Bukovina), Krzysztof Małocha (Heron Hotel), Tomasz Dziura (Hotel Galaxy), Przemek Błaszczyk (Manana), Kasia Rogowska (Cadenza), Marcin Sołtys (Filipa 18), Przemek Bilski (Pod Nosem) czy Aleksander Baron (Solec 44).

Program “Gęsiny na św. Marcina” będzie w tym roku wyjątkowy. Podobnie jak rok temu mówa była o gęsi kartuskiej, tak i w tym organizatorzy koncentrować się będą na starych, rodzimych rasach gęsi, jak Zatorska, Kartuska, Suwalska, Garbonosa, Rypińska i inne. Każdego roku, jedna z tych ras będzie przez nas szczegółowo prezentowana. I tak, w tej edycji, najwięcej uwagi poświęcimy Gęsi Suwalskiej. Każdego z Szefów Kuchni Slow Food Polska zachęta też do poszukiwania tych rodzimych ras gęsi na własnym terenie. Tegoroczna akcja rozpocznie się dzień przed Świętem Niepodległości, czyli w piątek 10 listopada.

Poza tym, nie zabraknie festynów w skansenie w Swołowie na Pomorzu z Rafałem Niewiarowskim (Dym na Wodzie), w Gęśniku na Kaszubach (Gęsia Farma) czy na Lubelszczyznie w Puchaczowie (Zbyszek Kołodziej, Gęś Biłgorajska). Weźmiemy udział w Święcie Młodego Wina w Sandomierzu. Włączamy się kolejny raz w szereg imprez związanych z gęsiną w podwarszawskim Legionowie, w konkurs dla zachodniopomorskich restauracji w Szczecinie (Andrzej Buławski), w imprezę plenerową w Folwarku Kamyk pod Częstochową, w powrót do żydowskich i gęsich tradycji w małym świętokrzyskim Chmielniku. Do tego nieskończona ilość spotkań, laboratoriów, konkursów, degustacji, etc... organizowanych w całej Polsce przez convivia Slow Food Polska. Jednak sercem akcji pozostają same restauracje, które mamy nadzieję, będą licznie odwiedzane w tym czasie przez rzesze Polaków i gości z zagranicy. Długi weekend wyjątkowo sprzyjać będzie w tym roku odwiedzaniu restauracji.

Jak co roku zorganizowany również zostanie konkurs na najlepszy przepis na gęsinę, który wybiorą spośród nadesłanych przepisów sami Szefowie Kuchni, biorący udział w akcji. Podczas otwarcia pierwszej butelki Wina Świętomarcińskiego z Winnicy Turnau w piątek 10 listopada w Restauracji Ed Red w Warszawie zostaną ogłoszeni zwycięzcy – zwycięża przepis, który otrzyma największą liczbę głosów, zaś jego autor ogłoszony zostanie Królem Gęsiny 2017/2018. Przypominamy, że ten tytuł w przeszłości wywalczyli: Adam Chrząstowski, Aleksander Baron, Przemek Błaszczyk, Tomasz Dziura, Adrian Gabryszak i Marcin Pławecki (zwycięski przepis z zeszłego roku w odrębnym pliku).

Tegoroczne Wino Świętomarcińskie przygotowuje na potrzeby akcji Winnica Turnau z Baniewic w Województwie Zachodniopomorskim. Mimo iż nie jest to łatwy rok dla winiarzy, Zbigniew Turnau, współwłaściciel winnicy deklaruje, że „w tym roku wina i białego i czerwonego nie zabraknie. Winogrona w bardzo dobrym stanie zostały zebrane dwa tygodnie temu i wino już zakończyło fermentacje w kadziach – białe będzie na bazie szczepu Solaris, zaś czerwone ze szczepów Rondo i Regent”. Wino Świętomarcińskie w po raz pierwszy w tym roku będzie również dostępne w sprzedaży detalicznej poprzez stronę internetową producenta oraz wymienione tam sklepy: www.winnicaturnau.pl


Terminarz akcji:

2 XI – ogłoszenie listy restauracji zakwalifikowanych do wzięcia udziału w akcji

10 XI – Ogłoszenie wyników konkursu na najlepszy przepis na gęsinę i wybranie spośród Szefów Kuchni „Króla Gęsiny 2017”

10 XI – 3 XII Serwowanie gęsiny w najlepszych polskich restauracjach (ponad 100 restauracji)

10 XI Otwarcie pierwszych butelek Wina Świętomarcińskiego z Winnicy Turnau w warszawskiej restauracji Ed Red


10 XI – 3 XII kolacje organizowane przez członków Slow Food w wybranych restauracjach we wszystkich większych miastach w Polsce

11-13 XI Festiwale i konkursy poświęcone gęsinie w Legionowie, Szczecinie, Gęśniku na Kaszubach, w Mortęgach na Warmii, w Kamyku pod Częstochową oraz

w Swałowie pod Słupskiem

www.gesina.pl


MAGAZYN

Nr 169/2017

NA OKŁADCE: Kobieta roślinożerna. Restauratorka Malka Kafka
W ŚRODKU: wywiad ze Sławomirem Korczakiem,właścicielem cukierni Polska European Bakery & Chocolate w Meksyku.


PARTNERZY

Advertisement