NEWS

LANTMANNEN UNIBAKE ZWIĘKSZA SWOJE MOŻLIWOŚCI W POLSCE

Warszawa, Nowa Sól, 6 lutego 2018 r. Lantmannen Unibake - skandynawski producent pieczywa, obecny w Polsce od początku lat ‘90, uruchomił w Nowej Soli nowy zakład produkcyjny.

To już trzeci i zarazem największy oraz najbardziej nowoczesny zakład firmy w Polsce, a także drugi co do wielkości w Europie.

Lantmannen Unibake – producent pieczywa świeżego i mrożonego (przeznaczonego do odpieku w sklepach), właściciel takich marek jak Schulstad  i Schulstad Bakery Solutions, znacząco zwiększa swoje możliwości w Polsce. Po dwóch latach od rozpoczęcia budowy spółka uruchomiła w Nowej Soli nowoczesny zakład produkcyjny o powierzchni 24,6 tys. metrów kwadratowych.

– Polska jest dla nas kluczowym rynkiem - piekarnia w Nowej Soli to już trzecia, zarazem nasza największa i najbardziej nowoczesna piekarnia w Polsce, a także druga co do wielkości w Europie. Dzięki nowej inwestycji znacząco zwiększają się nasze możliwości – zarówno jeśli chodzi o asortyment, wielkość produkcji jak i eksport. Nowa piekarnia to także nowe miejsca pracy, w tym pośrednie – u polskich dostawców, powiedział Jacek Górecki, Dyrektor Zarządzający Lantmannen Unibake na Region Polski i Węgier.

W styczniu do użytku oddana została pierwsza linia produkcyjna (w sumie do końca roku 2019 planowane są trzy), która wytwarzać będzie szeroki asortyment pieczywa typu fast food – bułki do hamburgerów i hot dogów, w wielu rozmiarach i kształtach, z różnymi rodzajami posypek i dodatków. Może ona wytwarzać w sumie 450 milionów bułek (24 tys. ton) rocznie. To znaczące, przeszło                          50-procentowe zwiększenie dotychczasowych możliwości produkcyjnych firmy w Polsce. Nowa piekarnia to także znaczący wzrost eksportu – zakład w Nowej Soli  pozwoli na 5-krotne zwiększenie eksportu pieczywa produkowanego w naszym kraju przez Lantmannen Unibake.

Nowa linia produkcyjna jest bardzo nowoczesna, zastosowano na niej m.in. takie innowacyjne rozwiązania jak mroźnię wbudowaną w linię produkcyjną tzw. mroźnię ‘in-line’. Bułki po upieczeniu poddawane są głębokiemu mrożeniu jeszcze przed włożeniem do kartonów (podczas mrożenia bułki są zapakowane tylko w foliową zgrzewkę;  już w ciągu 1h od wypieczenia osiągają temperaturę -12oC). Dzięki temu produkty nie gniotą się podczas transport oraz zachowują swoje parametry (m.in. nie dochodzi do rozpoczęcia procesu starzenia zaraz po wypieczeniu, zachowują optymalną świeżość).

Zakład w Nowej Soli korzystać będzie z najwyższej jakości surowców, głównie od polskich dostawców (m.in. młyny, cukrownie, producenci drożdży, opakowań, dostawcy energii i gazu).

Głównymi odbiorcami pieczywa z Nowej Soli będą międzynarodowe, duże sieci restauracji szybkiej obsługi sprzedające hamburgery i hot dogi, a także inni klienci z rynku gastronomicznego (HoReCa): restauracje, bary, stacje benzynowe. Około 50% produkcji trafi na rynek polski, pozostała część – na rynek niemiecki, a także do Czech, Słowacji, Państw Bałtyckich i Skandynawii. Obecnie trwa produkcja testowa, rozpoczęcie sprzedaży planowane jest jeszcze w pierwszym kwartale 2018 roku.

Do końca roku 2019 w piekarni w Nowej Soli będą trzy linie produkcyjne, wytwarzające 60 tys. ton pieczywa rocznie. Będzie to przede wszystkim różnego typu pieczywo mrożone, w szczególności takie grupy produktowe, jak pieczywo typu fast food oraz mrożone bułki, bagietki i chleby do odpieku w sklepie. Nowa piekarnia, w połączeniu z obecną bazę produkcyjną, to także zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o dedykowane linie – różna wielkość linii produkcyjnych pozwoli realizować zarówno wielkie zamówienia, jak i dedykowane produkty na akcje sezonowe, ułatwi też szybki i efektywny rozwój nowych produktów.

W nowym zakładzie realizowane jest skandynawskie podejście do zrównoważonego rozwoju, mające na uwadze dbanie o środowisko naturalne. W piekarni Nowej Soli wykorzystywana jest ‘zielona’ energia - pochodząca ze źródeł odnawialnych. Instalacja chłodnicza i piece zostały zoptymalizowane energetycznie, np. ich ciepło jest odzyskiwane i wykorzystywane w innych częściach zakładu. W zakładzie zastosowane zostało oświetlenie typu LED, a na parkingu zainstalowano stacje ładowania samochodów elektrycznych. Realizacja inwestycji, zarówno na etapie przygotowawczym, jak i operacyjnym, była prowadzona w sposób możliwie najlepiej chroniący środowisko naturalne, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków bezpieczeństwa i najnowszych technologii.

Dotychczasowa wartość inwestycji w Nowej Soli to 37 mln EUR, a jej całkowita wartość do końca roku 2019 wyniesie 75 mln EUR. Wydatki te obejmują wybudowanie hali produkcyjnej wraz z niezbędną infrastrukturą (m.in. chłodnie, pomieszczenia magazynowe, budynki i pomieszczenia biurowe i techniczne), a także zakup i instalację maszyn oraz niezbędnych urządzeń. Nowa piekarnia – to nowe miejsca pracy. Docelowo w Nowej Soli zatrudnienie znajdzie 110 pracowników. Oznacza to wzrost zatrudnienia Lantmannen Unibake w Polsce o prawie 25% (obecnie firma zatrudnia w naszym kraju ponad 450 osób).

Lantmannen Unibake w Polsce
Lantmannen Unibake jest obecny w Polsce od 25 lat od początku lat dziewięćdziesiątych. Oprócz nowo otwartej piekarni w Nowej Soli produkcja odbywa się w dwóch zakładach (w Poznaniu i w Nieporęcie koło Warszawy), gdzie działa łącznie 7 linii produkcyjnych, na których wypiekane są m.in. produkty takich marek jak: Schulstad i Schulstad Bakery Solutions. Spółka oferuje szeroki wybór różnorodnych wyrobów piekarskich, takich jak pieczywo przeznaczone do odpieku w sklepach (bagietki, bułki, ciabaty), pieczywo pakowane (tosty, chleby żytnie i mieszane) oraz szeroką gamę produktów przeznaczonych dla gastronomii (bułki do hamburgerów, hot dogów, zapiekanek, kebabów, panini i inne).

Produkty Lantmannen Unibake dostępne są we wszystkich największych sieciach handlowych, w mniejszych sklepach osiedlowych, a także na stacjach benzynowych i w restauracjach szybkiej obsługi. W roku 2017 spółka sprzedała ponad 30 tys. ton świeżego i mrożonego pieczywa o łącznej wartości ponad 200 mln zł. Oprócz podmiotów krajowych odbiorcami jej produktów są także podmioty działające na rynkach zagranicznych, w takich krajach jak: Niemcy, Czechy, Słowacja, Białoruś, Ukraina czy kraje skandynawskie. Spółka korzysta z szerokiej gamy dostawców, a niemal wszystkie surowce kupowane są na rynku polskim.


MAKRO POLSKA ROZPOCZYNA NOWY KONKURS DLA SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH

Sieć hurtowni MAKRO Polska w ramach projektów Szef dla Młodych Talentów i Rok Marek Własnych rozpoczyna konkurs Wyzwanie MAKRO Chefa.

Inicjatywa skierowana do szkół i klas gastronomicznych ma na celu promocję kuchni tradycyjnej oraz nowych marek własnych: MAKRO Chef, MAKRO Professional i MAKRO Premium.

Do konkursu Wyzwanie MAKRO Chefa sieć hurtowni MAKRO Polska zaprosiło szkoły gastronomiczne z całej Polski. Do udziału zakwalifikowało się dwadzieścia szkół m.in. z Warszawy, Nakła Śląskiego, Starachowic, Szczytna, Bochni, Garwolina czy Wejherowa. „Zainteresowanie konkursem przerosło nasze oczekiwania – spłynęło do nas blisko pięćdziesiąt zgłoszeń w różnej formie, również filmów czy rymowanek” – mówi Joanna Purzycka, koordynatorka projektu. Zakwalifikowane szkoły wyznaczą reprezentujące je zespoły złożone z uczniów i nauczycieli, których zadaniem będzie przygotowanie autorskiego przepisu na danie tradycyjne z wykorzystaniem m.in. produktów marki MAKRO Chef: kaszy gryczanej, chrzanu tartego i miodu gryczanego, które to zapewni sieć hurtowni.

Najciekawsze trzy zgłoszenia wybierze jury w składzie: Magdalena Figurna (rzecznik prasowy MAKRO Polska), Sławomir Leszczyński (kierownik działu marki własnej w MAKRO Polska), Joanna Purzycka (koordynatorka konkursu), Paweł Serafin (szef kuchni Akademii Inspiracji MAKRO w Warszawie) oraz Cezary Powała i Michał Grzywacz (szefowie kuchni pokazowej hali MAKRO nr 1 w Warszawie). Dodatkowo przyznana zostanie nagroda publiczności dla zespołu, którego przepis zdobędzie największą liczbę polubień na fanpage’u programu Szef dla Młodych Talentów na Facebooku.

Do zdobycia są nagrody: publikacja w międzynarodowej książce kucharskiej wydanej przez METRO AG, zestawy noży MAKRO Professional oraz bony na zakupy do MAKRO. Oprócz szansy na nagrodę, każda z dwudziestu szkół otrzyma od MAKRO Polska zestaw produktów spożywczych MAKRO Chef i środków czystości MAKRO Professional.

„Celem konkursu jest zachęcenie szkół do zagłębienia się w kuchnię tradycyjną poprzez kreatywne wykorzystanie produktów naszej nowej marki własnej MAKRO Chef oraz poszukiwanie nowych smaków i połączeń. Mamy nadzieję, że dzięki temu reprezentujący szkoły uczniowie – pod opieką swoich nauczycieli – będą mogli jeszcze bardziej rozwijać swoją wyobraźnię, pasję i talent kulinarny” – dodaje Joanna Purzycka.

Pierwsza edycja konkursu potrwa do marca. Kolejne dwie edycje zaplanowane są na kwiecień i wrzesień.

Konkurs Wyzwanie MAKRO Chefa prowadzony jest przez MAKRO Polska w ramach Roku Marek Własnych oraz projektu Szef dla Młodych Talentów – programu odpowiedzialności społecznej, którego celem jest integrowanie szkół gastronomicznych z sektorem HoReCa oraz tworzenie młodym kucharzom możliwości nauki od najlepszych szefów kuchni poprzez Miksery Kulinarne, staże oraz materiały edukacyjne, w tym książkę „Mix Wiedzy Kulinarnej”. Więcej informacji o konkursie można znaleźć na stronie internetowej www.szefdlamlodych.pl.


TYKWA, AWOKADO, OMLET. LISTA SKŁADNIKÓW NA SUSHI DLA WEGETARIAN

Choć mogłoby się wydawać, że sushi to danie przede wszystkim dla mięso-, a właściwie rybożerców, japoński specjał smakuje także wegetarianom, a nawet weganom.

Czym tak naprawdę jest sushi? Łódź czy Tokio – przepis na to japońskie danie jest dokładnie takie sam. Możesz sięgnąć m.in. po maki, a więc sushi zawinięte w wodorosty nori, uramaki (odwrócone maki, z ryżem na wierzchu), jak i po nigiri, w którym dodatkowe składniki są po prostu położone na ryżu. Pewne jest jedno: każdy z tych niewielkich ruloników wygląda jak prawdziwe dzieło sztuki. Może tak być również, gdy pominiesz składniki pochodzenia zwierzęcego, czyli ryby i owoce morza. Bez nich japoński specjał może smakować równie intrygująco.Oto kilka inspiracji, dzięki którym przekonasz się, że to możliwe.

 

Przekąska pełna witamin i minerałów

 

Dlaczego warto przygotować sushi, także to w wersji wege? Smak jest oczywistym powodem, ale… niejedynym. Spójrz na to danie również pod kątem jego wartości odżywczej. Wystarczy wziąć pod lupę same wodorosty nori, które zawierają np. znacznie więcej przyswajalnego żelaza niż mięso – aż 40 mg na 100 g! A jeżeli dołożysz do tego wartościowe składniki warzywne – np. awokado, marchewkę czy paprykę, sięgniesz po pełne witamin i minerałów tofu oraz nabiał, taki jak klasyczny serek Philadelphia, który dostarczy ci białka – zyskasz pełnowartościowy posiłek, który doda ci energii. 


Wegetariańskie sushi: lista składników


Co będzie ci potrzebne, aby przygotować wegetariańskie sushi? Po pierwsze i najważniejsze – odpowiednio przyrządzony ryż. Przepis na jego przygotowanie znajdziesz w wielu miejscach. Choć może się to wydawać skomplikowane, spróbuj. Przekonasz się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Wystarczą dobrej jakości składniki i odrobina cierpliwości, a na pewno uda ci się uzyskać odpowiednią konsystencję i smak.
Pamiętaj: wysoka jakość składników odnosi się również do tych warzywnych i mlecznych, po które sięgniesz, przygotowując swoje wegetariańskie sushi – w Łodzi, Warszawie i każdym innym zakątku Polski znajdziesz już produkty z wysokiej półki. Zainwestuj w nie, żeby uzyskać smak, jak w prawdziwym sushi barze.
Gdy chodzi o warzywne składniki, na liście must buy powinny znaleźć się np.:
awokado – doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych i bardzo smaczny, kremowy owoc, który wzmocni smak każdego maki – pamiętaj, aby skropić je delikatnie sokiem z limonki, aby zachowało swój oryginalny kolor
marchewka – pokrojona w cienkie słupki doda odrobiny słodkości do kompozycji
ogórek – w połączeniu z awokado i serkiem Philadelphia stworzą delikatną kompozycję – przygotuj przy ich pomocy uramaki i nie zapomnij ich obtoczyć w czarnym oraz białym sezamie
batat – koniecznie ugotowany, ponieważ warzywo na surowo jest zbyt twarde – pokrój go w długie, grubsze paski.
Możesz również sięgnąć po bardziej tradycyjne i typowo japońskie składniki, takie jak: śliwka umeboshi, rzodkiewka marynowana daikon, tykwa czy sejtan. W kompozycjach wege sprawdzają się również kiełki (np. rzodkiewki bądź brokuła), śliwki suszone, tykwa, sałata karbowana, a także papryka.

 

A może omlet?


Skoro pomijasz w sushi rybę czy krewetki, pozbawiasz go białkowych składników. Aby zachować zdrowy balans i dostarczyć organizmowi także tego składnika, możesz zastąpić owoce morza wysokobiałkowymi zamiennikami.
Na nigiri dobrze zaprezentuje się… omlet. Tak, tak: ten smażony z jajek, mąki i smażony na maśle. W tradycyjnych japońskich przepisach taki omlet nazywa się tamago i jest przygotowywany na specjalnej prostokątnej patelni. Możesz jednak przygotować również ten zwykły. Ciekawie zaprezentuje się zwinięty na nigiri, ale również wewnątrz klasycznych maki. Sięgnij również po tofu – jest pełne odżywczych aminokwasów, a także składników mineralnych.
Nieodzowny w wielu kompozycjach staje się serek Philadelphia. Jest wykorzystywany również w klasycznym sushi, ale i w tym w wersji wegetariańskiej dostarczy trochę białka.

 

Nie masz czasu przygotować wegetariańskiego sushi? W Łodzi i innych miastach możesz je również zamówić

 

Nawet tradycyjne sushi bary dostrzegają, że grupa klientów, którzy preferują wegetariańskie posiłki, rośnie z miesiąca na miesiąc i właśnie z myślą o nich wprowadzają do swojej oferty również wersję sushi bez ryb. Aby znaleźć odpowiednie dla siebie propozycje, wystarczy przejrzeć menu polecanych lokali – np. na laptopie czy smartfonie i… po prostu złożyć zamówienie. To również dobra opcja dla tych, którzy na co dzień jedzą mięso, ale chcą przetestować sushi również w wersji wegetariańskiej. Takie może być równie smaczne, a przy tym bardzo zdrowe.


MAGAZYN

Nr 172/2018

NA OKŁADCE: Z zamiłowania do dobrego jedzenia. Krzysztof Janiszewski, restaurator.
W ŚRODKU: gastronomiczny potencjał Instagrama. Czy social media są niezbędne w marketingu restauracji?


PARTNERZY

Advertisement