x

Lavazza i Microsoft dla zrównoważonego rozwoju

Kategoria: Lifestyle - ekologia    07.08.2019

Fundację Giuseppe i Pericle Lavazza oraz kolumbijski oddział Microsoftu podpisały porozumienie dotyczące wspólnego projektu transformacji technologicznej (Technology Transformation Model), realizowanego pod hasłem odpowiedzialności społecznej.

Lavazza edukuje planatorów kawy w Kolumbii. Foto: materiały prasowe.
Lavazza edukuje planatorów kawy w Kolumbii. Foto: materiały prasowe.
Najważniejsze cele projektu to eliminacja technologicznych, rolniczych i społeczno-gospodarczych przeszkód stojących na drodze plantatorów kawy w kolumbijskim departamencie Meta. Z powodu konfliktu zbrojnego w regionie tym zaprzestano uprawiania kawy na całe lata, a teraz symbolizuje on odradzanie się kraju.
Model TT łączy dostęp do Internetu z technologią, którą plantatorzy kawy mogą wykorzystać do wprowadzenia zrównoważonych metod uprawy. Ma również podnieść jakość produktu końcowego, poprawiając jednocześnie sytuację społeczną i ekonomiczną plantatorów, ich rodzin oraz społeczności, w których żyją. Dotyczy to również wzmacniania pozycji kobiet i zaangażowania młodszych pokoleń w kulturę kawy.
Obecnie model TT rozwinął się z pionierskiego projektu w rozwiązanie, które można powielać w innych regionach. Lavazza i Microsoft podpisały porozumienie dotyczące wprowadzania go w innych obszarach Kolumbii i przewidują rozszerzenie go w przyszłości na inne kraje będące producentami kawy.
– Obowiązki przyjęte przez podpisanie Agendy ONZ 2030 mają charakter globalny i usuwają
w cień interesy gospodarcze. Niestety w dalszym ciągu mamy przed sobą długą drogę do
osiągnięcia 17 celów zrównoważonego rozwoju, lecz przedsiębiorstwa mogą i muszą podjąć
wspólny wysiłek, dzieląc się swoim know-how i współpracując ze sobą i z instytucjami
w ramach jednego systemu – powiedział wiceprezes Grupy Lavazza Giuseppe Lavazza. – Jesteśmy dumni z nawiązania współpracy z firmą Microsoft, ponieważ technologia pomaga nam wyszukiwać nowe narzędzia do stawiania czoła najpilniejszym wyzwaniom, takim jak zmniejszanie ubóstwa i nierówności oraz poprawa warunków zdrowotnych, dobrostanu, edukacji i bezpieczeństwa żywnościowego przez innowacyjną, zrównoważoną produkcję rolną – dodał.
Poprzez swoją fundację i współpracę z lokalnymi instytucjami, organizacjami pozarządowymi i firmami Lavazza od 2015 r. realizuje też w tym regionie projekt ¡Tierra!Jego celem jest rozwój przedsiębiorczości, udostępnianie szkoleń rolniczych i technicznych oraz poprawa infrastruktury. Fundacja Lavazza rozpoczęła projekt ¡Tierra! w 2002 r. Początkowo miał on służyć trzem niewielkim społecznościom producentów kawy w Kolumbii, Peru i Hondurasie, później został jednak rozszerzony na inne kraje.
Obecnie Fundacja wspiera 24 projekty realizowane na trzech kontynentach, w 17 krajach dla ponad
95 000 beneficjentów. Ważne efekty osiągnięto już w pierwszej fazie projektu, prowadzonego przez Fundację Lavazza w kolumbijskim departamencie Meta w latach 2015–2017. Ponad sto rodzin
kolumbijskich rolników z powodzeniem odbudowało plantacje kawy po okresie wojny partyzanckiej, z powodu której kawy nie uprawiano przez całe lata. To jednak nie wszystko.
Po niedługim czasie rozpoczęto uprawę wysokiej jakości kawy na potrzeby mieszanki ¡Tierra! Colombia, zawierającej ziarna kolumbijskiej arabiki obrabiane metodą „na mokro”. Są one pozyskiwane ze 100-procentowo zrównoważonych upraw certyfikowanych przez Rainforest Alliance, międzynarodową organizację pozarządową, która promuje wprowadzanie bardziej zrównoważonych metod uprawy z myślą o ochronie środowiska i zapewnieniu plantatorom godnych warunków życia.
W drugim etapie, rozpoczętym w 2017 r., Fundacja postawiła sobie za cel udostępnienie plantatorom kawy narzędzi do zarządzania skutkami zmian klimatycznych i ich minimalizacji. Doprowadziło to do powstania realizowanego z firmą Microsoft projektu transformacji technologicznej, a także do nawiązania międzynarodowej współpracy, w ramach której główne role są odgrywane przez kolumbijskie instytucje (Biuro Prezydenta, Ministerstwo Telekomunikacji, ANE), firmę Carcafè, koordynatorów z ALOpartners i organizację pozarządową Makaia.
W ciągu ostatnich dwóch lat model TT wzbogacono o elementy technologiczne i rolnicze oraz działania szkoleniowe. Pozwoliło to zmienić go w inicjatywę, którą można powielać w kolejnych regionach. W pierwszej kolejności danemu obszarowi zapewniana jest łączność za pomocą technologii TV White Space (TVWS), która wykorzystuje nieużywane częstotliwości telewizyjne nazywane również białymi przestrzeniami widma telewizyjnego (ang. white space). Następnie lokalna ludność jest szkolona w zakresie korzystania z technologii. W ramach projektu świadczone są także usługi telemedyczne. W ostatnim kroku wprowadzane są narzędzia, aplikacje i platformy
oparte na najnowszych technologiach, takich jak Internet rzeczy, sztuczna inteligencja, automatyczne uczenie, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona.
Technologia rolnictwa precyzyjnego z wykorzystaniem czujników pozytywnie wpływa na jakość uprawianej kawy i zapewnia cenne, wiarygodne informacje w czasie rzeczywistym. Pomaga to producentom w podejmowaniu lepszych decyzji w odpowiednim czasie z myślą o wdrażaniu
zrównoważonych i odpowiedzialnych metod. Usprawnia także komunikację między producentami, agronomami, inżynierami, handlowcami i sprzedawcami oraz zapewnia dokładne dane na potrzeby śledzenia całego procesu produkcji i samych produktów.
Inicjatywy tego typu pomagają sprostać ważnemu wyzwaniu, które wpływa nie tylko na rolnictwo — chodzi również o konieczność wymiany pokoleń i wzmacnianie pozycji kobiet. Obecnie średni wiek plantatorów kawy na świecie to 50 lat. Model TT daje nowym pokoleniom szansę na dalsze życie i pracę na terenach, na których uprawiana jest kawa, dostarczając im odpowiednie, aktualne narzędzia zapewniające zrównoważony rozwój społeczny, ekonomiczny i środowiskowy. Wdrożenie technologii odgrywa też ważną rolę we wzmacnianiu pozycji kobiet, ponieważ udostępnia im narzędzia i know-how pomagające w zarządzaniu plantacjami i ugruntowywaniu ich kluczowej roli w społeczeństwie.
Dotychczas w szkoleniach dotyczących dostosowywania technologii i ich stosowania w zarządzaniu rolnictwem wzięło udział i otrzymało certyfikaty 65 osób (32 producentów
kawy i 33 nauczycieli). Około 100 osób już teraz może też korzystać z Internetu do wyszukiwania informacji potrzebnych do pracy i nauki.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zrównoważone rozwiązania Tork na targach Eurogastro

Opakowania z surowców odnawialnych, inteligentne dozowniki i przyjazne środowisku podajniki serwetek - podczas targów Eurogastro firma Tork zaprezentowała nowoczesne rozwiązania do utrzymania higieny w hotelach i lokalach gastronomicznych.

Wyjątkowe i unikatowe produkty lokalne - lista szefa kuchni Kuby Korczaka

Kuba Korczak, znany szef kuchni specjalizujący się w kuchni roślinnej, poleca swoich ulubionych producentów, w większości posiadających ekologiczne certyfikaty. Niektórzy są na rynku od lat, inni wystartowali niedawno.

Ecolab i Green Key wspierają hotele i restauracje w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju

Ecolab i Green Key rozwijają partnerstwo, aby promować zrównoważone rozwiązania w hotelach i restauracjach w Europie. Poprzez autorskie programy i usługi Ecolab będzie wspierał branżę turystyczną we wdrażaniu najwyższych standardów ekologicznych i uzyskiwaniu lub utrzymaniu certyfikacji Green Key.

Usuń olej palmowy z listy zakupów! Dla dobra planety i swojego zdrowia

W dyskusji o szkodliwości produkcji i użytkowania oleju palmowego wskazuje się głównie na dewastację lasów tropikalnych, która jest zagrożeniem dla tamtejszej flory i fauny. To jednak niejedyny powód, aby wystrzegać się oleju palmowego. Co warto wiedzieć i na co zwracać uwagę?

Ekologia może być ekonomiczna! Jak zarabiać na "zielonej" gastronomii?

Ograniczenie marnotrawienia surowców i żywności czy wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań w biznesie może być zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Odmawiaj, ograniczaj, używaj ponownie, poddawaj recyklingowi i kompostuj - jak zastosować w gastronomii tych sześć zasad eko biznesu?

FRITZ-KOLA: w trosce o konsumenta i środowisko

Wprowadzona na rynek w 2003 r. przez dwójkę studentów z Hamburga fritz-kola stała się światowym fenomenem i jedną z najlepiej rozwijających się marek rzemieślniczych napojów na świecie. Jednym z powodów sukcesu firmy jest jej umiejętność łączenia biznesu z troską o środowisko naturalne.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej