x

Marketing restauracji - wsparcie z głową

Kategoria: Twój biznes - wiedza    05.12.2019

Wytypowanie profesjonalnej agencji marketingowej dla lokalu gastronomicznego to nie lada wyzwanie. Kluczem do wyboru właściwej firmy powinno być hasło "dla gastronomii"

Foto: shutterstock.com.
Foto: shutterstock.com.
Agencja marketingowa w gastronomii jest poszukiwana zazwyczaj w trzech sytuacjach.

PO PIERWSZE – inwestor chce otworzyć restaurację (30% przypadków).
To sytuacja idealna. Gdyby wszyscy inwestorzy szukali agencji na etapie planowania restauracji, to lokale nie zamykałyby się tak szybko i często. Na marketingu nie należy oszczędzać. Wybór specjalisty od marketingu jest tak samo ważny na etapie tworzenia miejsca, jak wybór szefa kuchni czy głównego menedżera.

PO DRUGIE – restaurator prowadzi już lokal, ale nie przynosi on zysków (60%).
Przypadek najtrudniejszy (dla obu stron – i dla inwestorów, i dla marketingowców). Wsparcie agencji na tym etapie jest pomocne, gdy niekorzystne zmiany nie zaszły za daleko... Bywa jednak i tak, że zatrudnienie specjalisty od marketingu nie przyniesie oczekiwanych przez właściciela restauracji rezultatów. Firma marketingowa nie wskrzesi knajpy, jeśli restaurator popełnił wcześniej zbyt wiele błędów. Pamiętajmy, że agencja zajmuje się kreacją, komunikacją, strategią, a nie sprzedażą. Pełni funkcję pomocniczą i wspierającą, a nie reanimującą.

PO TRZECIE – restauracja działa dobrze, ale inwestor chce, by funkcjonowała jeszcze lepiej (10%).
Taka sytuacja bardzo rzadko się przydarza i dotyczy restauratorów bardzo świadomych i doświadczonych. Zatrudnienie dobrej agencji pomoże im jeszcze skuteczniej zakomunikować walory lokalu.
Kiedy już właściciel restauracji podejmie decyzję, że potrzebuje wsparcia w obrębie komunikacji, marketingu czy strategii, pojawia się pytanie, która agencja będzie najwłaściwsza i najbardziej kompetentna. No właśnie, która? Rynek gastronomiczny nasycony jest tego typu firmami. Niebawem na rynku będzie więcej specjalistów od marketingu niż restauracji.
Oczywiście jak w każdej branży, są wśród agencji te bardzo skuteczne, doświadczone, kompetentne i takie, o których nie można tego powiedzieć. Niestety w gastronomii działa sporo specjalistów bez doświadczenia. Obserwuję to zjawisko i nie wierzę w to, co widzę. Marketing usług restauracyjnych nie sprowadza się do robienia zdjęć i publikowania ich na Facebooku czy Instagramie. A niektóre firmy biorą wynagrodzenie, oferując w zamian wyłącznie taką usługę.
Mimo zalewu specjalistów na polskim rynku funkcjonuje zaledwie kilka rzetelnych firm od marketingu gastronomicznego. Warto o tym pamiętać, szukając tej najlepszej.

JAK WYBRAĆ AGENCJĘ MARKETINGOWĄ?
1. SPRAWDŹ PORTFOLIO
Z jakimi restauracjami agencja pracowała? Pomiń inne podmioty typu teatry, agencje nieruchomości, kliniki spa czy marki odzieżowe. Wiesz doskonale, jak specyficzna jest branża gastronomiczna, szukaj zatem ekspertów w swojej dziedzinie.
2. SPRAWDŹ REFERENCJE
Zawsze warto wiedzieć, co mówią inni. Po prostu podpytaj konkurencję w myśl zasady kto pyta, nie błądzi. Najlepiej zwróć się do osób, które bezpośrednio współpracowały z agencją.
3. SPRAWDŹ ZAKRES USŁUG
Warto zorientować się (nie tylko na stronie internetowej), co konkretnie robi dana agencja. Czy oferuje usługi, które Ciebie interesują? Np. co dla danej agencji oznacza prowadzenie social mediów? Czy otrzymasz od niej plan komunikacji? Czy agencja ustali grupy docelowe dla twojego miejsca czy produktów? Warto to wszystko doprecyzować na samym początku, by później wiedzieć, czego od agencji wymagać.

PAMIĘTAJ
1. NIE OSZCZĘDZAJ!
Rzetelne usługi marketingowe kosztują. Porównaj oferty od minimum trzech agencji i pamiętaj, że najtańsza nie oznacza „najbardziej efektywna”. W praktyce bywa tak, że kto oszczędza, płaci dwukrotnie.
2. DAJ CZAS
Nie oczekuj efektów od razu. Potrzeba czasu, by odnotować efekty współpracy – 6 miesięcy to optymalny okres, na który powinieneś podpisać umowę.
3. OKREŚL CELE GŁÓWNE I POBOCZNE
Sprecyzuj maksymalnie trzy cele główne, przygotuj wspólnie z agencją plan, rozpiszcie go na poszczególne miesiące. A potem egzekwuj realizację planu.
4. WSPÓŁPRACUJ!
Zatrudnienie agencji nie oznacza wyłącznie egzekwowania i nie opiera się na zasadzie „płacę, więc wymagam”. Zatrudniasz specjalistę, który ma ci pomóc, musisz więc pomóc jemu zrozumieć twój produkt. Nikt nie przekaże mu tej wiedzy lepiej niż ty, dlatego tak bardzo potrzebna jest współpraca, zwłaszcza na początku.
5. REAGUJ!
Jeśli coś nie idzie po twojej myśli, reaguj – masz do tego prawo, a nawet obowiązek. Informacja zwrotna jest wręcz pożądana. Aby współpraca układała się harmonijnie, spotykaj się z agencją regularnie, omawiaj zakres prac, kontroluj, zadawaj pytania, proś o sprawozdania i raporty.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 10/2019 nr 189.

Autor tekstu: Agnieszka Borek
O AUTORZE
Agnieszka Borek
Współwłaścicielka Agencji Fika - biznes dla gastronomii. www.fikabiznes.pl

Zobacz także

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej