- Zdjęcie: materiały prasowe.
Szczecin jest jednym z miast, które stawia czoła wyzwaniu, jakim jest ograniczenie marnowania żywności. W mieście od kilku lat działa szczecińska Jadłodzielnia prowadząca zarówno szafki foodsheringowe, jak i lokal. Teraz do tej walki dołącza się Too Good To Go. Dane o tym ile rocznie marnujemy żywności przyprawiają o zdumienie – Polacy co roku wyrzucają średnio 247 kg na osobę, co z wynikiem 9 mln ton plasuje Polskę na 5. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej.
Dobra wiadomość jest taka, że pojawiają się inicjatywy, które wspierają starania w ograniczaniu skali problemu. Obowiązująca ustawa o niemarnowaniu żywności to krok w dobrą stronę, a wsparta codziennymi indywidualnymi działaniami, pozwoli z sukcesem ograniczyć ilość wyrzucanego jedzenia. Takim rozwiązaniem jest aplikacja Too Good To Go, która stanowi proste narzędzie pozwalające zwykłym użytkownikom zaangażować się w walkę z marnotrawstwem.
Too Good To Go działa w Polsce od lipca 2019, łącząc użytkowników z punktami, gdzie zostaje nadwyżkowa, niesprzedana żywność. Wystarczy uruchomić aplikację, kupić paczkę niespodziankę z dostępnego w pobliżu miejsca i odebrać ją. Do tej pory użytkownicy mogli ratować pyszne paczki-niespodzianki w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, a teraz obejmuje swym zasięgiem Szczecin.
Aplikacja skutecznie łączy użytkowników z piekarniami, cukierniami, sklepami czy hotelami, gdzie na koniec dnia zostaje niesprzedane jedzenie. Jak to działa w praktyce? Sama obsługa aplikacji jest niezwykle prosta i przypomina powszechnie znane aplikacje do zamawiania jedzenia, z tą różnicą, że o określonej porze, użytkownicy sami odbierają paczki z wybranego sklepu.
Aby jeszcze bardziej zachęcić do zaangażowania w walkę o świat bez marnowania, dostępne na platformie jedzenie można uratować w atrakcyjnej cenie, za 1/3 wartości. Każda uratowana paczka-niespodzianka, to 2,5 kg niezmarnowanej emisji CO2, która powstała w łańcuchu produkcji – od posadzenia, przez transport, po domową lodówkę. W aplikacji dostępny jest również na stałe voucher charytatywny wspierający działalność Banków Żywności. Choć aplikacja w Polsce działa dopiero od 8 miesięcy, uratowano dzięki niej już ponad 90 000 posiłków, co odpowiada 225 tonom CO2. To tyle ile waży amerykańska Statua Wolności.
– Czujemy się odpowiedzialni za naszą żywność oraz środowisko naturalne, dlatego od 2017 roku prowadzimy działania zapobiegające marnowaniu żywności na dużą skalę, m.in. pionierski program Harvest w KFC i Pizza Hut, polegający na dzieleniu się nadwyżkami produktów z najbardziej potrzebującymi. Współpraca z Too Good To Go to kolejny krok w realizowaniu strategii zrównoważonego rozwoju. Tylko w 2019 roku uratowaliśmy 150 tysięcy posiłków na wszystkich rynkach działalności spółki w Europie – komentuje Ewelina Jabłońska-Gryżenia, CSR Manager w AmRest.
– Novotel Szczecin Centrum i Ibis Szczecin Centrum wkrótce dołączą do Too Good To Go. Współpracę z aplikacją rozpoczęliśmy w listopadzie 2019 r. w hotelu Novotel Warszawa Centrum i od tego czasu dołączyło 5 kolejnych hoteli: Mercure Warszawa Centrum, Mercure Warszawa Grand, Novotel Warszawa Airport oraz Mercure Gdańsk Stare Miasto i ibis Gdańsk Stare Miasto. Wspólnie, uratowaliśmy już blisko 2 000 posiłków. Bardzo nas cieszą konkretne wyniki gdyż ograniczenie marnowania żywności stanowi jeden z kluczowych celów dla wszystkich hoteli Accor na najbliższe lata. Wyrzucanie jedzenia nie tylko jest niezgodne ze strategią zrównoważonego rozwoju, ale w niedalekiej przyszłości stanie się po prostu kosztowne dla restauracji i hoteli – tłumaczy Katarzyna Nowak, Head of CSR hoteli Accor w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.