x

Gastronomia w czasie pandemii

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    17.03.2020

Decyzją rządu od soboty działalność restauracji, pubów, klubów i barów podlega poważnym ograniczeniom. Zabroniono spożywania posiłków w lokalach, dozwolone jest natomiast wysyłanie ich w dostawie oraz wydawanie klientom na wynos. Jak funkcjonuje branża gastronomiczna przy tych obostrzeniach?

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Lokale gastronomiczne przyjmują różne strategie.

Zamknięte na klucz
Najbardziej radykalną strategią jest całkowite wstrzymanie działalności. Na takie rozwiązanie zdecydowali się właściciele sieci restauracji Mihiderka oferującej wyłącznie niskoprzetworzone, niesmażone dania kuchni roślinnej. Z dziesięciu lokali, sześć jest zlokalizowanych w centrach lub galeriach handlowych (Arkady Wrocławskie, Galeria Jurajska, M1 Zabrze, Galeria Katowicka, Galeria Libero, Gemini Park Tychy), a cztery to lokale przyuliczne (Gliwice, Wrocław, 2x Kraków).
– Zdecydowaliśmy się zamknąć wszystkie lokale, żeby nie narażać naszej ekipy na transport i przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach. Ta trudna dla nas decyzja podyktowana jest również troską o klientów. W obliczu ogromnego zagrożenia, jakim jest pandemia, nie chcemy narażać ani ich zdrowia ani życia – mówi Dorota Krysińska, współwłaścicielka sieci. – Od początku istnienia naszej sieci chcieliśmy przekazać naszym klientom, że to, co zamawiają w restauracjach, ma również wpływ na środowisko i planetę. Dlatego też teraz nie możemy zachować się inaczej.
Dlaczego Mihiderka nie będzie realizować dowozów jedzenia? –  Dowozy obarczone są ryzykiem. Kontakt kuriera z klientem może być tragiczny w skutkach dla obu stron – mówi przedstawicielka sieci. – Poza tym przy tak nieprzewidywalnej sprzedaży nie chcemy marnować jedzenia.
W restauracji pozostały zapasy, które będą przekazane szpitalom w Bytomiu, Chorzowie oraz Wrocławiu.
– Jedzeniem, które jeszcze zostanie w spiżarniach Mihiderek, podzielimy się z naszą ekipą, sąsiadami i osobami w podeszłym wieku – mówi Dorota Krysińska.

Podobną strategię przyjęła Ewa Malika Szyc-Juchnowicz, szefowa kuchni i właścicielka gdańskich restauracji Malika i Machina Eats&Beats.
– Kierując się bezpieczeństwem waszym, ale również mojej załogi nie zdecydowałam się na wprowadzenie dowozów ani w Malice ani w Machina Eats&Beats w Gdańsku. Pomimo najostrzejszych środków nikt nie jest w stanie zagwarantować 100% bezpieczeństwa. A życie i zdrowie nas wszystkich jest w tym momencie priorytetem. Dziękuję za zrozumienie i ciepłe słowa. Dbajcie o siebie i swoich bliskich. Zostańcie w domach, do zobaczenia w komplecie. Wasza Malika – napisała restauratorka na Facebooku.
Decyzje o zamknięciu bez możliwości dostaw podjęły też m. in. warszawskie lokale Aioli i Banjaluka.

Odbiór własny klienta
Kolejne rozwiązanie to serwowanie dań na wynos wyłącznie w ramach odbioru własnego.
Tę strategię przyjęły lokale niesieciowe, np. warszawska Thaisty czy Restauracja u Madziara. Niektóre kuszą rabatami, np. 10 proc. upustu przy odbiorze własnym oferuje warszawski Czerwony Wieprz.
– Do każdego zamówienia w prezencie magnes na lodówkę, żebyście tak łatwo o nas nie zapomnieli! – zachęcają pracownicy Czerwonego Wieprza na Facebooku.

Dostawa z dowozem
Część lokali proponuje opcję dowozu potraw własnym sumptem, np. warszawska Thaisty. Wydaje się jednak, że większą szansę na dotarcie do klientów z ofertą mają lokale, które korzystają z pośrednictwa platform delivery dostępnych również w aplikacjach, takich jak Pyszne.pl, Wolt, Uber Eats, Glovo czy PizzaPortal.pl.
To rozwiązanie wybrały właścicielki stołecznych lokali Paloma nad Wisłą, Paloma na Pańskiej, Bar Pacyfik i Prochownia Żoliborz.

Zdjęcie: Facebook
Zdjęcie: Facebook
– Zamknięcie naraz czterech lokali zaraz po sezonie zimowym, to potworny cios. Gastro to bowiem nie tylko „gotowanie i nalewanie piwa”, ale także wspólne spędzanie wolnego czasu, które w tej chwili, i pewnie przez długi jeszcze czas, jest zabronione. Zamknięcie lokalu oznacza brak pracy nie tylko dla nas i naszych wszystkich pracowników – kucharzy, kelnerów, barmanów, osób zmywających, ale także wszystkich innych osób, które są powiązane z nami – dostawców, a potem dostawców ich dostawców i tak dalej. Gastronomia to ten rodzaj interesu, który nie gromadzi kapitału, tylko bez przerwy nim obraca, z czego procent, który zostaje w firmie jest niski, a koszty olbrzymie. Jedynym sposobem, żeby w jakikolwiek sposób się utrzymać przy życiu i nie zniknąć z mapy Warszawy jest działanie bez przerwy, właśnie choćby w opcji wynosów i dowozów. Są różne podejścia do sytuacji kryzysowych, my jesteśmy jedną wielką rodziną i dopóki sytuacja nas do tego nie zmusi, nie chcemy i nie zamierzamy nikogo zwalniać. Póki co zapewniamy każdej osobie zatrudnionej codziennie wyżywienie. Więc pamiętajcie, zamawiając jedzonko wspieracie swoje ulubione lokale – czytamy na fanepage’u Palomy nad Wisłą.

Największe sieci

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
W większości restauracji sieci McDonald’s zamówienia na wynos można odbierać na linii McDrive bez konieczności wchodzenia do baru. Aby skorzystać z tej opcji nie trzeba być zmotoryzowanym. W lokalach, w których nie ma linii McDrive wprowadzono procedurę bezdotykowego procesu obsługi. Oferta sieci dostępna jest także za pośrednictwem aplikacji Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt i Glovo, które także zorganizowały bezkontaktową dostawę.

Restauracje Burger King wydają posiłki na wynos lub w dostawie do domu. Zamówienia można składać na platformach PizzaPortal.pl, Glovo oraz Uber Eats.
Potrawy z Pizza Hut (zamówienia składane za pośrednictwem strony i aplikacji tej sieci) wydawane są na wynos i w dostawie do domu. Tu możliwa jest opcja „pizza pod drzwi”, która gwarantuje dostawę bezkontaktową.

Sphinx na swej stronie zaprasza do korzystania z oferty sieci za pośrednictwem strony smacznieiszybko.pl lub innych portali do zamawiania jedzenia.
Wszystkie sieciówki zachęcają do płatności online, które gwarantują bezkontaktową dostawę.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Rząd ogłosił koniec stanu epidemii w Polsce

Branża HoReCa i my wszyscy możemy odetchnąć z ulgą. 16 maja zniesiony zostaje stan epidemii w Polsce. Od tego dnia obowiązywać będzie stan zagrożenia epidemicznego - poinformował minister zdrowia Adam Niedzielski.

Złagodzenie obostrzeń epidemicznych w gastronomii

Od 1 marca nie obowiązują już limity osób mogących przebywać jednocześnie w restauracjach. Ponownie mogą działać kluby i dyskoteki.

GfK: Mimo pandemii i kryzysu gastronomii Polacy chętnie odwiedzają restauracje

Lockdown, restrykcje nałożone na gastronomię, wzrost kosztów działalności oraz problemy ze znalezieniem pracowników spowodowały, że w 2021 roku zamknięto 17 proc. lokali gastronomicznych w porównaniu do liczby z 2019 roku. Mimo to, według danych GfK, Polacy nadal chętnie jedzą poza domem.

Od 15 grudnia limit obłożenia w lokalach obniżony do 30 proc. Zamknięte kluby i dyskoteki

Od 15 grudnia obniżamy limit obłożenia w restauracjach, barach i hotelach do 30 proc. Zamknięte będą dyskoteki, kluby i obiekty udostępniające miejsca do tańczenia - zapowiedział wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.

Minister Niedzielski: nowe obostrzenia od 1 do 17 grudnia

W środę 1 grudnia zacznie obowiązywać tzw. pakiet alarmowych obostrzeń. Limit zapełnienia w gastronomi i hotelach z 75% zostanie zmniejszony do 50%. Nowe restrykcje w poniedziałek ogłosił minister zdrowia Adam Niedzielski.

Co zmieniła pandemia na rynku opakowań w branży HoReCa?

Jako ludzkość musimy radykalnie zmienić swoje podejście do kwestii wykorzystania plastiku. Ogromne zmiany powinny dokonać się także w gastronomii. Pandemia Covid-19 pokazała, że globalne przeobrażenie rynku tworzyw sztucznych jest konieczne. Czy to początek rewolucji?

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej