x

Jak zorganizować bezpieczną pracę w restauracji?

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    01.04.2020

Podczas stanu zagrożenia epidemiologicznego lokale gastronomiczne mogą sprzedawać dania jedynie na wynos lub w dostawie. Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas wydawania zamówień to tylko połowa procedur jakie trzeba uwzględnić, by nie narażać się na zarażenie. Druga część dotyczy pracy w kuchni.

Mycie i dezynfekcja w kuchni. Foto: Shutterstock.
Mycie i dezynfekcja w kuchni. Foto: Shutterstock.
Autorka tekstu: Magdalena Pyszczek, For Rest Projekt (www.frprojekt.pl)

Kuchnia zazwyczaj jest pomieszczeniem za małym i zbyt tłocznym. Jak było przed ogłoszeniem pandemii? W ciągu blatów, kuchenek, pieców i zlewów kucharze balansowali między sobą z talerzami, nożami i garnkami tak, by nie deptać sobie za często po stopach. Nie zawsze przejmowano się faktem, gdy do pracy na kuchennym zapleczu przyszedł ktoś lekko przeziębiony. 13 marca 2020 roku ten świat odszedł na zawsze.

 

Po pierwsze: przestrzeń

Planując grafik zmian pracowników należy uwzględnić, że odstęp między kucharzami powinien wynosić 1,5 metra. W kuchni o przeciętnej wielkości oznacza to zredukowanie osób, które pracują jednocześnie przynajmniej o połowę. To pociąga za sobą rozpisywanie grafiku na zakładkę lub wprowadzenie większej rotacji osób na zmianie.

 

Po drugie: ochrona

Do arsenału każdego kucharza na stałe oprócz rękawiczek dołącza maseczka. Wirus przenosi się drogą kropelkową i pozostaje na powierzchniach do kilku godzin, dlatego maseczka jest obowiązkowa podczas odbioru towaru, porcjowania surowej żywności, pakowania jedzenia na wynos.

Szczególnego znaczenia nabiera mycie rąk. Do tej pory przepisy nakazywały czynić to każdorazowo po wyjściu z toalety i po zmianie rodzaju żywności z jaką pracowaliśmy. Teraz zasadę można sprowadzić do jednego – tak często jak to możliwe.

 

Po trzecie: odkażanie

Blaty i podłogi, fronty szafek i lodówek, poręcze, uchwyty oraz klamki to powierzchnie, które kilka razy dziennie należy odkażać. To nie znaczy, że kuchnie nie mają się teraz zamienić w bloki operacyjne, ale podwyższone standardy higieny są jedyną szansą na to, że się nie zakazimy, ani nie będziemy zakażać.

Autor tekstu: Magdalena Pyszczek
O AUTORZE
Magdalena Pyszczek
W branży gastronomicznej zajmuje się kosztami i optymalizacją produkcji. Na stałe związana z firmą Food Bazar. Absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła również podyplomowe studia z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi oraz mediacje na Akademii Górniczo-Hutniczej. Tworzy skuteczne narzędzia do analizy i kontroli finansowej. Doskonale łączy humanistyczne wykształcenie z badawczym zacięciem. Uwielbia skomplikowane i trudne zadania do rozwiązania, świetnie porusza się w gąszczu skomplikowanych przepisów. Magdy pasją oraz drugą profesją jest osteopatia zwierząt.

Zobacz także

Co może zachęcić do wizyt w restauracjach w czasie pandemii? Nowoczesne technologie!

75 proc. właścicieli lokali gastronomicznych uważa skutki pandemii za zagrażające stabilności ich firm - wynika z danych GUS z lutego tego roku. Branża spodziewa się też dalszego obniżenia zainteresowania ofertą (-26,6 proc.). Jakie innowacje mogą zachęcić klientów do wizyty w restauracjach na nowo?

Jak zadbać o higienę w restauracji? Dezynfekcja to podstawa!

Czerwiec przyniósł gastronomii powiew optymizmu. Otwarte lokale zachęcają klientów do odwiedzin, a restauratorzy mogą w końcu zacząć odrabiać straty. Priorytetem pozostaje jednak zagwarantowanie klientom bezpieczeństwa sanitarnego.

Produkty z restauracji w handlu detalicznym - sposób gastronomii na przetrwanie lockdownu

Rzemieślniczo wytwarzane konserwy, zakwas, buliony, zupy w słoikach, gotowe dania - coraz więcej restauracji oferuje w czasie pandemii detaliczną sprzedaż własnych wyrobów. Kluczem do sukcesu okazuje się znalezienie niszy, którą można zapełnić swoimi produktami.

Jedzenie w dostawie na całą Polskę. Jak to robią wrocławskie lokale?

Myślenie o delivery nabiera szerszego wymiaru. Jak kreatywnie dostosować ofertę pod specyfikę dostaw kurierskich? Restauracje tworzą nowe marki produktów, przerabiają menu na zestawy "zrób to sam" lub pakują próżniowo swoje dania. A potem wysyłają je nie tylko do dzielnicy obok, ale na całą Polskę.

Restauracja w czasie COVID-19 - wskazówki

Padłeś? Powstań! Ale zrób to inaczej. Jedni mimo chęci nie wytrzymali, inni walczą dalej. Jest też grupa restauracji, która radzi sobie lepiej w kryzysie niż wcześniej.

Higiena i bezpieczeństwo w cukierni w czasach zarazy [PORADNIK]

Podczas trwającej pandemii prowadzenie własnej cukierni może być nie lada wyzwaniem. Szczególnie dla osób, które do tej pory nie zmagały się z tak restrykcyjnymi obostrzeniami. Podpowiadamy, jak otworzyć lokal i bezpiecznie go prowadzić.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej