x

[Q&A] Praca zdalna - co może pracodawca, a co musi pracownik?

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    03.04.2020

W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (niekoniecznie musi to być praca wykonywana w domu).

Praca zdalna. Foto: Shutterstock.
Praca zdalna. Foto: Shutterstock.
Należy podkreślić, że polecenie pracy zdalnej następuje w drodze jednostronnej decyzji pracodawcy, a zatem zgoda pracownika nie jest potrzebna. Pracownik ma więc obowiązek zdalnego świadczenia pracy w przypadku podjęcia takiej decyzji przez pracodawcę. Obowiązkiem pracownika jest bowiem stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Dotyczy to także polecenia pracy zdalnej. Odmowa wykonania polecenia pracodawcy może być podstawą do nałożenia na pracownika kary porządkowej. Pracodawca może również podjąć decyzję o skróceniu jak i wydłużeniu okresu świadczenia pracy zdalnej. 

Ustawa nie przewiduje trybu w jakim polecenie pracy zdalnej powinno nastąpić. A zatem polecenie może zostać wydane w dowolnej formie, również ustnie. Rekomendujemy jednak potwierdzenie faktu polecenia pracy zdalnej w formie pisemnej lub e-mail. Ponadto z uwagi na występujące podczas pracy zdalnej zagrożenia jak np. wycieki danych osobowych czy ujawnienie tajemnic przedsiębiorstwa pracodawcy, zalecamy wdrożenie regulaminu pracy zdalnej, który określi zasady wykonywania pracy poza zakładem pracy, w tym m.in. zasady przetwarzania danych osobowych, zasady ewidencji czasu pracy, sposoby raportowania wykonanych zadań.

Przepisy nie określają również maksymalnego okresu wykonywania pracy zdalnej. Decyzja w tym zakresie należy więc do pracodawcy. Należy jednak podkreślić, że przepis dopuszczający pracę zdalną, utraci moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie (czyli od dnia 08 marca 2020 r.). A zatem, na dzień dzisiejszy, polecenie pracy zdalnej nie będzie możliwe po upływie tego okresu.

Autor tekstu: Michał Włodarczyk
O AUTORZE
Michał Włodarczyk
Adwokat w zespole prawa pracy Kancelarii BSJP Brockhuis Jurczak Prusak Sroka Nilsson Sp. k. Specjalizuje się w doradztwie z zakresu szeroko pojętego prawa pracy. Doradza przedsiębiorcom w zakresie prawno-pracowniczych aspektów ich działalności gospodarczej, jak również reprezentuje pracodawców w sądach pracy.

Zobacz także

HoReCa wraca do gry o pracowników, ale z powikłaniami po covidzie

Restauratorzy i hotelarze po walce z koronawirusem stanęli do kolejnej bitwy, tym razem o pracowników. Ich odpływ z HoReCa może zwolnić powrót do normalności. Tylko w III kwartale 2021 r. największy - bo ponad trzykrotny - wzrost wolnych miejsc pracy w skali roku wystąpił w tej branży.

W branży hotelarskiej zabraknie rąk do pracy?

W sektorze usług związanych z obsługą podróżnych w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych możemy spodziewać się znacznego odpływu kadr. Jak informuje opublikowane właśnie opracowanie Medallia - Global Staffing Report blisko 40% pracowników tej branży planuje opuścić ją w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Jak poradzić sobie z niedoborem pracowników? Oto cztery strategie

Trudno znaleźć dobrych pracowników, a jeszcze trudniej ich zatrzymać. Jeszcze przed pandemią rekrutacja i utrzymanie najlepszych stanowiło problem. W miarę znoszenia ograniczeń staje się jasne, że wielu w ogóle nie chce wracać do swoich starych miejsc pracy. Co robić?

Jak znaleźć dobrego pracownika w gastronomii? Oto cztery zadania do wykonania!

Szukasz personelu? Nie ty jeden! Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. Należy się spodziewać jeszcze większej rywalizacji o pracowników z konkretnymi kompetencjami.

Goście skarżą się na jakość obsługi w hotelach i restauracjach. Powód? Braki kadrowe w HoReCa

Po miesiącach ograniczeń Polacy planują wakacje w kraju i zajmują stoliki w lokalach gastronomicznych. Mimo rosnącego popytu, wiele obiektów nie jest przygotowanych na skok zainteresowania ich usługami. Z powodu braków kadrowych spada jakość obsługi gości hoteli i restauracji.

Praca w restauracji dostępna od zaraz. Chętnych brak

Braki kadrowe, słabo wyszkoleni i nieodpowiedzialni pracownicy, niska płaca i brak umów dla personelu - to tylko część kłopotów gastronomii, o których w czasie lockdownu na chwilę zapomniano. Teraz, gdy restauracje się otwierają, znów stają się dotkliwe.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej