

[Q&A] Wstępne badania lekarskie pracowników


Czy w obecnej sytuacji przyjmując nowego pracownika, muszę skierować go na wstępne badania lekarskie? Co w sytuacji, gdy pracownikom mija termin ważności badań okresowych? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.
Nowe przepisy wprowadziły jednak w tym zakresie pewne ułatwienie. A mianowicie w sytuacji braku dostępności do lekarza medycyny pracy, badanie wstępne lub kontrolne może przeprowadzić i wydać orzeczenie inny lekarz. Orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza włącza się do akt osobowych pracownika. W takim przypadku należy jednak pamiętać, że orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza utraci moc po upływie 30 dni od dnia odwołania stanu epidemii. A zatem w ciągu 30 dni od dnia odwołania stanu epidemii należy powtórzyć badanie przez lekarza medycyny pracy.
Warto również zaznaczyć, że lekarz może przeprowadzić badanie i wydać orzeczenie lekarskie zdalnie, za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (np. przez telefon lub internet). Z pewnością stanowi to duże ułatwienie w obecnym stanie zagrożenia COVID-19.
Dodatkowo warto wskazać, że na podstawie przepisów Kodeksu pracy wstępnym badaniom lekarskim nie podlegają:
1) osoby przyjmowane ponownie do pracy u tego samego pracodawcy na to samo stanowisko lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy z tym pracodawcą;
2) przyjmowane do pracy u innego pracodawcy na dane stanowisko w ciągu 30 dni po rozwiązaniu poprzedniego stosunku pracy, jeżeli posiadają aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie i pracodawca stwierdzi, że warunki te odpowiadają warunkom występującym na nowym stanowisku pracy, z wyłączeniem osób przyjmowanych do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych.
Natomiast jeśli chodzi o badania okresowe pracowników to przepisy Tarczy antykryzysowej zawiesiły obowiązek ich wykonywania w przypadku ogłoszenia stanu epidemii. Po odwołaniu stanu epidemii pracodawca i pracownik będą zobowiązani wykonać takie badania niezwłocznie, nie później niż w ciągu 60 dni. A zatem pracodawcy muszą pamiętać o skierowaniu pracowników na właściwe badania tak, aby pracownicy uzyskali orzeczenie lekarskie przed upływem tego terminu.

Zobacz także

HoReCa wraca do gry o pracowników, ale z powikłaniami po covidzie

Restauratorzy i hotelarze po walce z koronawirusem stanęli do kolejnej bitwy, tym razem o pracowników. Ich odpływ z HoReCa może zwolnić powrót do normalności. Tylko w III kwartale 2021 r. największy - bo ponad trzykrotny - wzrost wolnych miejsc pracy w skali roku wystąpił w tej branży.

W branży hotelarskiej zabraknie rąk do pracy?

W sektorze usług związanych z obsługą podróżnych w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych możemy spodziewać się znacznego odpływu kadr. Jak informuje opublikowane właśnie opracowanie Medallia - Global Staffing Report blisko 40% pracowników tej branży planuje opuścić ją w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Jak poradzić sobie z niedoborem pracowników? Oto cztery strategie

Trudno znaleźć dobrych pracowników, a jeszcze trudniej ich zatrzymać. Jeszcze przed pandemią rekrutacja i utrzymanie najlepszych stanowiło problem. W miarę znoszenia ograniczeń staje się jasne, że wielu w ogóle nie chce wracać do swoich starych miejsc pracy. Co robić?

Jak znaleźć dobrego pracownika w gastronomii? Oto cztery zadania do wykonania!

Szukasz personelu? Nie ty jeden! Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. Należy się spodziewać jeszcze większej rywalizacji o pracowników z konkretnymi kompetencjami.

Goście skarżą się na jakość obsługi w hotelach i restauracjach. Powód? Braki kadrowe w HoReCa

Po miesiącach ograniczeń Polacy planują wakacje w kraju i zajmują stoliki w lokalach gastronomicznych. Mimo rosnącego popytu, wiele obiektów nie jest przygotowanych na skok zainteresowania ich usługami. Z powodu braków kadrowych spada jakość obsługi gości hoteli i restauracji.

Praca w restauracji dostępna od zaraz. Chętnych brak

Braki kadrowe, słabo wyszkoleni i nieodpowiedzialni pracownicy, niska płaca i brak umów dla personelu - to tylko część kłopotów gastronomii, o których w czasie lockdownu na chwilę zapomniano. Teraz, gdy restauracje się otwierają, znów stają się dotkliwe.
Inne kategorie
Podcasty


Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

