Morski Zając powstał w naszej głowie już kilka lat temu. W prowadzeniu dwóch pensjonatów w Kuźnicy (na Półwyspie Helskim) pod marką Fulinowo jedyne, czego brakowało, to dobra, całoroczna restauracja. Słowo „całoroczna” jest tutaj kluczowe. Chcieliśmy wypełnić niszę rynkową, jaka powstaje zaraz po zakończeniu sezonu letniego, kiedy wszystkie lokale gastronomiczne, a także pensjonaty i hotele zamykają się. Remont restauracji trwał już od roku z większymi i mniejszymi problemami. Otwarcie miało nastąpić na początku kwietnia, miejsce miało pomieścić od 70-80 gości.
Kiedy usłyszeliśmy decyzje rządu o praktycznie całkowitym ograniczeniu działalności lokali gastronomicznych, ogarnął nas szok i niedowierzanie. Co prawda przygotowywaliśmy się na ten moment od miesiąca, nie mogliśmy jednak uwierzyć, że po tylu wyzwaniach, które udało nam się rozwiązać, stajemy przed problemem, na który nie mamy żadnego wpływu. Już z początkiem marca obroty Fulinowa (naszej pierwszej marki) spadły o blisko 80%. To w większości efekt strachu i braku wiedzy na temat tego, co miało nadejść. Mając jednak przed oczami prognozy pogody z bezchmurnym niebem i słońcem, trudno było nam patrzeć na puste pensjonaty bez gości. Całkowite zamknięcie nastąpiło w kwietniu i tym samym spowodowało spadek przychodu do 100%. Stan ten trwa już miesiąc.
Plan na dalsze funkcjonowanie Zająca pojawił się po pierwszych 2 tygodniach od lockdownu – kiedy emocje opadły, ruszyliśmy do działania. Na start odbyliśmy rozmowę z każdym już zatrudnionym i czekającym za zatrudnienie pracownikiem. W trakcie rozmów przedstawiliśmy nasz plan działania oraz plan zatrudnienia. Dzięki temu udało nam się zachować i utrzymać zatrudnienie wszystkich pracowników.
Największe zaskoczenie? Goście. Ich wsparcie, dobre słowo, powroty po kolejne dania. To uczucie, którego nie da się opisać. To trzeba zobaczyć i poczuć. Coś pięknego.
Obecnie szykujemy się do otwarcia pensjonatów Fulinowo. Mamy to szczęście, że 80% pokoi ma indywidualne wejścia wprost z patia oraz własne aneksy kuchenne. To obecnie must have przy każdej z rezerwacji. Jesteśmy także pełni nadziei o sezon letni. Wierzymy, że goście nie zawiodą. My czekamy.
Relacja z 27 kwietnia 2020 r. Ukazała się w „Food Service" 4/2020 nr 194.