x

Prowadzisz kawiarnię? Sprawdź, które mleko coraz częściej wybierają Polacy

Kategoria: Twój biznes - wiedza    12.05.2020

Choć w dobie pandemii konsumenci Polscy zwiększyli zakupy mleka, długoterminowo popyt na ten napój spada. Najszybciej na mleko świeże. Jednocześnie rośnie zainteresowanie zdrową żywnością, dlatego jedna, konkretna kategoria mleka zyskuje szczególnie. Sprawdź, która!

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Jak wynika z badania GfK, z roku na rok mleko cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem polskich konsumentów. Z kolei ci, którzy po nie sięgają, robią to coraz rzadziej.
– W 2014 r. gospodarstwa domowe kupowały mleko średnio 45 razy, w 2019 r. już tylko 37, co oznacza 17-proc. spadek – mówi Nina Zatka, młodszy analityk w Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Z badań GfK wynika, że nabywcy najszybciej odwracają się od kategorii mleka świeżego. Segment ten w 2014 r. kupowało 78% gospodarstw domowych, natomiast w 2019 r. już mniej niż 70%. Dlatego udziały wolumenowe świeżego mleka w całej kategorii maleją na rzecz mleka UHT. W 2014 mleko świeże stanowiło 42% wolumenu mleka, a UHT 58%, zaś ubiegłym roku świeże mleko odpowiadało za 39% całej kategorii, a UHT – za 61%.
– Na fali wzrostu zainteresowania zdrową żywnością skokowo zwiększyła się popularność mleka bez laktozy – informuje Nina Zatka. – W 2019 r. segment ten zanotował piętnastokrotny wzrost w relacji do 2014 roku i odpowiada obecnie za 4,3% całkowitego wolumenu kategorii mleka. Natomiast w porównaniu do 2018 roku, w 2019 r. wolumen mleka bez laktozy wzrósł o 20%.
W 2014 r. jedynie 4,2% polskich gospodarstw domowych zakupiło mleko bez laktozy, zaś w ubiegłym roku było to aż 24%.
Ostatnie lata to również spadkowy trend dla segmentu mleka standardowego. W 2019 roku jego wolumen był o 23% niższy niż w 2014 roku i o 6,5% niższy niż w roku 2018. Segment ten z roku na rok traci także nabywców.
– Na koniec warto zwrócić uwagę, że polscy konsumenci chętniej kupują mleko z zawartością tłuszczu 3% i większą. W roku 2014 tłuste mleko stanowiło mniej niż połowę udziałów wolumenowych, natomiast w roku 2019 odpowiadało za ponad 60% z nich – zauważa Nina Natka. – Rzadziej kupowane jest z kolei mleko odtłuszczone i o niskiej zawartości tłuszczu. Sukcesywnie zmniejsza się także penetracja tego segmentu, która od 2014 do 2019 roku zmalała z 87% do 80% – dodaje.

Artykuł napisała dziennikarka portalu handelextra.pl.

Autor tekstu: Magdalena Weiss

Zobacz także

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej