Dzięki wspólnej inicjatywie #wspieramgastro, której pomysłodawcami byli m.in. właściciele Restauracji Forty, warszawscy restauratorzy w ciągu 4 tygodni zebrali ponad 4 tys. zamówień na wynos o wartości przekraczającej 370 tys. zł. Stawiając na własną, niezależną platformę wspieramgastro.warszawa.pl, zaoszczędzili ok. 120 tys. zł na prowizjach i mogli te środki przeznaczyć na wynagrodzenia pracowników oraz utrzymanie firm. Wraz z poluźnianiem ograniczeń związanych z pracą lokali gastronomicznych, szykują się na nowe otwarcie i podejmują kolejne kroki – chcą dalej działać wspólnie i zaprosić do kooperacji inne miasta.
Branża gastronomiczna mocno odczuła wybuch epidemii COVID-19 i wiążące się z nią restrykcje. W szczególnie trudnej sytuacji znalazły się te lokale, które wcześniej nie oferowały dań na wynos i z dostawą. Restauratorzy, pragnąc utrzymać miejsca pracy i przetrwać trudny czas, nie czekali na zewnętrzną pomoc, zaczęli sami działać. Z inicjatywy właścicieli Restauracji Forty i innych firm, zrodziła się akcja #wspieramgastro. Warszawskie restauracje szybko się przeorganizowały i uruchomiły spółdzielnię, jednocząc się na wspólnej platformie do bezpiecznego zamawiania jedzenia on-line. Obecnie aktywnie działa na niej aż 100 lokali gastronomicznych.
– W zeszłym miesiącu mówiliśmy o dramatycznej sytuacji, w której znalazły się restauracje w związku z przymusowym zamknięciem lokali. Współdziałaliśmy z władzami Warszawy nad wypracowaniem narzędzi, które pomogą utrzymać nasze firmy, tysiące wykwalifikowanych osób pracujących w gastronomii, a także kulturalną tkankę naszych miast, której unikalny charakter jest współtworzony przez lokalne restauracje, bary i kawiarnie. Dziś wracamy na rynek bogatsi o cenne, chociaż trudne doświadczenia i zapraszamy do współpracy restauratorów z całej Polski – mówi Tomasz Czudowski, współwłaściciel Restauracji Forty i pomysłodawca niezależnej platformy do zamawiania jedzenia wspieramgastro.warszawa.pl.
Tomasz Czudowski, wspólnie z Enio Chłapowskim-Myjakiem z Mr. OH oraz Michałem Judą z Youmiko Vegan Sushi, w ciągu zaledwie 5 dni doprowadzili do powstania platformy umożliwiającej restauracjom bezprowizyjną sprzedaż on-line. Niezwykły odzew, z jakim spotkała się ta inicjatywa ze strony klientów i innych restauratorów, zmobilizował ich do pójścia dalej – rejestracji pierwszej w Polsce spółdzielni restauracji i rozwijania platformy oraz powalczenia o lepsze warunki zakupowe dla jej członków.
Już niedługo będzie można obejrzeć portal w odświeżonej formule i pod nową, już nie związaną z kryzysem, nazwą.