x

Wyższy VAT na owoce morza. Jak zdrożeją ośmiorniczki w restauracjach?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.07.2020

Od 1 lipca obowiązuje wyższy VAT na homary, ośmiornice, krewetki, ostrygi, kawior itp. oraz ich przetwory, a także na przygotowywane z nich potrawy w lokalach gastronomicznych. Stawka wzrosła do 23 proc. Czy podniesienie podatku zrewolucjonizuje cenniki w restauracjach?

VAT na owoce morza podyższono do 23 proc. Zdjęcie: Shutterstock.com.
VAT na owoce morza podyższono do 23 proc. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Od 1 lipca obowiązują nowe stawki VAT na niektóre artykuły spożywcze. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że chodzi o uproszczenie systemu podatkowego – podobne towary mają być opodatkowane jednakową stawką. Ma to ograniczyć sytuacje, w których np. musztarda była inaczej opodatkowana niż sos musztardowy.
W efekcie dla części produktów VAT został obniżony, np. dla owoców tropikalnych i cytrusowych (z 8 do 5 proc.), musztardy i niektórych przypraw przetworzonych (z 23 proc. do 8 proc.) czy pewnych wyrobów piekarniczych (wyrównano stawkę do 5 proc, wcześniej obowiązywały trzy: 5, 8 i 23 proc., w zależności od terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości), a dla innych artykułów, np. lodu używanego do celów spożywczych i chłodniczych oraz owoców morza – podatek podwyższono.
Niestety VAT na owoce morza ostro skoczył w górę – z 5 i 8 proc. do aż 23 proc. Dotyczy to homarów, ośmiornic i innych skorupiaków, mięczaków i bezkręgowców wodnych (kraby, langusty, krewetki, ostrygi, małże, ślimaki) oraz kawioru i ich przetworów, a także przygotowywanych z nich posiłków w barach i restauracjach.
Najbardziej podrożeją w restauracjach dania z ośmiornicy. Zdjęcie: Shuttersock.com.
Najbardziej podrożeją w restauracjach dania z ośmiornicy. Zdjęcie: Shuttersock.com.

Jak na podwyżkę VAT zareagowali restauratorzy serwujący dania z owoców morza?

Martin Gimenez Castro, szef kuchni restauracji Ceviche Bar w Warszawie
Menu z nowym cennikiem dań z owocami morza obowiązuje w naszej restauracji od 1 lipca. Najbardziej podrożała przystawka z ośmiornicy – z 55 zł do 61 zł. Przy takiej różnicy w cenie pewnie będziemy teraz mniej jej sprzedawać. Ale zakup produktu bazowego do tej pory i tak był kosztowny, więc przy kilkunastoprocentowym wzroście podatku VAT zmiana ceny jest wyraźnie odczuwalna. Kilogram ośmiornicy jest obecnie o 25 zł droższy!
W przypadku kalmarów i krewetek różnice nie są takie duże, więc dania z tymi owocami morza podrożały u nas o 3 zł. Ceviche z krewetek z mlekiem kokosowymi i pomidorami kosztuje teraz 42 zł, krewetki ze szparagami i miso – 43 zł, a kalmary z granatem, parmezanem i sałatą rzymską – 38 zł.
Nie chcę rezygnować z żadnej z potraw z owocami morza, które oferuję w moim menu. Szkoda by było, bo nasi goście je lubią. Może nie poczują różnicy, choć jeśli chodzi o ośmiornicę, to na pewno będą pytać, co się stało. Ale uważam, że ostatecznie skutki tych podwyżek nie będą katastrofalne.

Karolina Jakimiak-Kwaśniewska, właścicielka Port Royal – Fish & Oyster Bar w warszawskiej Hali Koszyki
Podwyżki VAT zapowiadano wcześniej, więc od dłuższego czasu przygotowywaliśmy się na to, by nieco zmienić nasze menu – uzupełnić je o więcej dań z ryb, na które stawka podatku się nie zmieniła. Nie zrezygnowaliśmy z żadnej potrawy z owoców morza, ale oczywiście musieliśmy trochę podnieść ich ceny. To średnio o parę złotych więcej za danie. Najbardziej podrożała serwowana przez nas ośmiornica, bo o 7 czy 8 zł. Ale to jest produkt drogi przy zakupie, a niestety dodatkowo podczas gotowania jego waga znacząco spada. W ogóle nie zmieniliśmy za to np. cen muli.  
Jednak ceny u nas nie wzrosły o te 15 proc., czyli o tyle ile podniesiono VAT – zmniejszyliśmy po prostu marżę, aby nie zawieść naszych gości. Będziemy mniej zarabiać, ale mamy za to nadzieję, że klienci nie zniechęcą się do jedzenia w seafoodowych restauracjach. I dalej będą przychodzić do nas. Na razie reagują pozytywnie, śmieją się, że zamiast owoców morza trzeba jeść teraz musztardę. Zapewniają, że nadal będą nas odwiedzać. Choć może wypiją mniej wina do kolacji.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Ukraińska sieć Lviv Croissants otworzyła szósty lokal i ujawnia dalsze plany

Znamy miasta, w których Lviv Croissants podpisał już umowy na uruchomienie kolejnych lokali pod swoim szyldem. Sieć obrała ostry kurs na Polskę - 1 czerwca otworzyła szósty bar w naszym kraju.

Popeyes - nowa sieć szykuje się do debiutu w Polsce. Wiemy, gdzie będzie pierwszy lokal

Pierwszy lokal amerykańskiej sieci gastronomicznej Popeyes znanej z dań w stylu luizjańskim już w lipcu przywita pierwszych gości. Zostanie otwarty we Wrocławiu w Pasażu Grunwaldzkim.

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej