x

Sprzedaż alkoholu przez internet - jest nowy projekt ustawy

Kategoria: Twój biznes - wiedza    21.07.2020

Sprzedaż alkoholu przez internet wspomoże małych producentów i dystrybutorów alkoholi rzemieślniczych dotkniętych epidemią Covid-19 - uważają posłowie KP-PSL-Kukiz'15, autorzy projektu noweli ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Sprzedaż alkoholu przez ineterent - jest projekt nowelizacji ustawy. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Sprzedaż alkoholu przez ineterent - jest projekt nowelizacji ustawy. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Projekt, który w połowie lipca trafił do wykazu prac sejmowych, ma wspomóc kilka tysięcy podmiotów, np. producentów lokalnych cydrów, piw czy innych napojów alkoholowych, którzy w wyniku ustawowego zamknięcia restauracji oraz barów utracili możliwość sprzedaży swoich produktów – pisze portal handelextra.pl.

Jakie zmiany?
W uzasadnieniu projektu wskazano, że branża ta ma możliwość otwarcia nowych kanałów sprzedaży (internetu), ale by mogła z nich skorzystać niezbędna jest zmiana przepisów, które zostały uchwalone blisko 40 lat temu, „w zupełnie odmiennej sytuacji ustrojowej, gospodarczej i technologicznej”. Przypomniano, że obecne przepisy rygorystycznie zabraniają sprzedaży alkoholu poza określonym w zezwoleniu punktem sprzedaży, a konsekwencją ich załamania ich jest kara finansowa oraz utrata zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na okres minimum trzech lat.
Autorzy projektu nowelizacji proponują, by umożliwić przedsiębiorcom sprzedaż alkoholu przez internet, ale mogły z tego skorzystać tylko firmy, które posiadają już aktualne zezwolenie na sprzedaż alkoholu, „w tym podmioty, których działalność polega na dostarczaniu żywności na imprezy zamknięte organizowane w czasie i miejscu wyznaczonym przez klienta, na podstawie umowy zawieranej na odległość.”
Projekt nowelizacji zakłada, że „punkt sprzedaży musi być fizycznym miejscem spełniającym określone przepisami wymagania\". Zdjęcie: Shutterstock.com.
Projekt nowelizacji zakłada, że „punkt sprzedaży musi być fizycznym miejscem spełniającym określone przepisami wymagania\". Zdjęcie: Shutterstock.com.
Podkreślono, że „punkt sprzedaży musi być fizycznym miejscem spełniającym określone przepisami wymagania" (m.in. wymogi określone przez radę gminy) i „niedopuszczalne jest otrzymanie zezwolenia wyłącznie na sklep internetowy". Zaznaczono, że rozwiązanie to nie zwiększy dostępności alkoholu poprzez zwiększenie ilości punktów sprzedaży, a jedynie umożliwi sprzedaż produktu przez podmiot, który zezwolenie takie już posiada.
– Zwracamy uwagę, że postulowany model sprzedaży obowiązuje w większości państw UE. Państwa, które nie wyrażały dotąd zgody na sprzedaż z dostawą, zapisy zezwalające na taki rodzaj sprzedaży wprowadziły w ostatnich dniach w swoich pakietach antykryzysowych – czytamy w uzasadnieniu projektu.
– Sprzedaż wprost do konsumentów pozostających zgodnie z wezwaniem rządu, w domowej izolacji, jest jedyną szansą na przetrwanie tysięcy producentów i dystrybutorów, zachowanie utrzymywanych przez nich miejsc pracy oraz ocalenie źródeł utrzymania dla przedsiębiorców, pracowników oraz ich rodzin a także przychodów skarbu państwa z tytułu podatków dochodowych, podatku VAT oraz akcyzy – napisano.
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Froń: przepisy są niespójne i archaiczne
W wywiadzie dla magazynu „Food Service” i portalu Ouichef.pl, prawnik i autor bloga paragrafwkieliszku.pl Radosław Froń również wskazywał, że przepisy obowiązującej wciąż ustawy o wychowaniu w trzeźwości są archaiczne i niespójne.
Radosław Froń. Zdjęcie: materiały prasowe.
Radosław Froń. Zdjęcie: materiały prasowe.
– Najważniejszym przykładem niespójności są zapisy ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. Przedmiotowa umowa sprzedaży napojów alkoholowych zawierana na odległość została tam wprost wymieniona w kontekście prawa do zwrotu zamówionego przez konsumenta towaru. Dopuszczono zatem możliwość zwrotu zakupionych na odległość napojów alkoholowych, których zdaniem wielu nie można sprzedawać. Przypominam, że teoretycznie system prawa jest spójny, a tworzący je ustawodawca w swoich poczynaniach racjonalny... Teoretycznie – mówił Radosław Froń.
Według niego mówienie o „zakazie sprzedaży przez internet” samo w sobie wprowadza nas w pewien błąd.
– Nie istnieje bowiem żaden zakaz o takim charakterze. Także sama sprzedaż wina „przez internet” nie jest przecież fizycznie możliwa. Ta błędnie nakreślona istota problemu wdarła się jednak do języka potocznego i jest też niestety powtarzana przez wielu niekompetentnych urzędników. To nie forma składania zamówień czy też kontaktu z klientem jest problematyczna, a jedynie sama dostawa zakupionego towaru – niezależnie od tego, czy zamówienie złożymy telefonicznie, mailowo, czy też za pośrednictwem sklepu internetowego. Jak wiemy, sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych może odbywać się wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego dla określonego punktu sprzedaży. Oznacza to, że co do zasady sprzedaży napojów alkoholowych dokonywać możemy jedynie w tym konkretnym miejscu, którego adres podany jest w zezwoleniu (wyklucza to naturalnie możliwość istnienia sklepów wyłącznie wirtualnych). Cały problem sprowadza się przez to do ustalenia faktycznego momentu sprzedaży. W razie braku innych regulacji miejscem sprzedaży konsumenckiej jest w dużym uproszczeniu miejsce wydania towaru kupującemu. W przypadku wysyłki do klienta sprzedaż następuje zatem poza punktem sprzedaży wymienionym w zezwoleniu, czyli potencjalnie wbrew jego warunkom – wyjaśniał Radosław Froń.
Prawnik podkreślał, jak powinny zmienić się przepisy, by były dostosowane do współczesnych czasów
– Przede wszystkim uwzględnić istotną zmianę okoliczności. Nasza ulubiona ustawa została przyjęta w 1982 r., w zupełnie odmiennej od dzisiejszej sytuacji politycznej, społecznej, gospodarczej i technologicznej. Razem z większością organizacji zrzeszających polskich winiarzy, browary rzemieślnicze oraz producentów cydrów przygotowaliśmy propozycje zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości, które otrzymało Ministerstwo Rozwoju wraz z naszym wezwaniem do dołączenia tych zmian do kolejnej odsłony tzw. tarczy antykryzysowej. Osobiście mam nadzieję, że wszystko szybko wróci do normy. Jeśli jednak sytuacja branży nie zmieni się drastycznie, a pomoc państwa będzie nadal bezużyteczna, zapewne wiele podmiotów nie dotrwa do tych szczęśliwych czasów – mówił Radosław Froń.

(handelextra.pl za PAP, ouichef.pl)

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ukraińska sieć Lviv Croissants otworzyła szósty lokal i ujawnia dalsze plany

Znamy miasta, w których Lviv Croissants podpisał już umowy na uruchomienie kolejnych lokali pod swoim szyldem. Sieć obrała ostry kurs na Polskę - 1 czerwca otworzyła szósty bar w naszym kraju.

Popeyes - nowa sieć szykuje się do debiutu w Polsce. Wiemy, gdzie będzie pierwszy lokal

Pierwszy lokal amerykańskiej sieci gastronomicznej Popeyes znanej z dań w stylu luizjańskim już w lipcu przywita pierwszych gości. Zostanie otwarty we Wrocławiu w Pasażu Grunwaldzkim.

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej