

Piwo z owocami jagodowymi? To coraz częstszy mariaż!


Owoce jagodowe to najpopularniejsza grupa polskich owoców używanych przez rzemieślniczych piwowarów. Nieustanny wzrost ich udziału w grupie dodatków do piw rzemieślniczych to efekt dobrej dostępności towaru i współpracy browarów z plantatorami, a także rozpoznawalnego przez konsumentów smaku.
Obok truskawki, maliny, czarnej porzeczki, warzone są również piwa z aronią, jeżyną, agrestem, żurawiną, jagodą kamczacką oraz czerwoną porzeczką. Dodatek owoców jagodowych pozwala na uzyskanie wyjątkowego koloru piwa, a także soczystej kombinacji smaków, po które chętnie sięgają konsumenci. Szczególnie widoczne to jest w sezonie wiosenno-letnim, kiedy wzrost temperatur oraz pojawiające się stopniowo różne gatunki owoców, zachęcają do kupowania napojów łączących w sobie orzeźwienie i smaki lokalnych plantacji.
Malina i czarna porzeczką są niekwestionowanymi liderami wśród owoców jagodowych, jakie dodawane są do piw rzemieślniczych. W 2019 roku malina została użyta przez polskie browary 68 razy, a czarna porzeczka 29 razy. Dla maliny oznacza to wzrost w stosunku do 2018 roku aż o 26 razy.
Porównując rok do roku, w 2019 browary wypuściły na rynek 32 piwa z dodatkiem owoców jagodowych więcej niż w 2018. Spośród 150 premierowych piw – 93 zostały uwarzone przez browary stacjonarne, 38 przez browary kontraktowe, a 19 powstało we współpracy polskich i zagranicznych browarów. To wyraźny wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, co wynika również ze znacząco wyższej ogólnej liczby premierowych piw. Dynamika rynku wciąż jest wysoka, a konkurencja wśród browarów wzrasta. Konsumenci przyzwyczajeni są szerokiej dystrybucji piw rzemieślniczych oraz dużej różnorodności stylów i smaków, co daje im swobodę i komfort wyboru swojego ulubionego piwa.
Województwami, w których w 2019 roku najwięcej uwarzono piw z dodatkiem owoców jagodowych były mazowieckie oraz śląskie. To właśnie te dwa województwa skupiają sporą liczbę browarów stacjonarnych i kontraktowych, wliczając w to czołowe browary takie jak: Pinta, Funky Fluid czy Maltgarden, wypuszczające co tydzień nowe piwa w różnych stylach. Liderami w produkcji piw z dodatkiem owoców jagodowych w 2019 były browary stacjonarne – Stu Mostów z Wrocławia, Zakładowy z Poniatowej i Ziemia Obiecana z Pabianic, a wśród browarów kontraktowych – Monsters, Maltgarden i Birbant.
Zobacz także

Ukraińska sieć Lviv Croissants otworzyła szósty lokal i ujawnia dalsze plany

Znamy miasta, w których Lviv Croissants podpisał już umowy na uruchomienie kolejnych lokali pod swoim szyldem. Sieć obrała ostry kurs na Polskę - 1 czerwca otworzyła szósty bar w naszym kraju.

Popeyes - nowa sieć szykuje się do debiutu w Polsce. Wiemy, gdzie będzie pierwszy lokal

Pierwszy lokal amerykańskiej sieci gastronomicznej Popeyes znanej z dań w stylu luizjańskim już w lipcu przywita pierwszych gości. Zostanie otwarty we Wrocławiu w Pasażu Grunwaldzkim.

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.
Inne kategorie
Podcasty


Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

