Dziesięć największych marek prowadzi oko ło 2/3 z 80 konceptów ujętych w rankingu. Łącznie w 2019 r. liczba kawiarni wzrosła o ponad 7%. Jednak liderzy pozostają ci sami. Zmieniła się nieco kolejność: McCafé ze pchnęła Starbucks na miejsce trzecie, a grecka sieć Gregory’s zajęła dziewiąte miejsce, które wcześniej zajmowała rosyjska sieć Shokoladnitsa.
– Rok 2019 w biznesie określilibyśmy jako czas konsolidacji – mówi Phoebe Mills, menedżer ds. marketingu i mediów społecznościowych Coffee Republic (miejsce 15.). Petri Parviainen, dyrektor operacyjny Robert’s Coffee (miejsce 28.), dodaje: – Konkurencja wzrosła nie tylko na rynku lokalnym. – Głównymi trendami na rynku kawiarnianym są wysokiej jakości pieczywo, kawa speciality i cold brew twierdzi Fabio Andreani, dyrektor ds. franczyzy w Caffè Pascucci (miejsce 50.). Inne marki podzielają tę opinię.
Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju rynku jest zwrócenie uwagi na zrównoważony rozwój. Według Millsa trend ten obejmuje „rewolucję w obszarze kubków do kawy na wynos, zmniejszenie ilości odpadów produkowanych przez konsumentów, podejmowanie decyzji o zakupie, bazując na kwestiach środowiskowych, np. wybór mleka pochodzenia roślinnego oraz marek kawy, które należą do organizacji takich jak FairTrade i Rainforest Alliance”.
Szwajcarska sieć kawiarni Caffè Spettacolo również skupia się na gościach, którzy mają na sercu kwestie ekologii. Martin Zehnder, senior communications manager, podkreśla konieczność ograniczenia marnowania żywności i wspomina o pomocnej aplikacji Too Good to Go. Dzięki niej klienci mogą tuż przed zamknięciem lokalu kupić produkty żywnościowe w obniżonych cenach.
Wśród wyzwań, z którymi brytyjskie sieci kawiarni będą musiały się zmierzyć w najbliższych latach, są umowy handlowe związane z brexitem. Brexit będzie miał wpływ zarówno na sieci pochodzące z Wielkiej Brytanii, jak i na marki, które rozwinęły się na tamtym rynku latem ubiegłego roku, takie jak australijska sieć Gloria Jean’s Coffee (miejsce 26.).
Jakie będą możliwości w nadchodzących latach?
– Coraz większa różnorodność oferty napojów i technik ich przygotowania – mówi Roberto di Martino, dyrektor ds. rozwoju handlu detalicznego Illy Caffè (miejsce 34.). Wiąże się to również z wyraźną chęcią konsumentów do próbowania nowych rzeczy. Fiona O’Doherty, szefowa marketingu w sieci Insomnia (w rankingu na miejscu 21.), wyjaśnia: – Konsumenci są bardziej otwarci na testowanie nowych produktów, co pozwala sieciom kawiarnianym na poszerzenie oferty menu i odświeżenie już istniejącej. Dodaje, że rozszerzenie asortymentu produktów spożywczych jest ważne, ponieważ przychody ze sprzedaży przekąsek w kawiarniach stają się coraz wyższe. We wszystkich obszarach decydującą rolę odgrywa oferta premium. Minas Patanas, międzynarodowy dyrektor biznesowy Flocafe (pozycja nr 31), podsumowuje miniony rok z perspektywy konsumenta w następujący sposób: – Konsumenci kawy mają coraz bardziej wyrafinowany gust.
10 NAJWIĘKSZYCH SIECI KAWIARNI
1. W 2019 r. sieć Costa Coffee przekroczyła liczbę 3 tys. kawiarni, stając się pierwszą europejską siecią kawiarni, której się to udało. Firma od 2018 r. należy do CocaColi, giganta na rynku napojów. 31 grudnia 2019 r., w dniu zamknięcia roku finansowego, od notowała prawie 9-proc. wzrost punktów sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. W Europie Costa działa w 15 krajach. Ponad 80% sklepów znajduje się w Wielkiej Brytanii, z czego większość w Londynie. Oczekuje się, że przejęcie przez CocaColę szczególnie wzmocni segment napojów gotowych do spożycia. Latem 2019 r. firma zaprezentowała swój pierwszy wspólny innowacyjny produkt: schłodzone kawy speciality w puszkach do sprzedaży detalicznej.
– Jesteśmy częścią branży, która wciąż się rozwija, jest coraz bardziej konkurencyjna, dlatego też postawiliśmy na rozwój oferty dla klientów. Kawiarnie nadal są duszą naszego biznesu, ale rozwinęliśmy koncept Costa Express, a także wprowadziliśmy na różne rynki kawę gotową do picia (ready to drink), co pozwoliło nam stworzyć więcej okazji do picia kawy – mówi Sandra Ferreira, szefowa działu innowacji w Costa Coffee. W tym procesie firma podąża za trzema głównymi trendami:
• Zdrowie i wellness
Nie jest to nowy trend, ale wbrew powszechne mu przekonaniu miał on i będzie miał znaczny wpływ na naszą kategorię. Nadal rozwijać się będzie oferta alternatywnych produktów zastępujących mleko. Konsumenci na wszystkich rynkach domagają się szerszego wyboru mleka i jego dostosowania do indywidualnych potrzeb. Tendencja ta zaczyna być widoczna także w segmencie napojów zimnych: młodsze pokolenie odchodzi od napojów słodkich i gazowanych, a także wysokokalorycznych napojów mieszanych oraz poszukuje zimnej kawy jako lekkiego napoju orzeźwiającego – to ogromna szansa dla cold brew, kaw mrożonych i innych.
• Zrównoważony rozwój
Wpływ, jaki marki wywierają na środowisko naturalne, jest jedną z najważniejszych kwestii, którą interesują się konsumenci, a nasza branża znajdzie się pod coraz większą presją, by zmniejszyć liczbę kubków na wynos, zwiększyć możliwości recyklingu i ogólnie zmniejszyć ilość produktów jednorazowego użytku. Zmiany klimatyczne są także wyzwaniem dla plantatorów kawy i bardzo szybko wpłyną na jakość, dostępność i cenę ziaren kawy.
• Polaryzacja cenowo-punktowa
Wzrost poziomu oczekiwań konsumentów wpływa na rozwój oferty premium, ponieważ konsumenci coraz bardziej interesują się kawą, którą piją codziennie. Chcą dowiedzieć się więcej na temat ziaren, zwracają uwagę na nuty smakowe i chcą mieć możliwość robienia w domu świeżej kawy o lepszym smaku. Jednocześnie czynniki makroekonomiczne oznaczają, że niższe ceny początkowe nadal stanowią i nadal będą stanowić siłę napędową wyboru konsumentów.
Pod koniec 2019 r. Jill McDonald zastąpiła Dominica Paula na stanowisku dyrektora generalnego. Były szef McDonald’s UK podlega Jennifer Mann, prezesowi globalnych przedsięwzięć w Coca Coli, firmie macierzystej Costa. Na całym świecie Costa Coffee posiada ponad 4 tys. kawiarni. Marka jest obecna zarówno w Azji, jak i na Bliskim Wschodzie. Istnieje również ponad 10 tys. punktów „ekpresowych”: ekspresów do kawy, które przygotowują kawę z ziaren i świeżego mleka.
2. McCafé uplasowała się na drugim miejscu, spychając światowego lidera rynku Starbucks na trzecie miejsce. W 26 krajach europejskich McDonald’s wprowadził bardzo cenioną koncepcję „shopinshop”, dzięki której zanotował o 4% więcej zamówień niż w 2018 r.Niemcy to największy rynek tych kawiarni z oddzielną przestrzenią do siedzenia w około 700 lokalizacjach. Tutaj koncepcja „restauracji przyszłości” nadal zyskuje na popularności. Celem nie jest otwarcie samodzielnej kawiarni wewnątrz istniejących lokali, lecz poprawa jakości kawy.
Zgodnie z hasłem „barista made coffee”, niezależnie od miejsca składania zamówienia, zarówno przy ladzie, jak i w McDrive, klienci dostaną kawę przygotowaną przez baristę. Nadal będzie dostępna oferta produktów McCafé.
3. Starbucks zanotował 5-procentowy wzrost liczby kawiarni na rynku europejskim: 2813 kawiarni w 28 krajach. To sprawia, że jest najbardziej rozpowszechnioną marką w Europie. Turcja, Rosja, Węgry i Portugalia ponownie odnotowują silny wzrost.
Pod koniec 2019 r. firma z siedzibą w Seattle miała dokładnie 31 795 kawiarni na całym świecie (wzrost o 539 lokali). Porównywalna sprzedaż w pierwszym kwartale (raport z 31 grudnia 2009 r.) w segmencie między narodowym (Chiny, AzjaPacyfik, EMEA) wzrosła o 1%, na krajowym rynku amerykańskim o 6%.
Wysiłki zmierzające do ograniczenia ilości odpadów zostały zahamowane na początku 2020 r. – wnoszenie i ponowne napełnianie kubków zwrotnych jest w pandemii zabronione. W związku z tym częściowo nałożona opłata na kubki jednorazowego użytku została zawieszona.
4. Tchibo ma o prawie 2000 kawiarni mniej niż sieć plasująca się na trzecim miejscu. Według tradycyjnej niemieckiej palarni kawy obecnej w ośmiu europejskich krajach, największymi trendami kawiarnianymi są: zrównoważony rozwój, zimne napoje letnie (mrożona herbata parzona na zimno) i jasno palone ziarna.
5. W 2019 r. Caffè Nero zwiększyło liczbę punktów sprzedaży w Europie o 2% i ma teraz 849 kawiarni. Brytyjska marka założona w 1997 r. przez dyrektora generalnego Gerry’ego Forda obecna jest na 11 rynkach na świecie i posiada w sumie 1000 kawiarni, z czego 95% jest zarządzanych przez firmę. W styczniu 2019 r. Caffe Nero nabyła 70% udziałów w Coffee#1 i otworzyła swoje pierwsze kawiarnie w Szwecji.
Wraz z wprowadzeniem Nero Deli w Wielkiej Brytanii marka rozszerzyła ofertę fast food. Obejmuje ona kanapki z włoskimi składni kami, sałatki i słodkie wypieki.
– W ciągu pierwszych dziesięciu lat ludzie oceniali nasze jedzenie jako znacznie lepsze od konkurencji, ale coraz częściej postrzegano nas w Wielkiej Brytanii jako coś niewyjątkowego. Musieliśmy wrócić do naszych pierwotnych założeń i to zmienić – wyjaśnił Ford badaczom rynku z London Allegra Group.
Caffè Nero łączy w sobie wiele niezależnych marek takich jak Coffee Republic (miejsce 15.), Coffee#1 (miejsce 32.) i Harris+Hoole (miejsce 57.).
6. Coffee Like – rosyjska sieć minikawiarni specjalizująca się w kawie na wynos jest liderem w segmencie krajowym pod względem wzrostu jednostkowego. W 2019 r. uruchomiła ponad 240 nowych lokali w Rosji i na Białorusi. Została założona w 2013 r. przez Ajaza Szabutdinowa i Zufara Garipowa, dwóch młodych przedsiębiorców z rosyjskiego miasta Iżewsk. Sieć rozwija się głównie w modelu franczyzowym. W 2016 r. współwłaściciele zdecydowali się na zwiększenie liczby kawiarni zarządzanych przez firmę, planując ekspansję w Moskwie. Jednak obaj współwłaściciele odeszli z firmy.
Coffee Like działa obecnie w ponad stu miastach i miejscowościach. Najpopularniejsze formaty to lokale w galeriach handlowych lub stoiska w centrach biurowych, kioski z kawą oraz małe lokale z poczekalnią. W 2018 r. firma rozpoczęła rozwój formatów mobilnych, także franczyzowych, w tym stoisk gastronomicznych, food trucków i kawiarni rowerowych. W 2018 r. obroty sieci wyniosły 1356 mln rubli rosyjskich, czyli 18,3 mln euro.
7. Espresso House otworzyło o 8% więcej kawiarni niż w ubiegłym roku. Szwedzka sieć, która od 2015 r. jest częścią Jab Holding, skupiła się na ekspansji w Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Niemczech. Poza ojczyzną krajami, w których notuje najwyższą sprzedaż, są Norwegia i Dania, deklaruje Tomas Ekroth, CFO Espresso House.
8. Sieć kawiarni Coffee Island z Grecji zajmuje ósme miejsce w rankingu. Względem poprzedniego roku zwiększyła liczbę kawiarni do 454 (wzrost o 5%). Achilleas Lazarou, menedżer ds. rozwoju sieci, opisuje ubiegły rok:
– Mimo że w 2019 r. odnotowaliśmy pozytywne tempo wzrostu i dobre wyniki, operatorzy musieli pracować w bardzo sprawnym środowisku biznesowym, gdzie konkurencja stawała się coraz ostrzejsza, a klienci mieli coraz większe oczekiwania wobec kluczowych graczy nie tylko co do jakości kawy, ale przede wszystkim co do ich codziennego doświadczenia.
Według Lazarou trzema najważniejszymi trendami na rynku kawiarni są:
• zindywidualizowane doświadczenia klientów i skupienie się branży na prawdziwym zaangażowaniu pomiędzy markami i konsumentami,
• wzrost technologiczny, dzięki któremu wszystkie elementy przemysłu kawowego działają na dużą skalę, reformując standardy rynku kawy,
• etyczny konsumpcjonizm.
– Oferta convenience jest szczególnie ważna w odniesieniu do oferty na wynos i dostaw. Przejrzystość: europejscy klienci wykazują ogromne zainteresowanie społecznym i środowiskowym wpływem ich konsumpcji. Potrzebna jest przejrzystość każdego procesu, który ma miejsce w firmie, zwłaszcza w branży, która wyznacza wysokie standardy w zakresie produkcji, łańcucha dostaw i handlu. Jej zdaniem nadal istnieje zwiększone zapotrzebowanie na kawę gourmet, czyli „kawę wysokiej jakości, która wyróżnia się wyjątkowym smakiem (własne mieszanki ziaren), jednorodnym pochodzeniem (single origin) i bezpośrednią relacją z producentami (mikrouprawy)”.
Sieć Gregory’s regularnie zmienia ofertę F&B (dań i napojów). Danakou wyjaśnia, że „oprócz bogatej oferty kaw, napojów, tradycyjnych ciast i kanapek oferuje również menu skierowane do grupy konsumentów o szczególnych potrzebach żywieniowych – pozycje zdrowe, wegańskie i proteinowe. Dynamika tego segmentu prowadzi nas do poszerzania oferty tych produktów. Gregory’s jako pierwsza sieć w Grecji wprowadził na rynek małe wegańskie »przekąski serowe«, co uczyniło nas pionierami na rynku”.
10. Shokoladnitsa – rosyjska sieć kawy założona w 2000 r. przez Aleksandra Kolobova i jego rodzinę; część Grupy Shokoladnitsa (która zarządza również siecią Coffee House w Rosji). Do niedawna Shokoladnitsa była liderem rynku pod względem ilości kawiarni w rosyjskim sektorze kawiarnianym i oferowała usługę kelnerską. W 2017 r. sieć ogłosiła program rebrandingowy, który obejmował nową tożsamość marki i logo.
Wyremontowane kawiarnie posiadają strefę grab & go (weź i idź), w której goście mogą samodzielnie odbierać zamówienia, i tradycyjną usługę kelnerską. Menu poszerzono o zdrowe dania i napoje. Innowacje nie wymagały rozszerzenia przestrzeni kuchennej, ponieważ większość produktów dostarczana jest do kawiarni z centralnego zakładu produkcyjnego. Decyzja o ewentualnym remoncie kawiarni franczyzowej (jest ich mniej niż sto w całej sieci) zależy od właściciela. Sieć Shokoladnitsa rozwinęła również swoją ofertę dostawy, którą mocno promuje, w tym dostawy napojów gorących i kaw.
Wiosną 2020 r., kiedy z powodu pandemii COVID19 cała branża restauracyjna w Rosji mogła oferować usługi tylko na wynos i z dostawą, Shokoladnitsa zaczęła sprzedawać swoje sztandarowe dania (np. naleśniki i kanapki) w moskiewskich supermarketach Lenta i Dixy, poszerzając swoją ofertę o nowy kanał dystrybucji.
Autorka: Ilona Renner
Artykuł ukazał się w „Food Service" 7-8/2020 nr 197.