

Łosoś norweski - Polacy go lubią!


Na stoły w polskich domach spośród norweskich ryb najczęściej trafia łosoś, a zaraz po nim - dorsz. Ponad 70% osób wybiera te ryby do samodzielnego przyrządzania dań w domu.
Łosoś, dorsz, makrela
Badanie zawierają dane na temat konsumpcji i ulubionych ryb ludzi w 20 krajach, w tym także w Polsce. Na wszystkich rynkach bezkonkurencyjnym faworytem jest łosoś.
Konsumenci z przyrządzają łososia na codzienny obiad, czy podczas weekendowych spotkań z rodziną. 77% Polaków wskazało tę rybę jako swój najczęstszy wybór podczas przygotowywania posiłków w domu. Na drugim miejscu znalazł się dorsz (74%).
Co ciekawe, istnieją różnice w wyborach rodaków podczas dni roboczych oraz weekendów. Na co dzień, na trzecim miejscu znajduje się makrela (68%), natomiast w weekendy konsumenci chętniej sięgają po pstrąga (55%), co może świadczyć, że w mniemaniu Polaków jest to bardziej wykwintna ryba, która idealnie pasuje, na przykład na świąteczne obiady w gronie rodziny.
Japońskie sushi i norweski łosoś
Wyniki badań Seafood Consumer Insight pokazują również, że w Polsce coraz większą sławą cieszą się azjatyckie przysmaki. Sushi jest bardzo popularne i już prawie 40% Polaków wskazało, że spożywa je raz w miesiącu lub więcej. A wśród ulubionych dodatków rybnych znajdują się łosoś (58%), krewetki (22%) oraz tuńczyk (20%).
Sushi to japońska tradycja licząca 500 lat, ale jedzenie surowego łososia to norweski wynalazek z lat 80. Dziś łosoś norweski to nie tylko najpopularniejsza ryba na świecie, ale także doceniany dodatek do sushi. A to wszystko dzięki grupie ambitnych Norwegów działających w ramach programu Project Japan, którzy pojechali do Norwegii, aby wprowadzić surowego łososia norweskiego na rynek japoński. Działania te stworzyły fundament do powstania Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, która dziś promuje owoce morza z Norwegii na rynkach światowych.
Przepis na sukces łososia norweskiego
Norweski eksport owoców morza, a zwłaszcza łososia, to historia sukcesu. W 2019 roku wartość norweskiego eksportu owoców morza przekroczyła 107 mld NOK, co stanowi 8-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rekordowym rokiem 2018. To ponad milion ton łososia norweskiego, który trafił do krajów na całym świecie. Dzięki temu Norwegia znajduje się na drugim miejscu w eksporcie owoców morza, zaraz za Chinami.
Norwegia posiada idealne naturalne warunki do hodowli łososia, ze względu na swoją długą linią brzegową i stabilne, niskie temperatury. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), obecnie Norwegia stanowi ponad połowę światowego rynku łososia atlantyckiego, który jest eksportowany do ponad 100 krajów.
A to wszystko udało się osiągnąć dzięki norweskiemu modelowi zarządzania zasobami ryb i owoców morza, który odnosi się do ścisłej współpracy nauki, przemysłu oraz rządu. Poprzez wzajemne wsparcie nieustannie dążą do doskonalenia tego sektora, aby Norwegia stała się liderem w zakresie wiedzy, technologii i zrównoważonego zarządzania rybołówstwem jak i akwakulturą.
Zobacz także

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Sposób na sukces: piekarnie z dodatkowymi funkcjami - kawiarni, śniadaniowni i wine baru

Słowo "chleb" przywołuje szeroki wachlarz pozytywnych skojarzeń, a zapach świeżego pieczywa jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. W ostatnich latach modne stały się lokale łączące funkcje piekarni i kawiarni, bistro czy wine baru. Jaki jest ich przepis na sukces?
Inne kategorie
Podcasty


Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

