x

Ekspert: Polacy zaczną spożywać mniej mięsa? To wniosek zbyt pochopny

Kategoria: Twój biznes - wiedza    13.11.2020

Prognozy dotyczące roślinnych zamienników mięsa wskazują, że ich wartość w nadchodzących latach będzie systematycznie rosła. Jednak czy Polacy zaczną spożywać mniej mięsa? To wniosek, który może być zbyt pochopny w odniesieniu do naszego kraju - uważa Piotr Dalak, associate partner w JP Weber.

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Piotr Dalak, Associate Partner w firmie doradczej JP Weber:

McDonald, czyli gigant rynku fast foodu ogłosił, że w 2021 roku wprowadzi linię alternatywnych mięs pochodzenia roślinnego do swojej oferty. Prognozy dotyczące roślinnych zamienników mięsa wskazują, że ich wartość będzie systematycznie rosła w nadchodzących latach. Według Polaris Market Research na koniec 2020 roku miała wynieść niemal 13 mld dolarów. Prawdopodobnie wynik ten będzie mniejszy niż zakładano z uwagi na ograniczenia spowodowane przez pandemię COVID-19, jednak analitycy nadal podtrzymują, że spożycie roślinnych zamienników mięsa w nadchodzących latach będzie rosnąć.

Piotr Dalak. Zdjęcie: materiały prasowe.
Piotr Dalak. Zdjęcie: materiały prasowe.
Czy te wiadomości oznaczają, że i my zaczniemy spożywać mniej mięsa? To wniosek, który może okazać się zbyt pochopny w odniesieniu do Polski. Oceniając przyszłość jedzenia mięsa warto wziąć pod uwagę fakt, że pomimo, że w wielkich miastach zarówno w Polsce jak i na świecie spożycie produktów odzwierzęcych spada, to poza nimi często nadal stanowi znaczący element diety. Potwierdzają to prognozy Komisji Europejskiej, która wskazała, że w czasie trwającej właśnie dekady spodziewa się zmniejszenia spożycia mięsa, jednak spadek ten ma w 2030 roku wynieść nieco ponad 1 kg na jednego mieszkańca wspólnoty.

Zmiany zapowiadane w tym zakresie na razie są trudne do odnotowania w krajowych statystykach – najnowszy raport GUS wskazuje, że w 2019 roku statystyczny Polak zjadł o 2,24 proc. mniej mięsa niż rok wcześniej. Zmiana ta dotyczy przede wszystkim mieszkańców dużych miast i na pewno może ją wzmocnić trwająca właśnie pandemia. W 2020 r. oczekuje się, że przeciętne spożycie mięsa w UE może zmniejszyć się o kolejne kilka procent. Wynika to z mniejszego popytu branży gastronomicznej, która niemal w każdym unijnym kraju została dotknięta skutkami lockdownu. To, co będziemy mogli zaobserwować w statystykach za rok 2020, to zmiany w wyborze mięsa – pandemia i ograniczenia związane z działaniem dużych powierzchni handlowych powodują, że Polacy częściej wybierają zakupy lokalne, co może także mieć wpływ na produkcję przemysłową mięsa.

Podsumowując, rynek mięsnych zamienników będzie się rozwijał i to już widać w ofercie producentów, jednak rosnąca popularność tego rodzaju produktów nie oznacza, że będzie miała ona wpływ na zmniejszenie produkcji mięsa tradycyjnego. Wkraczanie firm dotychczas kojarzonych z mięsem w segment roślinnych alternatyw należy odczytywać raczej jako poszerzanie swojego rynku zbytu i odpowiadanie na potrzeby kolejnej grupy konsumentów.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej