x

Koniec okrutnego zwyczaju sprzedaży żywego karpia?

Kategoria: Lifestyle - ekologia    01.12.2020

W te święta zakup żywego karpia planuje tylko 26,6% Polaków - wynika z sondażu IBRiS dla fundacji Compassion Polska. Czas skończyć z tym koszmarem - twierdzi fundacja, apelując do Ministra Rolnictwa o zakaz sprzedaży żywego karpia i składając nietypowe życzenia świąteczne w kampanii przeRYBAne.

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Zwyczaj sprzedawania żywego karpia – rozpowszechniony w naszym kraju dopiero w II połowie XX wieku – zdecydowanie traci na popularności. Według sondażu IBRiS dla fundacji Compassion Polska, zakup żywego karpia planuje w te święta zaledwie 26,6% Polaków.
– To zwyczaj, którego nie powinniśmy kultywować – komentuje dr Krzysztof Wojtas, dyrektor Departamentu ds. Dobrostanu Ryb w Compassion Polska. – Już na etapie transportu, żywe karpie są często wiezione do sklepów w nieodpowiadających ich potrzebom zbiornikach. Następnie, trzymane w ogromnym stłoczeniu w basenach handlowych, otrzymują niedostateczną ilość tlenu i okaleczają się nawzajem. Wreszcie, już po zakupie duszą się w pozbawionych wody reklamówkach, by zostać potem zabitym przez niewykwalifikowanych do tego ludzi.

Czy świętą mogą być więc dla karpi wesołe? To retoryczne pytanie zadaje w swoim świątecznym spocie fundacja Compassion Polska, składając bardzo nietypowe i skłaniające do zastanowienia życzenia.
– W filmie rozpoczynającym świąteczną edycje kampanii przeRYBAne przypominamy, że te święta nie będą wesołe dla milionów polskich karpi – mówi Małgorzata Szadkowska, prezeska Compassion Polska. – Do końca grudnia będziemy publikować na naszych kanałach ważne informacje na temat tych niesamowitych ryb. Będzie można się z nich dowiedzieć, że karp to inteligentne i odczuwające ból zwierzę, które nie zasługuje na cierpienie związane ze sprzedażą na przedświątecznych stoiskach.

Fundacja Compassion Polska wystosowała również petycję do ministra rolnictwa – Grzegorza Pudy. Organizacja apeluje w niej o zakaz sprzedaży żywych ryb w Polsce. Petycję można podpisać na stronie fundacji Compassion Polska – ciwf.pl/karpie

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zrównoważone rozwiązania Tork na targach Eurogastro

Opakowania z surowców odnawialnych, inteligentne dozowniki i przyjazne środowisku podajniki serwetek - podczas targów Eurogastro firma Tork zaprezentowała nowoczesne rozwiązania do utrzymania higieny w hotelach i lokalach gastronomicznych.

Wyjątkowe i unikatowe produkty lokalne - lista szefa kuchni Kuby Korczaka

Kuba Korczak, znany szef kuchni specjalizujący się w kuchni roślinnej, poleca swoich ulubionych producentów, w większości posiadających ekologiczne certyfikaty. Niektórzy są na rynku od lat, inni wystartowali niedawno.

Ecolab i Green Key wspierają hotele i restauracje w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju

Ecolab i Green Key rozwijają partnerstwo, aby promować zrównoważone rozwiązania w hotelach i restauracjach w Europie. Poprzez autorskie programy i usługi Ecolab będzie wspierał branżę turystyczną we wdrażaniu najwyższych standardów ekologicznych i uzyskiwaniu lub utrzymaniu certyfikacji Green Key.

Usuń olej palmowy z listy zakupów! Dla dobra planety i swojego zdrowia

W dyskusji o szkodliwości produkcji i użytkowania oleju palmowego wskazuje się głównie na dewastację lasów tropikalnych, która jest zagrożeniem dla tamtejszej flory i fauny. To jednak niejedyny powód, aby wystrzegać się oleju palmowego. Co warto wiedzieć i na co zwracać uwagę?

Ekologia może być ekonomiczna! Jak zarabiać na "zielonej" gastronomii?

Ograniczenie marnotrawienia surowców i żywności czy wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań w biznesie może być zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Odmawiaj, ograniczaj, używaj ponownie, poddawaj recyklingowi i kompostuj - jak zastosować w gastronomii tych sześć zasad eko biznesu?

FRITZ-KOLA: w trosce o konsumenta i środowisko

Wprowadzona na rynek w 2003 r. przez dwójkę studentów z Hamburga fritz-kola stała się światowym fenomenem i jedną z najlepiej rozwijających się marek rzemieślniczych napojów na świecie. Jednym z powodów sukcesu firmy jest jej umiejętność łączenia biznesu z troską o środowisko naturalne.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej