Klienci stawiali m.in. na podnoszące ich odporność kiszonki czy bio warzywa i owoce. Wzrosła też sprzedaż online. – W naszym sklepie internetowym się podwoiła. W 2021 roku możemy spodziewać się kontynuacji tych trendów. Wzrośnie znaczenie rynku bio, wegańskiego i sprzedaży online – prognozuje Gębka.
Rynek żywności ekologicznej już od kilku lat notuje wzrosty. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, chętnie czytają etykiety produktów. Epidemia koronawirusa przyspieszyła ten trend, ale wprowadziła również dużą nieprzewidywalność.
– Klienci emocjonalnie reagowali na wprowadzane obostrzenia. Wahania liczby kupowanych produktów w tym roku zupełnie nie pasowały do schematów obserwowanych w poprzednich latach, np. zamiast boomu, który standardowo przypada na wrzesień, mieliśmy wzrosty sprzedaży w sierpniu. Mimo braku przewidywalności to był dobry rok dla rynku żywności ekologicznej. Branża zanotowała średnio 30% wzrost rok do roku, podobne wyniki uzyskaliśmy w Farmie Świętokrzyskiej. Rozwinęły się też zakupy online. Tylko w naszym sklepie biozfarmy.pl w czasie epidemii sprzedaliśmy o 135% więcej produktów niż w podobnym okresie w 2019 roku – zdradza Łukasz Gębka.
Sytuacja na rynku żywności jest dynamiczna i zależy od aktualnych warunków epidemicznych, więc trudno dokładnie przewidywać bieżący rok. Są jednak trendy na tyle silne, że ich wzrost jest niemal pewny.
– Pierwszy kierunek to rozwój certyfikowanych produktów ekologicznych. W 2020 ten rynek urósł o 30% i wszystko wskazuje na to, że będzie rozwijał się dalej, razem z rosnącą świadomością konsumentów. Jedną z nowości, które w ostatnich miesiącach obserwujemy w naszym sklepie, jest bardzo duży wzrost sprzedaży niepasteryzowanych kiszonek – aż o 80%. To produkty, które zawierają żywe kultury bakterii wspomagające odporność i układ pokarmowy, szczególnie ważne w pandemii, co jest kolejnym dowodem na większą świadomość konsumentów – mówi Gębka.
Kolejny trend to weganizm. Na rynku pojawia się mnóstwo wegańskich produktów i to nawet u producentów tradycyjnych wędlin czy przetworów. Są szczególnie popularne wśród młodego pokolenia, dlatego łatwo przewidywać, że ten trend będzie cały czas rozwijał się w stałym tempie.
Ostatni trend to przenoszenie się zakupów do internetu. Wymusi to zmiany na rynku, związane m.in. z wyspecjalizowanymi usługami dostawy produktów żywnościowych.
– Każdy z powyższych trendów będzie rozwijał się w swoim tempie, z różnym natężeniem, ale wszystkie są już nie do zatrzymania. Żywność wysokiej jakości, nieprzetworzona, która wspomaga zdrowie i samopoczucie obroni się w każdych warunkach – podsumowuje ekspert.