

Zmiany w przepisach o franczyzie? Ministerstwo chce ukrócić nieuczciwe praktyki


Ukryte opłaty, brak możliwości rozwiązania umowy, narzucanie kanałów odbioru towaru - to tylko niektóre z praktyk we franczyzie, na które zwraca uwagę raport na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwości. Wkrótce sieci franczyzowe czekać mogą poważne zmiany.
Toksyczne umowy
Zdaniem dr hab. Pawła Adamusa, autora raportu, franczyzobiorca nie zawsze ma dostęp do pełni informacji przy zawieraniu umowy, ponosi szereg ukrytych kosztów, o których nie jest informowany wprost.
– Problemem może być narzucanie kanałów odbioru towarów i usług za ceny odbiegające od zwykłych cen rynkowych. W istocie rzeczy praktyki takie są rodzajem ukrytego wynagrodzenia organizatora sieci – czytamy w raporcie.
Dodatkowo, zdaniem Rafała Adamusa, problematyczny jest także sposób skonstruowania umowy franczyzy.
– Niekiedy konstrukcja długoletniej umowy czyni z franczyzobiorcy „więźnia” kontraktu. W przypadku, gdy udział w sieci staje się dla franczyzobiorcy toksyczny, ma on w praktyce ograniczone możliwości rozwiązania umowy – pisze autor raportu.
Przejrzyście i bezpiecznie?
Raport zawiera także projekt nowelizacji przepisów dotyczących franczyzy w kodeksie cywilnym. Co znalazło się w proponowanych zmianach? Sieć franczyzowa miałaby obowiązek przedstawienia prospektu informacyjnego, w którym miałby się znaleźć m.in. „szczegółowy opis zasad działalności sieci franczyzowej oraz ogólny opis działalności, która ma być wykonywana przez franczyzobiorcę” czy „opis profilu idealnego franczyzobiorcy, w tym wymogi co do ewentualnego wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, poziomu wykształcenia i innych cech, które franczyzobiorca musi lub powinien posiadać”.
Tego typu rozwiązania miałby chronić przede wszystkim franczyzobiorcę jako słabszą ze stron. Część z przepisów ma jednak dość ogólny charakter i może budzić zastrzeżenia co do sposobu, w jaki zostały sformułowane. Czynem nieuczciwej konkurencji, na przykład miałoby być „formułowanie informacji o sieci franczyzowej przy używaniu języka niezrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy”.
Grzywna za brak szkolenia
Niektóre z wymienionych przez raport nieuczciwych praktyk miałaby, w myśl znowelizowanych przepisów, podlegać karze grzywny. Dotyczyć by to miało sytuacji, w której franczyzodawca wprowadza w błąd, informując „o korzyściach jakie daje przystąpienie do sieci i uczestnictwo w niej”.
Na grzywnę narażaliby się także ci przedsiębiorcy, którzy nie przeszkoliliby w sposób należyty franczyzobiorcy nieposiadającego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zobacz także

Ukraińska sieć Lviv Croissants otworzyła szósty lokal i ujawnia dalsze plany

Znamy miasta, w których Lviv Croissants podpisał już umowy na uruchomienie kolejnych lokali pod swoim szyldem. Sieć obrała ostry kurs na Polskę - 1 czerwca otworzyła szósty bar w naszym kraju.

Popeyes - nowa sieć szykuje się do debiutu w Polsce. Wiemy, gdzie będzie pierwszy lokal

Pierwszy lokal amerykańskiej sieci gastronomicznej Popeyes znanej z dań w stylu luizjańskim już w lipcu przywita pierwszych gości. Zostanie otwarty we Wrocławiu w Pasażu Grunwaldzkim.

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.
Inne kategorie
Podcasty


Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

