x

W Polsce wzrosło spożycie wina w czasie pandemii

Kategoria: Wino    08.01.2021

Choć Polska to raczej kraina wódka i piwem płynąca, a wino wśród rodaków jest mniej popularnym trunkiem alkoholowym, jego spożycie podczas pandemii wzrosło. To odwrotny trend od światowego - kraje winiarskie teraz tracą, bo konsumenci piją mniej wina.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
„W Polsce – krainie wódki i piwa, gdzie gastronomia nie działa z powodu pandemii, a alkoholu teoretycznie nie można zamówić przez internet – pije się coraz więcej wina. Wartość importu w ciągu trzech kwartałów 2020 r. wzrosła o 4,3% rok do roku. W 2019 r. wyniosła 959 mln zł, a w bieżącym przekroczyła 1 mld zł” – informuje „Puls Biznesu” zaznaczając, że ilościowo wzrost był nieco mniejszy. W 2019 r. zaimportowaliśmy 96,4 mln litrów win gronowych ogółem, a w 2020 r. o 3 mln litrów więcej.

Jak pisze gazeta, cały rynek urósł jednak mocniej. „Według Nielsena od listopada 2019 do października 2020 r. sprzedaż detaliczna wina zwiększyła się rok do roku o 9,9% w ujęciu wartościowym, a ilościowo o 6,5% według liczby butelek i o 6,1% w litrach. Zbliżona dynamikę (odpowiednio: 8,9%, 5,8% i 6,4%) odnotowano w kategorii win stołowych stanowiących 2/3 rynku” – napisano.
Dziennik dodaje, że do Polski sprowadzamy wino głównie z Włoch, Hiszpanii i Niemiec.

W 2019 roku statystyczny Kowalski wypił 6,2 litra win i miodów pitnych (niestety GUS nie wyróżnił tu, jaką część stanowiły wina gronowe). Proporcji można się domyślać po wielkości dostaw, które, podobnie jak spożycie, wzrosły o 3,3% wobec 2018 roku. W ub.r. na rynek dostawcy i producenci dostarczyli łącznie 2423 tys. hl win i miodów pitnych, z czego 1586 tys. hl stanowiły wina gronowe. To niemal dwie trzecie wolumenu. Warto zauważyć, że dynamika w tym segmencie była wyższa niż dla całej kategorii i wyniosła 4,6%.

Renesans win różowych
 Z trendów obserwowanych w tym roku przez Polska Radę Winiarstwa wyróżnić można renesans win różowych, które przez lata uważane były za gorsze. Obecnie stanowią mniej niż 5% wolumenu win spokojnych, jednak segment ten szybko rośnie.

– Segment win różowych wydaje się bardzo perspektywiczny w naszym kraju, jako że globalnie wina różowe stanowią ponad 11% konsumowanych win spokojnych – ocenia Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Warto też zauważyć, że na świecie spożycie wina  różowego wzrosło aż o 40% w latach 2002–2018. Polska jako kraj o rozwijającej się kulturze wina spokojnie kroczy za światowymi trendami. Potencjał tego segmentu w naszym kraju wydaje się zatem wręcz pewnikiem – mówi prezes ZP PRW.

Białe ścigają czerwone
Coraz większą uwagą konsumentów cieszą się także wina białe, które zmniejszają dystans do czerwonych. Według raportu IWSR, lidera badań rynku alkoholowego, w roku 2018 udział win białych w rynku win spokojnych stanowił 40,8%, a w 2019 r. wzrósł do ok. 44%. Odnotowano ilościowy rozwój tego segmentu o 7,7% – informuje Polska Rada Winiarstwa.

– Trend ten wynika ze wzrostu zainteresowania winami gronowymi jako kategorią – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group. –  Wina czerwone postrzegane są jako cięższe, wymagające znajomości zasad sztuki sommelierskiej czy zasad food pairingu. Z kolei wina białe nie stawiają przed konsumentem takich barier, są mniej zobowiązujące. Stąd wszyscy, którzy dopiero rozsmakowują się w winie, zaczynają od win białych. Warto też zauważyć, że w ostatnich miesiącach, w związku z ograniczeniami i dystansem społecznym, rośnie konsumpcja i sprzedaż win, które spożywamy w domu- takich, które  nie wymagają od nas szczególnej wiedzy, więc można powiedzieć, że pandemia również przyczynia się do coraz większej popularności win białych – mówi Jakub Nowak.

Według prognoz Piotra Kaźmierczaka, wiceprezesa spółki Ambra, jednego z największych graczy w tej branży w Polsce, w najbliższym czasie rynek wina w Polsce będzie rósł po ok. 5% rocznie. Pandemia nie zagraża tej prognozie, wino okazało się bowiem odporne na nowe warunki.
handelextra.pl, (PAP)

Autor tekstu: Magdalena Weiss

Zobacz także

Sebastian Giraldo Makovej z Węgier zwycięzcą Międzynarodowych Mistrzostw Polski Sommelierów 2023

Międzynarodowe Mistrzostwa Polski Sommelierów 2023 wygrał węgierski sommelier Sebastian Giraldo Makovej z winiarni Sauska. Mistrzem Polski został Tomasz Żak z warszawskiego Kontaktu, który zajął drugie miejsce. Na trzecim znalazł się Bartosz Nowakowski z bydgoskiej restauracji Czosnek i Oliwa.

Włoskie wino na Borsa Vini Italiani już po raz 9.

Coroczne święto włoskiego wina Borsa Vini Italiani odbędzie się 30 maja w hotelu Marriott w Warszawie. W 9. edycji wydarzenia weźmie udział aż 34 producentów z 12 regionów. Zaprezentują gościom łącznie ponad 160 etykiet swych flagowych produktów.

Nie tylko korkociąg. Winiarski niezbędnik w lokalu

Wyposażając lokal, musimy wziąć pod uwagę, czy i w jakiej ilości będziemy w nim serwować wino. Od odpowiedzi na te pytania zależy wybór typu kieliszków i miejsca przechowywania zamkniętych butelek, a także sposób postępowania z nimi po otwarciu.

Adam Pawłowski: Ponowne odkrycie Grecji

Być może pierwsze wino nie powstało w Grecji, ale to dzięki Grekom jego picie zyskało funkcje społeczną i kulturową. Bogata historia, wsparta mitologiczną postacią boga wina Dionizosa, była przyczynkiem do wpisania tego niewielkiego kraju winiarskiego na mapę winnego świata.

Jacek Siedlecki: Zwróćmy się ku naturze!

Wiosna niesie ze sobą cieplejsze dni i inspiruje do wyruszenia za miasto. Warto pomyśleć o weekendowym wypadzie do jednej z winnic, których w Polsce pojawia się coraz więcej.

Kamil Wojtasiak - Obsługa musi znać ofertę na pamięć!

Coraz więcej miejsc, które nie są restauracjami czy wine barami, wprowadza wino do menu.Jak opracować ofertę winiarską w kawiarniach, śniadaniowniach, bistrach czy piekarniach i jak przygotować się do jej sprzedaży? Rozmawiamy o tym z Kamilem Wojtasiakiem, Mistrzem Polski Sommelierów z 2018 r.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej