CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ IDEALNY POST NA FACEBOOKU?
KROK 1: NAPISZ KRÓTKI TYTUŁ
Czy wiesz, że po 2-3 linijkach tekstu Facebook dokleja do posta opcję „Czytaj dalej” albo „Zobacz więcej” i użytkownicy muszą w nią kliknąć, żeby rozwinął im się cały tekst?
Jeśli zaczniesz od słów: „Cześć!”, „Kochani Goście!”, „Mamy dla was dzisiaj”, to o ile użytkownik nie kliknie w opcję „zobacz więcej”, nie dowie się, co chcesz mu tak naprawdę przekazać.
Oto propozycje tytułów do naszych najskuteczniejszych postów:
„Zamów XYZ z dowozem pod same drzwi”, „Nie gotuj! Wspieraj gastro i zamów XYZ”, „Lodówka pusta? Zamów XYZ”,
„Masz już dość gotowania? Kliknij poniżej, żeby zamówić XYZ”.
KROK 2: KRÓTKA TREŚĆ
Następnie w treści posta wpisz, co konkretnie można zamówić z twojej restauracji. W kroku drugim podajesz: opis dań, które możesz dowieźć, szczegóły oferty specjalnej albo menu lunchowego. Tu jest też miejsce by powiedzieć, DLACZEGO GOŚCIE MAJĄ ZAMÓWIĆ JEDZENIE OD CIEBIE, A NIE OD KONKURENCJI. Poinformuj, jakie są twoje najmocniejsze zalety (błagam, nie pisz, że masz smaczne jedzenie i świeże składniki. To w dzisiejszych czasach jest oczywiste).
KROK 3: CALL TO ACTION, CZYLI WEZWANIE DO DZIAŁANIA
Tu wykłada się najwięcej osób, a jest to NAJWAŻNIEJSZY ASPEKT POSTA, KTÓRY MA SPRZEDAWAĆ. Właśnie call to action wyróżnia przekaz skuteczny od tego, który w żaden sposób na sprzedaż nie wpłynie. Wezwanie do działania to akcja, prośba, działanie, które twoi odbiorcy mają podjąć po tym, gdy przeczytają post.
Widzą post —> piszemy „Kliknij, żeby zamówić” —> klikają —> zamawiają.
Prosta droga między postem na Facebooku, decyzją zakupową (którą goście często podejmują do razu, spontanicznie) a finalizacją zakupu = pieniądze na twoim koncie. Pamiętaj, nie możesz komplikować gościom zakupów. Nie traktuj ich jak idiotów, ale pomyśl, że masz tylko ułamek sekundy, żeby przekonać ich zarówno do atrakcyjności własnej oferty, jak i do samego zakupu.
Jeśli samodzielnie muszą szukać informacji o tym, gdzie sprzedajesz swoje produkty i dokąd je dowozisz, albo przekopiować numer telefonu z posta (co jest niezwykle trudne na większości urządzeń mobilnych), nie licz na wyrozumiałość. Im bardziej skomplikujesz ten proces, tym mniej osób będzie od ciebie kupować!
Najlepsze call to action to wklejenie JEDNEGO linku do systemu zamówień online. Może to być twoja strona WWW lub podstrona na Pyszne, UberEats, Room Service itp.:
„Zamawiaj bezpośrednio od nas na www.smacznejedzenie.pl”.
Jeśli nie masz możliwości przyjmowania zamówień online, kieruj odbiorców do wysyłania wiadomości prywatnych na twój Messenger. Jeśli koniecznie musisz przyjmować zamówienia telefonicznie (co na Facebooku jest najtrudniejsze do „napędzenia”), kieruj ruch na swoją podstronę na Google lub stronę WWW, z której łatwo skopiować numer telefonu. Nie ma nic bardziej irytującego (i nieskutecznego) niż konieczność googlowania numeru telefonu do restauracji (bo z posta na Facebooku nie da się zadzwonić).
KROK 4: SKUTECZNA REKLAMA
Musimy przestać się oszukiwać. Ani Facebook, ani Instagram nie są darmowymi narzędziami marketingowymi. Za prowadzenie profili, owszem, płacić nie trzeba, ale jeśli chcecie dotrzeć do znaczącej grupy osób, która kupi wasze dania/produkty, niezbędna jest inwestycja w reklamę.
Teraz uwaga! Nie chodzi o byle jaką reklamę ustawianą przez guzik „promuj post”. Wielu próbowało i wielu poległo.
Reklamę na Facebooku ustawiamy przez Business Managera (nie mylić z nowym tworem Business Suite). Reklama musi mieć określony cel, spełniać odpowiednie parametry techniczne, wymiarowe, mieć doklejony przycisk z CTA i trzeba ją monitorować pod kątem konwersji. Dla mnie to magia. Dla niektórych katorga, co rozumiem, bo nie musicie się na wszystkim znać.
Na temat skutecznych reklam na Facebooku powstało wiele publikacji i wielomiesięcznych kursów. Jeśli chcesz się podszkolić w tej dziedzinie, mamy dla ciebie kilka publikacji na fikabiznes.pl, które pomogą. Możesz też przeczesać internet w poszukiwaniu podpowiedzi lub dojść do dobrych efektów reklamowych metodą prób i błędów.
Niezależnie od tego, jaką decyzję podejmiesz, pamiętaj proszę, że zasięg organiczny, czyli ten niepłatny, dociera do zaledwie 2-5% osób, które obserwują twój profil. Ta liczba, nawet jeśli masz ponad 10 tys. fanów na Facebooku, nie wystarczy, by budować strategię sprzedaży twojej firmy. Business Manager nie jest bardzo trudny do opanowania. Warto znać podstawę, funkcje, które dla restauracji i lokali gastronomicznych się sprawdzają, a które nie.
Facebook sprzedaje. Pomaga restauracjom nie tylko przetrwać, ale także zarobić na sprzedaży online. Podejdź jednak do komunikacji i reklamy strategicznie. Nie wrzucaj postów „zapraszamy na pierogi”. Taka komunikacja się nie sprawdza. Przemyśl, co chcesz osiągnąć, załóż cele kampanii i skutecznie wykorzystuj moc Facebooka, by podnieść sprzedaż.
ŻEBY REKLAMA BYŁA SKUTECZNA, NIEZBĘDNE BĘDZIE:
1. UŻYCIE BUSINESS MANAGERA, NIE OPCJI „PROMUJ POST”!, JASNE OKREŚLENIE CELU NA POZIOMIE KAMPANII. Zdecyduj, co chcesz osiągnąć i na co Facebook ma wydać twoje pieniądze. Czy zależy ci na ruchu na stronie, czy może na zasięgu? Podejmij tę decyzję na samym początku.
2. PRECYZYJNIE OKREŚL GRUPĘ DOCELOWĄ SWOJEJ REKLAMY – ZWRÓĆ UWAGĘ NA OBSZAR WYŚWIETLANIA REKLAMY. Sprawdź, czy na pewno jest to twoja strefa dowozów.
3.
USTAL BUDŻET DZIENNY LUB CAŁKOWITY I OKREŚL GODZINY, KIEDY REKLAMA MOŻE SIĘ WYŚWIETLAĆ, A KIEDY NIE.
4.
PRZYGOTUJ WCZEŚNIEJ TEKSTY I ZDJĘCIA. Dzięki temu łatwiej będzie ci dobrać umiejscowienie reklamy.
Autorka: Marta Panfil
Artykuł ukazał się w „Food Service" 12/2020-1/2021 nr 201.