Misja Gonery
– Jako przedstawicielowi Polski bardzo zależy mi na skupieniu wysiłków wszystkich środowisk budujących ofertę turystyki kulinarnej w naszym kraju. Mam świadomość, że przez lata panowała u nas chęć tworzenia ofert turystyki kulinarnej, ale trochę brakowało dostępu do wiedzy i know how. Teraz dzięki WFTA jest to znacznie ułatwione. Moim marzeniem i celem jest skupienie wszystkich działań, które tworzą przebogatą ofertę turystyki kulinarnej w kraju i ich promocja na rynku krajowym i międzynarodowym. Myślę tutaj o genialnych szlakach turystyki kulinarnych, muzeach smaku oraz touroperatorach i przewodnikach, ale także o lokalnych grupach działania i stowarzyszeniach turystycznych o zasięgu regionalnym i lokalnym. Współpraca środowiska i skupienie wysiłków może przynieść dość szybko wymierne efekty – mówi Hubert Gonera.
Gonera dodaje, że jego misją będą działania edukacyjne oraz lobbingowe.
– Będę lobbował w organizacjach turystycznych każdego szczebla o uwzględnianie oferty aktywności turystyki kulinarnej w miastach i regionach. Chciałbym, abyśmy jako Polska mogli posługiwać się narodową strategią rozwoju i promocji turystyki kulinarnej. Pozwoliłoby to zbudować markę kraju jako destynacji i znacząco podnieść dochody osiągane w turystyce. To, że jesteśmy w szczególnym dla całej branży turystycznej czasie nie wymaga dalszego komentarza. Chciałbym również możliwie pomóc w przetrwaniu pandemii restauracjom i wytwórcom, którzy promują lokalną tożsamość kulinarną – opowiada Gonera.
Jego pierwszym krokiem ma być zorganizowanie Światowego Dnia Turystyki Kulinarnej w Polsce.
– Święto to zostało zainaugurowane w 2015 roku przez Erika Wolfa założyciela naszego stowarzyszenia. Ma ono globalny zasięg i cel jakim jest zwrócenie powszechnej uwagi na bogactwo tradycji i oferty kulinarnej miejsc. W Polsce nie jest ono jeszcze szerzej znane. W tym roku zapraszamy wszystkie szlaki kulinarne, ROTy, LOTy, LGD, jak i restauracje i inne podmioty. Chcemy dać narzędzie tym, którzy tworzą, promują i kochają regionalną kuchnię do jej promocji i sprzedaży. Proponujemy posługiwanie się #WorldFoodTravelDay#Poland przy zamieszczeniu wpisów z przepisami na dania regionalne. Zachęcamy również do tworzenia paczek z regionalnymi składnikami i przepisami, które turyści mogą zamówić sobie do domu – wyjaśnia Hubert Gonera.
Kolejne inicjatywy, które chciałby zrealizować w naszym kraju wspólnie z WFTA to zorganizowanie konferencji z cyklu FoodTrex i zaproszenie polskich miast do udziału w programie Culinary Capitals.
Polska ma wielki potencjał
Jak podkreślają inni członkowie WFTA, Polska ma wielki potencjał w zakresie turystyki kulinarnej jednak jeszcze nie jest on powszechnie znany.
– Polska ma bogatą i zróżnicowaną kulturę kulinarną, wiele tradycyjnych przepisów i receptur, produkty lokalne i unikalne tradycje kulinarne. Widzę ogromny potencjał rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce, która dość szybko może stać się jednym z topowych celów podróży kulinarnych – podkreśla Jane Connelly, menedżer z WFTA.
Założyciel i dyrektor zarządzający WFTA Erik Wolf odwiedził już Polskę kilka razy i darzy naszą ofertę kulinarną specjalnymi względami.
– Kiedy miłośnicy kuchni myślą o wielkich kulturach kulinarnych Europy często przychodzą im na myśl Francja, Włochy i Hiszpania. Szkoda, bo wiele wspaniałych kultur kulinarnych jest prawie niezauważanych. Miłośnicy dobrej kuchni zawsze będą szukać nowych i różnorodnych produktów i doświadczeń. Polska scena kulinarna oferuje nieoczekiwane rozkosze, od rogali świętomarcińskich i innych słodkości po szeroki wachlarz wódek i nalewek, piw, win, treściwych i smacznych zup, smakowitych serów, aż po segment fine dine z gwiazdkami Michelin. Polska ma ogromny i jeszcze nie rozwinięty potencjał, żeby przyciągać turystów kochających kulinaria i napoje, nie tylko w miastach ale także na wsiach, bliżej miejsc gdzie produkty są wytwarzane I uprawiane. Kiedy uda się odpowiednio zorganizować zasoby, Polska może pojawić się jako następna nieodkryta destynacja kulinarna na mapie świata – mówi Erik Wolf.
Wszystkich chętnych do współpracy Hubert Gonera zaprasza do kontaktu: hgonera@landbrand.pl