Nakarm swój umysł
W 2021 r. i w kolejnych latach marki z branży żywności, napojów i gastronomii zaoferują konsumentom chwile wytchnienia dzięki produktom opartym na rytuałach i recepturom wzmacniającym efekt odprężających działań. Ponieważ pojedynczy cel związany jedynie z unikaniem zarażenia COVID-19 stanie się coraz mniej istotny, konsumenci będą podejmować poważniejsze zobowiązania, aby zmniejszyć ryzyko związane z niezdrową dietą. Będą kierować swoje zainteresowania ku bardziej świadomemu i intuicyjnemu jedzeniu, a także szukać potwierdzenia i motywacji w technologii. Globalna pandemia COVID-19 uświadomiła konsumentom, jak ważne jest, by zadbać o swój dobrostan. W kolejnych latach konsumenci będą coraz częściej szukać produktów i usług, które oferują korzyści dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego.
Funkcjonalne formuły i multisensoryczne, emocjonalnie angażujące produkty pomogą markom z branży żywności, napojów i gastronomii uszczknąć większy kawałek tortu, jakim jest sektor opcji zapewniających dobrostan psychiczny i emocjonalny. Innowacyjne receptury żywności i napojów pozwolą konsumentom dowiedzieć się, w jaki sposób dieta wpływa na zdrowie psychiczne i emocjonalne, co z kolei zwiększy zainteresowanie psychologicznym podejściem do zdrowego odżywiania.
Nowa definicja jakości
Należy spodziewać się, że konsumenci będą szukać przystępnych i zarazem luksusowych posiłków na specjalne okazje celebrowane bez wychodzenia z domu. Marki i sieci handlowe będą wprowadzać na rynek produkty o odpowiedniej cenie z etycznym lub ekologicznym przesłaniem, natomiast konsumenci będą oczekiwać od sklepów bezdotykowych rozwiązań, w tym usług doświadczalnych. W ciągu najbliższych pięciu lat i w dalszej przyszłości sukces osiągną marki i operatorzy inwestujący w płynny handel detaliczny i sprawiedliwy dostęp do zdrowej żywności.
Po szoku, jakim był wybuch pandemii, w kwestii wartości konsumenci szukają powrotu do tego, co niezbędne. Konsumenci koncentrują się obecnie na minimalnej konsumpcji i uzyskiwaniu najlepszego zwrotu z zakupów.
Wraz z otwarciem rynków po restrykcjach spowodowanych przez COVID-19 życie nabierze tempa, co z kolei spowoduje większy popyt na szybkie, higieniczne i odważne produkty z kategorii convenience w branży spożywczej i gastronomicznej.
W ciągu najbliższych kilku lat marki będą musiały sprostać wyzwaniom wynikającym z nowej definicji jakości i zapewnić dostęp do e-handlu kupującym ze wszystkich warstw socjoekonomicznych. Chęć uzyskania najlepszej jakości za atrakcyjną cenę zmotywuje marki do większej przejrzystości w kwestii ceny produktu poprzez informowanie o jej komponentach, takich jak składniki, procesy produkcyjne i praca zaangażowanych ludzi.
Zjednoczenie przez jedzenie
W ciągu najbliższych 12 miesięcy firmy z sektora żywności, napojów i gastronomii będą zachęcać konsumentów do wykorzystywania marek w celu wyrażenia swojej indywidualności i powrotu do tożsamości sprzed pandemii. Należy spodziewać się rozwoju handlu społecznościowego, który stwarza dla marek szansę dodatkowych przychodów poprzez tworzenie społeczności. Marki będą również mogły wykorzystać swoje zasoby, reputację i zasięgi do umożliwiania konsumentom podejmowania działań w ważnych społecznie sprawach.
Pandemia COVID-19 wzmocniła rolę wspólnoty wśród konsumentów. Doceniając wagę kontaktów i wzajemnej pomocy, konsumenci będą się łączyć w społeczności podobnie myślących osób w celach towarzyskich i dla poczucia jedności. Marki żywności, napojów i usług gastronomicznych mogą wykorzystać fakt bycia obiektami wspólnych zainteresowań i pasji, z którymi konsumenci mogą powiązać swoją tożsamość, i aktywnie łączyć swoich fanów w społeczności. Zjednoczone pod wspólną marką (lub markami) społeczności będą poszerzać kręgi społeczne swoich członków i podejmować zbiorowe działania na rzecz zmiany.
Źródło: Mintel