TOŻSAMOŚĆ
Pandemia COVID-19 wzmocniła rolę poczucia wspólnoty wśród konsumentów. Doceniając wagę kontaktów i wzajemnej pomocy, będą oni łączyć się w społeczności podobnie myślących osób w celach towarzyskich i dla owego poczucia wspólnoty. Marki żywności, napojów i usług gastronomicznych mogą wykorzystać fakt bycia obiektem wspólnych zainteresowań i pasji, z którymi konsumenci wiążą swoją tożsamość. Marki będą wówczas miały możliwość aktywnie łączyć swoich fanów w społeczności online lub organizować fizyczne spotkania.
- W CIĄGU NAJBLIŻSZYCH 12 MIESIĘCY firmy z sektora żywności, napojów i gastronomii będą zachęcać konsumentów do wykorzystywania marek w celu wyrażenia swojej indywidualności i powrotu do tożsamości sprzed pandemii. Będą wprowadzać na rynek bardziej interaktywne produkty i przepisy, zachęcając konsumentów do traktowania jedzenia i picia jako formy kreatywnej ekspresji.
- MARKI Z SEKTORA ŻYWNOŚCI, NAPOJÓW I GASTRONOMII będą tworzyć społeczności fanów oferujące konsumentom nowe sposoby prowadzenia życia towarzyskiego i poznawania ludzi. Firmy mogą łączyć indywidualnych konsumentów online i offline wokół wspólnej pasji i tworzyć fora do budowania znaczących i pełnych zaangażowania interakcji.
- W NAJBLIŻSZYCH LATACH MARKI I RESTAURACJE mogą rozszerzyć działalność o model społecznościowy online i organizować wydarzenia, w których wybrana grupa fanów zostaje zaproszona do udziału w zakupach online limitowanej edycji produktów lub do wspólnego testowania menu restauracji.
- W PRZYSZŁOŚCI FIRMY będą miały okazję do zaoferowania społecznościom swoich fanów praktycznych narzędzi do działania na rzecz zmiany w świecie. Konsumenci uważają, że firmy mają potencjał do zmiany świata, jednocześnie niewiele osób wierzy, że osobiście może przyczynić się do tej zmiany. Marki mogą użyć swoich zasobów, reputacji i zasięgu do tego, by pomóc konsumentom podjąć działania w ważnych sprawach na szczeblu zarówno lokalnym, jak i globalnym.
WARTOŚCI
Nowe definicje pojęć takich jak „zaufanie”, „jakość” i „niezbędne” to aktualnie wyzwanie dla marek. Po szoku, jakim był wybuch pandemii, konsumenci szukają powrotu do tego, co niezbędne. Koncentrują się na minimalnej konsumpcji i uzyskiwaniu najlepszego zwrotu z zakupów. Wraz z otwarciem rynków po restrykcjach spowodowanych przez COVID-19 życie nabierze tempa – co z kolei spowoduje większy popyt na produkty z kategorii convenience. Od branży żywności, napojów i gastronomii klienci będą oczekiwać szybkich, higienicznych i odważnych produktów.
- KONSUMENCI będą szukać opcji szybkich posiłków inspirowanych branżą gastronomiczną, jak również przystępnych i zarazem luksusowych rozwiązań na specjalne okazje celebrowane bez wychodzenia z domu.
- MARKI I SIECI HANDLOWE mają okazję do wprowadzenia na rynek produktów w odpowiedniej cenie z etycznym lub ekologicznym przesłaniem, czyli tzw. produktów z wartością opartą na wartościach. Wyzwaniem będzie stworzenie niedrogich zdrowych produktów żywieniowych, które będą dostępne cenowo dla większej liczby konsumentów.
- JEDNĄ Z LEKCJI, które przyniosła pandemia COVID-19, jest powszechne oczekiwanie dotyczące higieny i bezpieczeństwa, zwłaszcza w sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych. Konsumenci będą oczekiwać, że wspólnota stanie się centralnym punktem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
- SZEROKIE WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII BLOCKCHAIN i innych technologii zapisu transakcji pozwoli markom pokazać konsumentom faktyczne elementy składowe ceny produktu za pomocą danych, zdjęć lub filmów. Firmy zorientowane na przyszłość umożliwią poszerzenie dostępu do niedrogich zrównoważonych produktów żywnościowych w skali globalnej. W celu zwiększenia dostępu do świeżej żywności będą również stosowane farmy wertykalne i inne nowe formy rolnictwa.
DOBROSTAN
Pandemia uświadomiła konsumentom, jak ważne jest, by zadbać o swój dobrostan. W kolejnych latach będą oni coraz częściej szukać produktów i usług, które mogą zapewnić korzyści dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Funkcjonalne formuły i multisensoryczne, emocjonalnie angażujące produkty pomogą markom z branży żywności, napojów i gastronomii jeszcze bardziej zaistnieć w sektorze usług zapewniających dobrostan psychiczny i emocjonalny.
- MARKI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW mogą zaproponować zestresowanym konsumentom ucieczkę, spokój i emocjonalne wytchnienie poprzez rytuały związane z produktami. Potrzeba spokoju i poczucia kontroli może być zaspokojona dzięki rytuałom przygotowywania, prezentowania lub konsumpcji jedzenia.
- KONSUMENCI będą intensywniej poszukiwać funkcjonalnych produktów żywnościowych i napojów, które zapewnią lepszą koncentrację, relaks i złagodzą (lub wręcz wyeliminują) problemy ze zdrowiem emocjonalnym.
- W NAJBLIŻSZYCH LATACH MULTISENSORYCZNE I FUNKCJONALNE RECEPTURY będą miały za zadanie wzmocnienie efektu odprężającego takich działań jak oglądanie telewizji, granie w gry komputerowe czy medytacja. Składniki funkcjonalne czy oddziałujące na zmysły, takie jak zapach, będą stosowane w wirtualnych wydarzeniach w celu wzmocnienia doświadczenia „realu”. Innowacyjne koncepcje obejmują energetyczne przekąski do jedzenia podczas pełnej akcji gry wideo czy uspokajające napoje zapachowe oferowane razem z tutorialem do nauki medytacji.
- ŚWIADOMOŚĆ ZDROWIA PSYCHICZNEGO I EMOCJONALNEGO spowoduje wzrost zainteresowania uważnym i intuicyjnym odżywianiem. W najbliższych latach więcej marek będzie pozycjonować się jako marki świadomego wyboru, na przykład poprzez ułatwianie konsumentom ograniczania spożycia alkoholu. Marki będą również podkreślać gęstość odżywczą produktów – kluczową koncepcję w intuicyjnym odżywianiu się, która jest stosowana do określenia zawartości składników odżywczych w produkcie w stosunku do liczby kalorii.
- TECHNOLOGIA będzie użyta do promowania zdrowych nawyków. Konsumenci będą oczekiwać potwierdzenia, że receptury poprawiające zdrowie psychiczne i emocjonalne przyniosą deklarowane efekty. Firmy sięgną po opinie ekspertów medycznych lub wyniki badań naukowych. Konsumenci i sektor zdrowia publicznego mogą wykorzystać technologię do monitorowania, potwierdzania i promowania zdrowego odżywania.
ŹRÓDŁO: TRENDY NA GLOBALNYM RYNKU ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW 2021, MINTEL
Mintel to światowy lider w dziedzinie badań rynkowych. Przygotowuje analizy dotyczące konsumentów, rynków, nowych produktów i konkurencyjnego otoczenia. Na stronie polska.mintel.com dostępny jest pełen raport „Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2021”, łącznie ze wskazówkami, które marki powinny uwzględnić w planowaniu strategii na najbliższe kilka lat.
Artykuł ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.