x

Jedzenie i napoje: teraz i za kilka lat. Raport

Kategoria: Twój biznes - wiedza    19.03.2021

W 2021 r. i w kolejnych latach firmy z branży żywności i napojów będą tworzyć produkty i rozwiązania wspierające psychiczny i emocjonalny dobrostan konsumentów - przedstawiamy raport firmy Mintel na temat wyborów konsumenckich.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Raport firmy Mintel skupia się na ostatnich zmianach wyborów konsumenckich w różnych obszarach. Dzięki współpracy z analitykami zachowań konsumenckich i informacjom pochodzącym z narzędzia Mintel Trends globalny zespół ekspertów w dziedzinie żywności i napojów zidentyfikował nowe szanse rozwoju oparte na trzech trendach – na dobrostanie, wartościach i tożsamości. Oznacza to, że w 2021 r. i w kolejnych latach firmy z branży żywności i napojów będą tworzyć produkty i rozwiązania wspierające psychiczny i emocjonalny dobrostan konsumentów, zaspokajać nowe potrzeby związane z wartościami i wykorzystywać marki do celebrowania tożsamości klientów.

TOŻSAMOŚĆ 
Pandemia COVID-19 wzmocniła rolę poczucia wspólnoty wśród konsumentów. Doceniając wagę kontaktów i wzajemnej pomocy, będą oni łączyć się w społeczności podobnie myślących osób w celach towarzyskich i dla owego poczucia wspólnoty. Marki żywności, napojów i usług gastronomicznych mogą wykorzystać fakt bycia obiektem wspólnych zainteresowań i pasji, z którymi konsumenci wiążą swoją tożsamość. Marki będą wówczas miały możliwość aktywnie łączyć swoich fanów w społeczności online lub organizować fizyczne spotkania. 

  • W CIĄGU NAJBLIŻSZYCH 12 MIESIĘCY firmy z sektora żywności, napojów i gastronomii będą zachęcać konsumentów do wykorzystywania marek w celu wyrażenia swojej indywidualności i powrotu do tożsamości sprzed pandemii. Będą wprowadzać na rynek bardziej interaktywne produkty i przepisy, zachęcając konsumentów do traktowania jedzenia i picia jako formy kreatywnej ekspresji.

  • MARKI Z SEKTORA ŻYWNOŚCI, NAPOJÓW I GASTRONOMII będą tworzyć społeczności fanów oferujące konsumentom nowe sposoby prowadzenia życia towarzyskiego i poznawania ludzi. Firmy mogą łączyć indywidualnych konsumentów online i offline wokół wspólnej pasji i tworzyć fora do budowania znaczących i pełnych zaangażowania interakcji.

  • W NAJBLIŻSZYCH LATACH MARKI I RESTAURACJE mogą rozszerzyć działalność o model społecznościowy online i organizować wydarzenia, w których wybrana grupa fanów zostaje zaproszona do udziału w zakupach online limitowanej edycji produktów lub do wspólnego testowania menu restauracji.

  • W PRZYSZŁOŚCI FIRMY będą miały okazję do zaoferowania społecznościom swoich fanów praktycznych narzędzi do działania na rzecz zmiany w świecie. Konsumenci uważają, że firmy mają potencjał do zmiany świata, jednocześnie niewiele osób wierzy, że osobiście może przyczynić się do tej zmiany. Marki mogą użyć swoich zasobów, reputacji i zasięgu do tego, by pomóc konsumentom podjąć działania w ważnych sprawach na szczeblu zarówno lokalnym, jak i globalnym. 

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
WARTOŚCI
Nowe definicje pojęć takich jak „zaufanie”, „jakość” i „niezbędne” to aktualnie wyzwanie dla marek. Po szoku, jakim był wybuch pandemii, konsumenci szukają powrotu do tego, co niezbędne. Koncentrują się na minimalnej konsumpcji i uzyskiwaniu najlepszego zwrotu z zakupów. Wraz z otwarciem rynków po restrykcjach spowodowanych przez COVID-19 życie nabierze tempa – co z kolei spowoduje większy popyt na produkty z kategorii convenience. Od branży żywności, napojów i gastronomii klienci będą oczekiwać szybkich, higienicznych i odważnych produktów. 

  • KONSUMENCI będą szukać opcji szybkich posiłków inspirowanych branżą gastronomiczną, jak również przystępnych i zarazem luksusowych rozwiązań na specjalne okazje celebrowane bez wychodzenia z domu.

  • MARKI I SIECI HANDLOWE mają okazję do wprowadzenia na rynek produktów w odpowiedniej cenie z etycznym lub ekologicznym przesłaniem, czyli tzw. produktów z wartością opartą na wartościach. Wyzwaniem będzie stworzenie niedrogich zdrowych produktów żywieniowych, które będą dostępne cenowo dla większej liczby konsumentów.

  • JEDNĄ Z LEKCJI, które przyniosła pandemia COVID-19, jest powszechne oczekiwanie dotyczące higieny i bezpieczeństwa, zwłaszcza w sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych. Konsumenci będą oczekiwać, że wspólnota stanie się centralnym punktem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

  • SZEROKIE WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII BLOCKCHAIN i innych technologii zapisu transakcji pozwoli markom pokazać konsumentom faktyczne elementy składowe ceny produktu za pomocą danych, zdjęć lub filmów. Firmy zorientowane na przyszłość umożliwią poszerzenie dostępu do niedrogich zrównoważonych produktów żywnościowych w skali globalnej. W celu zwiększenia dostępu do świeżej żywności będą również stosowane farmy wertykalne i inne nowe formy rolnictwa. 

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
DOBROSTAN
Pandemia uświadomiła konsumentom, jak ważne jest, by zadbać o swój dobrostan. W kolejnych latach będą oni coraz częściej szukać produktów i usług, które mogą zapewnić korzyści dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Funkcjonalne formuły i multisensoryczne, emocjonalnie angażujące produkty pomogą markom z branży żywności, napojów i gastronomii jeszcze bardziej zaistnieć w sektorze usług zapewniających dobrostan psychiczny i emocjonalny.

  • MARKI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW mogą zaproponować zestresowanym konsumentom ucieczkę, spokój i emocjonalne wytchnienie poprzez rytuały związane z produktami. Potrzeba spokoju i poczucia kontroli może być zaspokojona dzięki rytuałom przygotowywania, prezentowania lub konsumpcji jedzenia. 
  • KONSUMENCI będą intensywniej poszukiwać funkcjonalnych produktów żywnościowych i napojów, które zapewnią lepszą koncentrację, relaks i złagodzą (lub wręcz wyeliminują) problemy ze zdrowiem emocjonalnym.

  • W NAJBLIŻSZYCH LATACH MULTISENSORYCZNE I FUNKCJONALNE RECEPTURY będą miały za zadanie wzmocnienie efektu odprężającego takich działań jak oglądanie telewizji, granie w gry komputerowe czy medytacja. Składniki funkcjonalne czy oddziałujące na zmysły, takie jak zapach, będą stosowane w wirtualnych wydarzeniach w celu wzmocnienia doświadczenia „realu”. Innowacyjne koncepcje obejmują energetyczne przekąski do jedzenia podczas pełnej akcji gry wideo czy uspokajające napoje zapachowe oferowane razem z tutorialem do nauki medytacji.

  • ŚWIADOMOŚĆ ZDROWIA PSYCHICZNEGO I EMOCJONALNEGO spowoduje wzrost zainteresowania uważnym i intuicyjnym odżywianiem. W najbliższych latach więcej marek będzie pozycjonować się jako marki świadomego wyboru, na przykład poprzez ułatwianie konsumentom ograniczania spożycia alkoholu. Marki będą również podkreślać gęstość odżywczą produktów – kluczową koncepcję w intuicyjnym odżywianiu się, która jest stosowana do określenia zawartości składników odżywczych w produkcie w stosunku do liczby kalorii.

  • TECHNOLOGIA będzie użyta do promowania zdrowych nawyków. Konsumenci będą oczekiwać potwierdzenia, że receptury poprawiające zdrowie psychiczne i emocjonalne przyniosą deklarowane efekty. Firmy sięgną po opinie ekspertów medycznych lub wyniki badań naukowych. Konsumenci i sektor zdrowia publicznego mogą wykorzystać technologię do monitorowania, potwierdzania i promowania zdrowego odżywania. 

ŹRÓDŁO: TRENDY NA GLOBALNYM RYNKU ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW 2021, MINTEL 

Mintel to światowy lider w dziedzinie badań rynkowych. Przygotowuje analizy dotyczące konsumentów, rynków, nowych produktów i konkurencyjnego otoczenia. Na stronie polska.mintel.com dostępny jest pełen raport „Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2021”, łącznie ze wskazówkami, które marki powinny uwzględnić w planowaniu strategii na najbliższe kilka lat. 

Artykuł ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Ukraińska sieć Lviv Croissants otworzyła szósty lokal i ujawnia dalsze plany

Znamy miasta, w których Lviv Croissants podpisał już umowy na uruchomienie kolejnych lokali pod swoim szyldem. Sieć obrała ostry kurs na Polskę - 1 czerwca otworzyła szósty bar w naszym kraju.

Popeyes - nowa sieć szykuje się do debiutu w Polsce. Wiemy, gdzie będzie pierwszy lokal

Pierwszy lokal amerykańskiej sieci gastronomicznej Popeyes znanej z dań w stylu luizjańskim już w lipcu przywita pierwszych gości. Zostanie otwarty we Wrocławiu w Pasażu Grunwaldzkim.

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej