

Krakowska restauratorka zwraca się o pomoc do Rzecznika Praw Obywatelskich


Właścicielka krakowskiej restauracji Voila Dorota Rydygier prosi Rzecznika Praw Obywatelskich o pomoc "w ochronie wolności i praw naruszonych przez organy władzy" oraz o "podjęcie czynności w celu wypracowania rozwiązań umożliwiających naprawienie szkód poniesionych podczas pandemii".
Właśnie w takiej sytuacji jest Dorota Rydygier, właścicielka krakowskiej restauracji Voila, która w sposób szczególny została dotknięta pandemią, ale nie traci wiary i zawziętości – aktywnie walczy o interesy polskich gastronomów. Jest reprezentantką grupy 480 podmiotów (stan na 14 kwietnia 2021) w Pozwie Zbiorowym Gastronomii organizowanym przez Izbę Gospodarczą Gastronomii Polskiej, do którego w dalszym ciągu mogą przystępować inni restauratorzy oraz wszyscy pominięci i wykluczeni przez rząd RP z pomocy. Dorota Rydygier walczy także na wszystkich drogach formalnych w imieniu swoim i całej branży.
Tym razem zwróciła się o pomoc do Rzecznika Praw Obywatelskich, z „wnioskiem o pomoc w ochronie wolności i praw, naruszonych przez organy władzy publicznej oraz podjęcie przez RPO odpowiednich czynności w celu wypracowania rozwiązań umożliwiających naprawienie szkód poniesionych podczas pandemii”.
Kancelaria, która reprezentuje Dorotę Rydygier, uzasadnia, że zostało odebrane jej prawo do swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej i zawodowej, nie zapewniając wsparcia od państwa. Nadmieńmy, że prawo to gwarantuje art. 22 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, a ponadto jest ono zawarte także w Deklaracji Praw Człowieka.
W dokumencie powołano się także na szereg artykułów Konstytucji, które naruszyła Rada Ministrów wydając rozporządzenia o lockdownach, co jak czytamy „nosi znamiona działań nielegalnych, niezgodnych z prawem, a ponadto stanowiących obejście przepisów”.
Adwokat Pani Rydygier odnosi się także do kwestii stanu klęski żywiołowej, która jak wiemy zobligowałaby Skarb Państwa do pokrycia strat przez przedsiębiorców, jednak takiego kroku rząd nigdy nie brał pod uwagę, rzucając okruchy w postaci pożyczek, odroczeń ZUS czy dopłat do pracowników. To niestety nie pokryło nawet części kosztów, jakie ponoszą polscy gastronomowie, których sytuacja z dnia na dzień jest coraz bardziej dramatyczna.
Zobacz także

Gastronomia muśnięta czy zmiażdżona pandemią? Ocenia Linh Ziółkowska z restauracji Wi-Taj

Choć obecnie można swobodnie korzystać z oferty restauracji, barów i kawiarni, to jeszcze niedawno rzeczywistość wyglądała zupełnie inaczej. O ocenę zmian, które zaszły w czasie dwóch lat pandemii, trendów oraz rosnących cen żywności poprosiliśmy Linh Ziółkowską, menedżerkę restauracji Wi-Taj.

Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej przeciwko ustawie weryfikacji covidowej

Sejm skierował do drugiego czytania ustawę, która upoważnia pracodawcę do sprawdzania, czy podlegający mu pracownicy są zaszczepieni. Dotyczy to także restauratorów. - To dyskryminacja - uważa Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej.

Coraz więcej restauratorów żąda od gości okazania tzw. paszportu covidowego

Nie zaszczepiłeś się przeciwko Covid-19, nie jesteś ozdrowieńcem i nie masz ważnego przez 48 godzin testu z negatywnym wynikiem? Bez tzw. paszportu covidowego możesz nie wejść do wielu lokali gastronomicznych. Restauratorzy biorą sprawy w swoje ręce i chcą weryfikować klientów.

Maciej Nowaczyk, restaurator z Wrocławia: Czekając na nieuchronne

Jakie nastroje panują w gastronomii w obliczu czwartej fali pandemii? - Kolejny to już raz rząd bierze nas na przeczekanie. Mechanizmy uruchomi w ostatniej chwili. Z dnia na dzień. Pewnie znów z piątku na sobotę. Który to już raz - pisze wrocławski restaurator Maciej Nowaczyk.

Gastronomia tylko z paszportem covidowym? Restauratorzy podzieleni w tej kwestii

Polacy nie chcą kolejnego lockdownu gastronomii, ale są przeciwni szczepieniom i wprowadzeniu obostrzeń dla niezaszczepionych. Restauratorzy znaleźli się między młotem a kowadłem. Z jednej strony muszą chronić swoich gości i personel, z drugiej - starają się nie zrażać do siebie klientów.

Jak odnaleźć się w postpandemicznym gastroświecie?

Jeszcze wiosną, tak jak inni, zastanawiałem się, jak będzie wyglądał powrót do pracy po otwarciu lokali gastronomicznych. Obawiałem się, że rzeczywistość branży może okazać się mało kolorowa. Czy słusznie i czy w ogóle cokolwiek się zmieniło w barowym uniwersum?
Inne kategorie
Podcasty


Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

