Świat na Instagramie jest piękniejszy – pokazujemy tu najlepszą wersję siebie i kreujemy ozdobioną filtrami rzeczywistość. Ludzie zaglądają na tę aplikację, gdy potrzebują odskoczni lub chwili relaksu. Instagram zastosowany w gastronomii jest skutecznym narzędziem marketingowym i świetną platformą do sprzedaży. Przez ostatnich kilka lat sprawdziłyśmy w praktyce, że idealnie nadaje się do budowania marki i społeczności wokół niej.
OD CZEGO ZACZĄĆ?
Jeżeli dopiero planujesz założenie konta na Instagramie, zrób to osobiście – konto powinno być połączone z e-mailem i numerem telefonu właściciela restauracji, by w razie zgubienia/kradzieży hasła można się było starać o jego odzyskanie. Zanim zaczniesz działać, zabezpiecz swoje konto, włączając dwuskładnikowe uwierzytelnianie (Ustawienia > Bezpieczeństwo > Uwierzytelnianie dwuskładnikowe). Konto bezpieczne? Działamy dalej!
Zmień rodzaj konta na firmowe (Ustawienia > Konto > Przełącz na konto firmowe), co pozwoli ci ustawić klikalny adres restauracji i da wgląd w pełne statystyki. Konto połącz ze stroną restauracji na Facebooku – dzięki temu relacje lub posty z Instagrama mogą się publikować również na Facebooku. Obydwa te serwisy należą do jednego właściciela, więc można je łatwo zintegrować.
JAK CIĘ WIDZĄ, TAK KUPUJĄ
Jak powinien wyglądać idealny profil restauracji na Instagramie? Przede wszystkim odwiedzający twoje konto, czyli potencjalni klienci, muszą poczuć się zachęceni, ale także w pełni poinformowani. Wszystkie ważne informacje powinny być pod ręką.
W biogramie, czyli sekcji Życiorys, która wyświetla się od razu po wejściu na profil twojego biznesu, napisz kilka słów o restauracji: co oferuje, gdzie się mieści, jak można zamawiać. Możesz też umieścić oficjalny hasztag restauracji, więc jeśli chcesz, by twoi klienci wiedzieli, jak mają tagować twoje miejsce w swoich relacjach, to nie zapomnij go dodać. Uwaga: masz do dyspozycji tylko 150 znaków! Pod życiorysem warto umieścić link internetowy do strony WWW, na której można zamówić od ciebie jedzenie. W sekcji Nazwa umieść nazwę restauracji, możesz także dopisać miasto lub inne słowo kluczowe – to ważne dla instagramowej wyszukiwarki.
Kolejnym świetnym miejscem do zakomunikowania najważniejszych informacji jest pasek z wyróżnionymi relacjami (Stories). Wejdź teraz na profil @olif.grek i zobacz, jak można w przystępnej formie dostarczyć klientom najważniejsze informacje za pomocą wyróżnionych Stories. Z kolei na profilu @galeriatortowartystycznych zobaczysz, jak można w ciekawy sposób zaprezentować menu lub limitowaną ofertę.
NAKARMIĆ BESTIĘ
Tu nie ma dróg na skróty. Trzy klucze do sukcesu na Instagramie to zaangażowanie, spójność i systematyczność. Choć wiele osób dopatruje się w spadających zasięgach czy w braku lajków złośliwości algorytmu, sam Instagram oficjalnie twierdzi, że wszystko opiera się na analizie naszych zachowań wewnątrz aplikacji. Innymi słowy: im więcej czasu spędzamy, wchodząc w interakcje z innymi profilami, tym lepiej będzie to wpływało na zasięgi naszego konta. Dlatego w naszej agencji nazywamy to „karmieniem bestii”, która jest żądna naszej uwagi, czasu i prawdziwego zaangażowania.
Odpowiadaj na komentarze, odpisuj na wiadomości. Dziękuj za komentarze i oznaczenia, a te najciekawsze udostępniaj na swoich Stories. Wchodź w dyskusje również poza swoim profilem, na kontach, które obserwujesz. Buduj prawdziwe relacje.
Kolejną ważną kwestią jest spójność profilu. Odbiorcy treści podejmują decyzję o zaobserwowaniu profilu bardzo spontanicznie, na podstawie pierwszego wrażenia. Jeżeli jest ono pozytywne, to mamy o wiele większą szansę na uzyskanie „follow”. By tak się stało, profil nie może sprawiać wrażenia zabałaganionego. Unikaj publikowania grafik i niechlujnych zdjęć. Pamiętaj, że Instagram restauracji jest miejscem na treści piękne, apetyczne, pokazując też ludzi i klimat lokalu. Zobacz, jak wygląda to w @japonkibrowarywarszawskie i u naszego klienta @folga.krakow.
Nie zapominaj o trzeciej kluczowej kwestii, czyli systematyczności. Nie wystarczy ci piękne konto, które jest martwe, bo zginiesz w odmętach algorytmu, a twoje treści przestaną się wyświetlać fanom marki. Jak często publikować? Przyjmuje się, że każdy post na Instagramie ma cykl życia 24-36 godzin. Nie ma potrzeby publikować ich częściej. Wystarczy, że nowe posty będziesz dodawać co 2-3 dni. Najważniejsze, by treści pojawiały się regularnie!
SMAKOWITY POST
Wiesz już, że posty na Instagramie muszą tworzyć spójną całość i powinny być dodawane systematycznie. O czym jeszcze trzeba pamiętać, by zwiększyć szansę na sprzedaż? Nie pomijaj opisu. Ludzie naprawdę czytają teksty pod zdjęciami na Instagramie. Na końcu dodaj hasztagi – możesz ich umieścić maksymalnie 30. Stwórz hasztag swojej restauracji, np.: #mojebistro #mojebistrogdansk lub #kochammojebistro. Używaj go regularnie. Korzystaj także z miejskich hasztagów, takich jak #gdansk, #trojmiasto, również tych powiązanych z jedzeniem: #gdanskfood #gdanskfoodie, #gdziezjescwgdansku. Tym samym pomożesz trafić na swój profil ludziom, którzy jeszcze cię nie znają. Możesz też oznaczyć, co jest na zdjęciu: #pierogiruskie, #wegeburger, #sniadanie. Na końcu dodaj do posta lokalizację: powinna wskazywać oczywiście na twój adres.
ZNIKAJĄCE HISTORIE
Instagram Stories dodawaj jak najczęściej, możesz z powodzeniem robić to codziennie. Stories umożliwia wstawianie ankiet, quizów, dodawanie GIF-ów, rysowanie – to idealne miejsce, by przekazać nieidealne, spontaniczne treści i informacje aktualne tylko dzisiaj. U naszych klientów publikujemy na codziennych Stories lunche dnia (zobacz, jak robimy to dla @zakladkabistro), przypominamy o akcjach ograniczonych czasowo. Pokaż świeże ciasta w witrynie, zrób szybką promocję lub poinformuj, jeśli coś się wyprzedało. Treści z Instagram Stories znikają po 24 godzinach, nie musisz więc martwić się tym, że tydzień później ktoś znajdzie na twoim profilu coś nieaktualnego. Jeżeli jednak chcesz przekazać na Stories coś bardzo ważnego: przedstawić nowego szefa kuchni, zaprezentować menu lub poinformować o nowych godzinach otwarcia, to skorzystaj z opcji zapisania relacji jako wyróżnionej (w profilu klikamy znak „+” > Wyróżniona relacja, a następnie wybieramy, które plansze Stories mają zostać z nami na stałe). Jeżeli chcesz, możesz skorzystać z aplikacji do tworzenia estetycznych stories: Canva, Unfold, StoryLuxe. By szybko podłożyć muzykę pod filmik, użyj aplikacji Storybeat. Zainspiruj się! My uwielbiamy oglądać relacje u @reginabar_ i @poranek_drzymaly. Kreowanie potrzeb – tak właśnie w najprostszych słowach definiuje się marketing, co w naszej branży przekłada się po prostu na robienie ludziom apetytu. Użyj do tego Instagrama i działaj na nim systematycznie, pamiętając o zaangażowaniu i spójności treści. Rezultaty mogą cię zaskoczyć.
Autorki: Karolina Milczanowska, Katarzyna Płachecka
Artykuł ukazał się w „Food Service" 4/2021 nr 204.