x

Gotowe posiłki Polacy kupują najczęściej w lokalach fast food

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.06.2021

Lokale typu fast-food to miejsca, w których Polacy najczęściej zamawiają gotowe posiłki. Kolejne pod względem popularności są restauracje, stacje benzynowe oraz sklepy convenience czy piekarnie. Po otwarciu gastronomii częściej zamawiamy posiłki na miejscu w restauracji niż przez internet.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Z badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia w kwietniu tego roku przed otwarciem gastronomii i obecnie, już po jej otwarciu wynika, że po zakończeniu lockdownu gastronomii Polacy nieco częściej korzystają z gotowych posiłków. Odsetek osób w wieku 18-65 lat zamawiających jedzenie danego dnia wzrósł o 5 p.p. z 32% w kwietniu 2021 roku do 38% w czerwcu 2021 roku. Może to mieć związek z powrotami do pracy oraz częstszymi podróżami.
Warto zauważyć, że wśród zamawianych gotowych posiłków dominują szybkie i niedrogie przekąski, z których można skorzystać na stacjach paliw czy w sklepach convenience. Ich popularność jest taka sama jak posiłków zamawianych w restauracjach.

Zwyczaje konsumentów różnicuje demografia – mężczyźni dwa razy częściej niż kobiety korzystają z posiłków na stacjach paliw. Z kolei sklepy convenience są najbardziej popularne wśród najmłodszej badanej grupy wiekowej (18-24). Z restauracji i barów z kolei najczęściej korzystają osoby w wieku 25-34 lata.

Widoczne są istotne zmiany w sposobie zamawiania jedzenia teraz w porównaniu z okresem, kiedy punkty gastronomiczne były jeszcze zamknięte i serwowały tylko jedzenie na wynos, a podróże były ograniczone. O ile w kwietniu tego roku tylko 22% respondentów zamawiało jedzenie na wynos bezpośrednio przychodząc do restauracji, o tyle teraz takie osoby stanowią 55%. Wcześniej dominującym sposobem składania zamówień było zamawianie przez internet, natomiast obecnie jego znaczenie w tym obszarze zmalało.

25% respondentów przyznaje, że w ciągu ostatniego tygodnia spożywała gotowy posiłek na miejscu, czyli w barze, restauracji czy cukierni. Najpopularniejszym miejscem wśród nich są restauracje typu fast-food. Warto podkreślić, że bary i food-trucki oraz restauracje typu fast food częściej odwiedzają mężczyźni niż kobiety.

– Jest oczywiste, że zniesienie ograniczeń spowodowało wzrost popytu na gotowe posiłki. Jednocześnie można przypuszczać, że część osób, która w większym stopniu korzystała z takiej opcji podczas pandemii, nie zrezygnuje z niej. Wiele osób polubiło gotowe jedzenie z dowozem czy odbiorem osobistym, gdyż z jednej strony pozwala im to na oszczędność czasu – nie ma konieczności wychodzenia z domu, z drugiej zaś na oszczędność finansową w porównaniu z wyjściem do restauracji, gdzie dużą część rachunku stanowią na przykład napoje. Oczywiście powstaje pytanie, na ile odsetek osób, które kupują gotowe posiłki z dowozem będzie wyższy po pandemii niż przed pandemią. To jest jedna z niewiadomych, dlatego warto to zjawisko obserwować – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Badania zostały zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI w dniach 21-28 kwietnia oraz 10-17 czerwca 2021.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ukraińska sieć Lviv Croissants otworzyła szósty lokal i ujawnia dalsze plany

Znamy miasta, w których Lviv Croissants podpisał już umowy na uruchomienie kolejnych lokali pod swoim szyldem. Sieć obrała ostry kurs na Polskę - 1 czerwca otworzyła szósty bar w naszym kraju.

Popeyes - nowa sieć szykuje się do debiutu w Polsce. Wiemy, gdzie będzie pierwszy lokal

Pierwszy lokal amerykańskiej sieci gastronomicznej Popeyes znanej z dań w stylu luizjańskim już w lipcu przywita pierwszych gości. Zostanie otwarty we Wrocławiu w Pasażu Grunwaldzkim.

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej