x

Jak pakować na wynos?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    15.09.2021

Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, a jego rozwój jest związany zarówno z trendami, jak i nowymi obowiązującymi regulacjami.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Na rynku opakowań dostępnych jest wiele rozwiązań, a ich wybór zależy przede wszystkim od charakteru działalności lokalu oraz jego budżetu. 

Pudełka na wynos muszą być dostosowane do rodzaju dania i tego, jak będzie ono spożywane, czy będzie odgrzewane, czy też konsumowane od razu po dostawie. Wynikające z pandemii zmiany w funkcjonowaniu lokali gastronomicznych oraz podejściu gości do jedzenia poza domem i zamawiania posiłków sprawiły, że zakup właściwych pojemników jest coraz ważniejszy. 

REGULARNA SPRZEDAŻ NA WYNOS
Opakowanie na wynos jest niezaprzeczalnie wizytówką restauracji i kawiarni. To ono zbuduje pierwsze wrażenie konsumenta, zanim zobaczy on potrawę, a potem poczuje jej zapach i smak. Dlatego tak istotne jest, aby wybierać produkty estetyczne i dopasowane do charakteru restauracji oraz dostosowane do dań, które się w nich mają znaleźć. Zupełnie inne należy dobrać do pizzy czy innych potraw fastfoodowych, do zupy, makaronów, czy też sushi lub dań premium.

Główne zadanie pojemnika to zabezpieczenie posiłku w takiej formie, w jakiej został on wydany z kuchni. W przypadku pizzy niezbędne są „oddychające” kartony. Część restauracji umieszcza na nich informację, co zrobić, by pizza smakowała jak w lokalu, czyli instrukcję odgrzania. W przypadku dań fastfoodowych sprawdzają się opakowania z powlekanego kartonu oraz pulpy. Umożliwiają one cyrkulację powietrza, dzięki czemu potrawy nie tracą formy, a spadek ich jakości jest relatywnie znikomy. Zupełnie inne pojemniki należy wybrać do zup. Warto zainwestować w szklane słoiki lub w zamykane foliową pokrywką miski z tworzywa – dzięki takim rozwiązaniom klientów nie spotka nieprzyjemna niespodzianka w postaci rozlanego płynu lub rozmiękczonego kubka. 

Specjalnych pudełek wymagają dania premium. W tym przypadku szczególnie sprawdza się maksyma, że najpierw je się oczami, dlatego powinny być one estetyczne i wysokiej jakości, nie warto na nich oszczędzać. 

NA PIKNIK 
Duża grupa restauracji i lokali działających sezonowo oferuje kosze piknikowe na wynos z daniami składającymi się na ucztę dla kilku osób. Często towarzyszy im kocyk oraz pełne nakrycie pozwalające na zjedzenie wszystkiego na zewnątrz. W takiej sytuacji, by nie mnożyć pudełek oraz naczyń, potrawy często pakowane są w porcjach dla jednej lub kilku osób w słoiczki, kubeczki i minimiseczki z powlekanego papieru. 

Rozwiązanie to sprawdza się oczywiście głównie w miesiącach letnich, gdy możliwe jest spożywanie posiłków w plenerze, ale może być wykorzystywane także zimą jako zestaw imprezowy. Wówczas do koszyka czy pudełka także warto włożyć nakrycia stołowe. Na rynku dostępne są np. takie z otrąb lub drewna i materiałów ekologicznych. Stały się one dość popularne w okresach ograniczonej działalności lokali gastronomicznych, a moda na nie umocniła się w czasie wakacji, zaczęły z nich korzystać nawet restauracje typu fine dining. 

ZERO WASTE 
Trend less waste i zero waste nie słabnie i rozwija się również na rynku restauracyjnym. Nie chodzi tu tylko o przetwarzanie resztek kuchennych, ale także o świadomość gości, którzy coraz częściej chcą zabierać ze sobą niedokończone posiłki „na potem”. Bezpowrotnie minęły czasy, gdy jedynie nieliczni, z lekkim wstydem, prosili kelnerów o zapakowanie niedojedzonych dań „dla psa”. Teraz zabieramy ze sobą z lokalu resztki pizzy czy kilka pierogów, nie kryjąc tego, że po prostu zjemy je później w domu. 

Opakowania do tego służące nie muszą mieć tych samych parametrów co pojemniki do potraw sprzedawanych na wynos, gdyż zazwyczaj chodzi o przechowanie żywności już przestudzonej i poporcjowanej. Sprawdzą się tu pudełka z kartonu, powlekanego kartonu oraz tworzywa typu rPET czy PLA. Ważne, by tak jak w przypadku dań na wynos zadbać o ich estetykę oraz dopasować je do charakteru restauracji czy kawiarni. Gość, sięgając po danie, powinien przywołać pozytywne wspomnienia z restauracji, z której ono pochodzi. 

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Z RECYKLINGU 
Od 2020 r. obowiązuje w Polsce nakaz segregacji odpadów. Z części z nich produkowane są opakowania przeznaczone dla gastronomii – z recyklingowanego plastiku, papieru, szkła oraz metalu. 

Z plastiku PET otrzymuje się materiał rPET, który służy m.in. do wytwarzania folii do pakowania, pojemników na żywność i butelek. Z tego materiału robi się też pudełka i miski, które doskonale sprawdzają się w przypadku zup na wynos. Ich kształt umożliwia zafoliowanie przy użyciu zgrzewarek. To zatem idealne rozwiązanie dla firm cateringowych dostarczających posiłki klientom każdego dnia. Z kolei z odzyskiwanej w procesie recyklingu celulozy wytwarza się serwetki, papier powlekany do burgerów i pudełka powlekane, w których mogą znaleźć się różne dania na wynos. Z recyklingowanego aluminium wykonywana jest popularna folia aluminiowa mająca wszechstronne zastosowanie. Coraz więcej restauracji i kawiarni promuje swoją działalność jako „zieloną”, wykorzystując do zabezpieczania dań na wynos słoiki ze szkła z recyklingu. To materiał, który w 100% poddaje się powtórnemu wykorzystaniu i może mieć także funkcję ozdobną. Pakowane w ten sposób są m.in. pasty, sałatki i sosy. Umieszczone w szkle potrawy nie wymagają przełożenia na talerze i mogą służyć zarówno jako opakowanie do transportu, jak i docelowe naczynie. 

Pojemniki wykonane z recyklingowanych tworzyw mają wiele zalet, zapewniają wysoką jakość pakowanych w nie dań i są wyborem świadczącym o dbałości o ekologię, na co coraz częściej zwracają uwagę goście lokali gastronomicznych. Istnieje też możliwość wykorzystywania opakowań wielorazowych, wydawanych konsumentom po wpłaceniu kaucji. Takie rozwiązania wprowadziło kilka warszawskich i krakowskich kawiarni oraz restauracji. Dla przykładu, smoothie na wynos gość może dostać w kubku jednorazowym bądź w wielorazowej butelce zwrotnej, za którą pobierana jest kaucja. W jednej z restauracji wprowadzono abonament lunchowy z posiłkami dostarczanymi w pudełkach wielorazowych, które odbierane są przy dostawie w kolejnym dniu. 

Wybierając opakowania do restauracji czy kawiarni, trzeba mieć na uwadze zarówno produkt, który ma się w nich znaleźć, sposób, w jaki będzie on spożywany, ale także profil gościa i charakter restauracji. Oczywiście nie bez znaczenia są budżet i to, czy pojemniki są doliczane do rachunku. Najważniejsze jednak, by spełniały swoją podstawową funkcję – sprawiały, że gość otrzyma danie w oczekiwanej jakości i formie. 

IWONA NOWAK – MARKETING & PURCHASING MANAGER, METRO-PLAST 
Charakterystyka lokalu zdecydowanie wpływa na rodzaj stosowanych w nim opakowań. Inne będą przeznaczone dla pizzerii, kebabów, a jeszcze inne dla cateringu czy restauracji sushi. 
Produkty Metro-Catering-System pozwalają zapakować dowolne danie zarówno jedno-, jak i kilkuskładnikowe, ciepłe, zimne oraz płynne. Proponowane przez nas opakowania oraz urządzenia do ich zamykania cechuje przede wszystkim łatwość stosowania i niezawodność. Opatentowane funkcje sprawiają, że cykl pakowania trwa zaledwie kilka sekund, co bezpośrednio wpływa na wydajność, ekonomię pracy oraz bezpieczeństwo dostarczanych potraw. Wiele naszych urządzeń ma funkcję pakowania w MAP, która umożliwia wydłużenie terminu przydatności do spożycia produktów. Jeżeli chodzi o opakowania na wynos, to obecnie zdecydowanie najlepsze są te, które można szczelnie zamknąć folią. Ten wariant jest szczególnie polecany ze względu na swoją niezawodność. Dzięki szczelnemu zgrzewowi transport czy przechowywanie dań są wygodne i bezproblemowe. Takich zalet nie mają opakowania przeznaczone na wynos, których nie można zamknąć folią. 
Nasi klienci mogą także zdecydować, w jakie pojemniki chcą pakować swoje posiłki – te z surowców w 100% nadających się do recyklingu czy w ekologiczne z pulp roślinnych. W obu przypadkach wybór jest bardzo duży.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 7–8/2021 nr 207.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej