x

POLAGRA 2021: 200 firm, 13 krajów, 3 dni wymiany doświadczeń

Kategoria: Wydarzenia - branżowe    14.10.2021

Od 4-6 października, na ternie Międzynarodowych Targów Poznańskich, odbyły się targi branży spożywczej POLAGRA. Wydarzeniu towarzyszyły Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Etykietowania TAROPAK. Ekspozycje zajęły łącznie 2 pawilony, a swoją ofertę zaprezentowało blisko 200 firm z 13 krajów.


Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Początek jesieni w Poznaniu oznacza tylko jedno  - POLAGRA. To jedyne wydarzenie dla branży spożywczej w Polsce, które mimo pandemii zachowało ciągłość i odbyło się zarówno w roku 2020 jak i w obecnym. Zarówno producenci, jak i dystrybutorzy żywności są gotowi do spotkań, poszukują nowych klientów, produktów, usług, chcą rozmawiać o przyszłości.

Nowości w branży spożywczej
Tegoroczna ekspozycja POLAGRY to, zgodnie z założeniami marki, połączenie żywności, technologii dla branży spożywczej i sektora HoReCa. Na ekspozycji swoje najnowsze produkty prezentowały spółdzielnie mleczarskie, producenci mięsa i wyrobów mięsnych – w tym z Portugalii, producenci alkoholi, słodyczy, napojów słodzonych.

Nie zabrakło też cieszących się coraz większą popularnością wśród konsumentów produktów ekologicznych takich jak np. marchewka kiszona, kimchi z burak, łosoś jurajski, czy też regionalnych jak na przykład sery łomnickie, pochodzących z mniejszych manufaktur. Salon FOODTECH to z kolei wystawa najnowszych maszyn i urządzeń, bez których trudno wyobrazić sobie proces produkcyjny w nowoczesnym zakładzie. Na ekspozycji można było nawet zaobserwować prace niektórych z nich.

Nie powinno więc dziwić, że Grzegorz Puda, minister rolnictwa i rozwoju wsi, podczas gali otwarcia targów, która miała miejsce 4 października, zachęcał do wizyty w Poznaniu podkreślając, że targi są doskonałą okazją by rolnicy, przedstawiciele firm, przedsiębiorcy mieli okazję do wymiany doświadczeń, zapoznania się z technologiami.

Sięgnęli po złoto
Podczas wspomnianej gali wręczono także Złote Medale Grupy MTP. Niekwestionowanym liderem w tym roku w kategorii FOOD była Grupa Mlekovita, która otrzymała aż 12 statuetek. Nagrodzono także produkty takich firm jak: Krajowa Spółka Cukrowa, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Kole, Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie "PZZ" w Stoisławiu S.A. W kategorii FOODTECH medale zostały przyznane produktom z firm Clevro Robert Klemba, HERT, Foodmate B.V. oraz Weindich sp. j. Dyplomy i statuetki odebrali też laureaci plebiscytu Złoty Medal Wybór Konsumentów, a były to firmy:  Przedsiębiorstwa Zbożowo-Młynarskiego "PZZ" w Stoisławiu S.A. oraz Clevro Robert Klemba.

Wiedza i inspiracje
POLAGRA to także co roku bogaty harmonogram wydarzeń towarzyszących. Pierwszego dnia targów rozpoczęło się m.in. Międzynarodowe Forum Rynku Mięsnego z okazji Walnego Zgromadzenia UECBV (European Livestock and Meat Trading Union) i YEMCo, organizowane przez Związek Polskie Mięso. Podczas tego spotkania teoretycy, praktycy i urzędnicy z całego świata dyskutowali o fundamentalnych problemach sektora mięsnego. Tematem przewodnim była strategia „Od pola do stołu” i jej implikacje dla branży. Poruszono także takie zagadnienia jak handel w czasach post-COVID, czy kryzys związany z ASF i atakami na hodowców zwierząt.

Tego dnia na scenie pojawili się także eksperci z kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr, by omówić najnowsze trendy i obowiązki prawne w oznakowaniu, opakowaniu i dystrybucji żywności. Szkolenie to co roku cieszy się ogromną popularnością wśród gości POLAGRY, bo otoczenie prawne w tych kwestiach jest dynamiczne, zarówno jeśli chodzi o wymogi nakładane na dystrybutorów żywności, jak i kontrole z tym związane.

Master Class Show
Podczas tegorocznej edycji targów POLAGRA nie zabrakło również inspiracji kulinarnych. Tych dostarczali sami mistrzowie. W strefie Master Class Show pokazy prowadzili Paweł Salomon, Bartosz Fabiś i Michał Kozłowski – zwycięzcy Kulinarnego Pucharu Polski. Utworzona została także, przez redakcję Restaurant Management, strefa warsztatowa, w której przez 3 dni można było czerpać wiedzę i ją praktykować pod czujnym okiem takich szefów kuchni jak Wojciech Harpkiewicz, Ernest Jagodziński i Tomasz Purol.

Nie zabrakło też tematów piekarskich – przez 3 dni targowe odbywało się również Forum Piekarskie – Zdrowe Pieczywo, zorganizowane przez Stowarzyszenie Rzemieślników Piekarstwa RP, a finansowane ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

Polska eksportem żywności stoi
Drugiego dnia targów odbyła się też pierwsza edycja Polagra Export Meeting. Spotkanie otworzył Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupy MTP podkreślając, że eksport żywności jest ważnym elementem napędowym polskiej gospodarki, więc na POLAGRZE nie może zabraknąć rozmów na temat działań proeksportowych.Wstępem do rozmów na temat przyszłości polskiego eksportu był krótki wykład dr hab. Iwony Szczepaniak z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, która podkreśliła, że eksport polskiej żywności wykazuje cały czas tendencję wzrostową.

Zaproszony do rozmowy Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka zgodził się z tym stwierdzeniem, ale zauważył, że aby utrzymać ten trend polscy przedsiębiorcy muszą szukać nowych rynków zbytu. Z kolei Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso, zauważył, że istotne jest, by branża spożywcza nadążała za trendami europejskimi, bo o ile kilkanaście lat temu konsument patrzył na bezpieczeństwo żywności, później na jej jakość, to dziś jest to standardem i klienci szukają innych wartości takich jak np. zero emisyjność przy produkcji żywności.

W dalszej części kongresu dr hab. Karolina Pawlak z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu podsumowała wnioski na temat rynków perspektywicznych eksportu polskiej żywności, wymieniając wśród nich kraje Azji i Bliskiego Wschodu, a także Afryki i Ameryki Południowej.

Mistrzowie sztuki piekarstwa
Tegoroczna edycja targów POLAGRA była areną zmagań mistrzów piekarskiego fachu, zarówno zawodowców, jak i amatorów, a także przedstawicieli Kół Gospodyń Wiejskich i uczniów szkół o profilu spożywczym. Rywalizacja w ramach Ogólnopolskiego konkursu dla Piekarzy Master Baker toczyła się przez dwa dni. Jej efektem były przepyszne chleby,bułki, chałki oraz ciasta drożdżowe. Prace końcowe oceniało  jury pod przewodnictwem dr Józefa Sadkiewicza - prezesa Instytutu Sadkiewicza CPKZ przy Zakładzie Badawczym Przemysłu Piekarskiego Sp. z o.o.


Najlepsi w konkursowej rywalizacji okazali się: Wiktor Pałka z Niepublicznego Technikum Zawodowego im. Żołnierzy Sił Pokojowych ONZ ZDZ w Kielcach – kategoria UCZNIOWIE, Krzysztof Ryndak z Koła Gospodyń Wiejskich w Siedliszowicach – kategoria KOŁA GOSPODYŃ WIEJSKICH, Małgorzata Rybacka – kategoria AMATORZY oraz Karol Żuber reprezentujący Na2 Piekarnię – kategoria ZAWODOWCY. Całościowe wyniki konkursu dostępne są tutaj.

Targi POLAGRA od lat integrują branżę spożywczo-gastronomiczną i są miejscem pozyskiwania nowych kontaktów biznesowych, wymiany wiedzy, rozmów o przeszłości sektora. Jak podkreślił Tomasz Kobierski, prezes Grupy MTP: Polagra to czas na rozmowy o żywności, czas, w którym musimy zmierzyć się z nowymi preferencjami konsumentów, ale i ze zmienionymi kanałami dystrybucji. Kolejna edycja targów planowana jest jesienią 2022 roku. Szczegółowa data, jak informują organizatorzy, zostanie podana już wkrótce.

Więcej informacji: www.polagra.pl

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Obywatelski projekt ustawy "Jednolita stawka sprzedażowa - 5% VAT w gastronomii". Rusza zbiórka podpisów

Zarząd Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej podjął obywatelską inicjatywę zbierania 100 tysięcy podpisów pod projektem ustawy "Jednolita stawka sprzedażowa - 5% VAT w gastronomii".

Selgros z nagrodą Prezydenta Miasta Poznania

Zaangażowanie marki Selgros w lokalne i ogólnopolskie akcje społeczne zostało docenione. Przedsiębiorstwo wyróżniono tytułem "Firma o złotym sercu". Nagrodę wręczył prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podczas gali z okazji ogłoszenia wyników rankingu Złota Setka Wielkopolski.

Laureaci plebiscytu Najlepsza Restauracja 2023 i Złotej Korony Ambasadora Kuchni Polskiej

Ponad 600 lokali z 15 regionów Polski wzięło udział w organizowanym przez Makro Polska plebiscycie Najlepsza Restauracja 2023. Spośród nich wyłoniono 37 zwycięzców. Znamy także laureatów konkursu "Złota Korona Ambasadora Kuchni Polskiej".

Nagroda Chefs Choice Polska dla wołowiny długo dojrzewającej Sokołów

Wołowina długo dojrzewająca sezonowana na sucho firmy Sokołów otrzymała prestiżową nagrodę Chefs Choice Polska. Została ona przyznana w ramach II edycji konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Kucharzy Polskich oraz Fundację Warto Im Pomóc.

Mięso przyszłości. Co będą jeść Polacy w kolejnych dekadach? IV spotkanie Food Working

Przed nami kolejne spotkanie branżowe z cyklu Food Working, organizowane przez twórców projektu Food and Design. W studiu Od kuchni na warszawskiej Pradze eksperci zmierzą się z tematem mięsa przyszłości.

Światowy Dzień Higieny Rąk - tak świętuje marka Tork

Z okazji Światowego Dnia Higieny Rąk, co roku obchodzonego 5 maja, Tork, marka firmy Essity, lider na rynku profesjonalnej higieny, udostępniła personelowi toruńskiej placówki szkolenie VR.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej