Odsetek pijących
W domu
Najwyższy odsetek osób pijących alkohol w domu przynajmniej raz w tygodniu jest w Chinach, we Włoszech, w Japonii oraz Korei Południowej. Spośród badanych krajów europejskich Polska znalazła się w tym zestawieniu na przedostatnim – ósmym miejscu.
W barze
W czasie pandemii
– Może to być związane z dwoma czynnikami. Z jednej strony – alkohol jest kulturowo postrzegany jako sposób na rozluźnienie, odstresowanie. Pandemia, szczególnie w pierwszym okresie powodowała stres i poczucie niepewności, dlatego alkohol mógł być sposobem na radzenie sobie z tymi emocjami. Z drugiej strony – zamknięcie w domach i ograniczone możliwości wychodzenia z nich, mogły spowodować, że wiele osób częściej zaczęło sięgać po alkohol, również w ciągu dnia, gdyż nie trzeba było iść do pracy. Być może pękły pewne bariery psychiczne czy kulturowe, które dotychczas ograniczały konsumpcję alkoholu, np. rezygnacja z picia w ciągu dnia, bo idzie się do biura czy rezygnacja z bardziej intensywnego picia wieczorem, w dni powszednie. Późniejsze zmniejszanie restrykcji mogło nie zahamować tej zwiększonej konsumpcji, ze względu np. na uzależnienie. Minęło jednak zbyt mało czasu, żeby w tym zakresie wyciągać wnioski – – zauważa dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Te wyniki są o tyle ciekawe, że wprawdzie Polacy przyznają, że często piją alkohol, ale to nie znaczy, że pijemy więcej niż mieszkańcy innych krajów, choćby europejskich.
– Wzorzec picia alkoholu w Polsce jest taki, że wypijamy więcej jednorazowo. Są jednak kraje, tak jak Hiszpania, Francja czy Włochy, w których alkohol towarzyszy konsumentom niemal przez cały dzień – jest wypijany i w porze lunchu i wieczorem. Dlatego sama ilość alkoholu może być podobna. U nas też kultura alkoholu i rodzaj wybieranego alkoholu się zmienia – coraz częściej Polacy wybierają piwo i wino, zamiast wódki – komentuje dr Adam Czarnecki.
O badaniu
Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 23 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.