x

Generacja Z w restauracji. Czego od gastronomii oczekuje "zoomer"?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    15.11.2021

Dużo mówi się o tym, jak generacja Z chce zmienić świat i jak wyznacza trendy związane z ekologią, wege oraz konsumpcją produktów bio. Wyniki ogólnopolskiego badania firmy Ariadna pokazują jednak, że w wyborach związanych z jedzeniem w restauracji to pokolenie nie różni się za bardzo od pozostałych.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Rozbieżność wyników badania z oczekiwaniami może być efektem dwóch rzeczy. Po pierwsze, trzeba pamiętać o zasobności portfela młodych ludzi. Wiele produktów eko i bio jest po prostu droższa. Badanie operuje na poziomie deklaracji, więc można oczekiwać, że w zderzeniu z ceną produktów w realnym świecie, czyli w lokalu, młodzież po te produkty będzie sięgać nawet jeszcze rzadziej.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Druga sprawa to nasze przypatrywanie się trendom wielkomiejskim i wyciąganie z nich pochopnych wniosków. Ale nawet wyniki z dużych miast pokazują tylko nieznaczną przewagę nowych trendów i zjawisk wśród pokolenia Z w porównaniu z resztą kraju.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Co więc mówi o sobie generacja Z? Najważniejszy w restauracji jest dla nich smak potraw, podobnie jest w innych grupach wiekowych. Na drugim miejscu mamy nastrój i wystrój lokalu, który „zetki” cenią wyżej niż pozostałe pokolenia. Oferta dań roślinnych jest ważna dla około 20 proc. badanych młodych ludzi, ale już sprawy związane z ochroną środowiska – są bardzo mało istotne.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Potrawy bez mięsa zamawia 22 proc. badanych „zetek”, ale co ważne, odsetek ten nie różni się od innych grup pokoleniowych. Preferencje co do dań bez laktozy lub pszenicy deklaruje tylko 8 proc. ankietowanych z tej grupy.
Nieco bardziej interesująco wygląda sprawa opakowań. Duża część respondentów przedstawicieli pokolenia Z chce ograniczać zużycie plastiku. Jest to zbieżne z innymi badaniami, z których wynika, że plastik to namacalna kwestia, bliższa konsumentom znacznie bardziej niż pojęcie śladu węglowego, które może wydawać się nieco abstrakcyjne i bardzo skomplikowane. Zdecydowanie polityką środowiskową lokalu interesuje się tylko 23 proc. ankietowanych.
Nasze badanie nie przekreśla opinii, że ekologia jest ważna dla pokolenia Z, ale być może w tej konkretnej sytuacji, jaką jest wizyta w restauracji, ta sprawa jest spychana na dalszy plan. Nie znaczy to, że kwestie eko mocniej dojdą do głosu, kiedy to pokolenie dorośnie i się wzbogaci.

Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania
Termin realizacji: 5 - 8 listopada 2021. Metoda: CAWI.

Autor tekstu: Tomasz Wygnański

Zobacz także

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Sposób na sukces: piekarnie z dodatkowymi funkcjami - kawiarni, śniadaniowni i wine baru

Słowo "chleb" przywołuje szeroki wachlarz pozytywnych skojarzeń, a zapach świeżego pieczywa jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. W ostatnich latach modne stały się lokale łączące funkcje piekarni i kawiarni, bistro czy wine baru. Jaki jest ich przepis na sukces?

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej