Przemyśl, co z poniższej listy możesz zaproponować swoim klientom:
1. ORGANIZACJA WIGILII FIRMOWYCH W RESTAURACJI
Nie rezygnuj z oferowania spotkań wigilijnych, nawet jeżeli nie masz w menu polskiej kuchni. Coraz więcej firm decyduje się na luźniejszą formułę świątecznych wyjść, więc jeśli sprzedajesz dania azjatyckie albo prowadzisz multitap, to nic straconego!
2. ŚWIĄTECZNY CATERING DLA FIRM
Może przyjąć formę poczęstunku w siedzibie firmy klienta lub paczek dowożonych do domów pracowników. Już w zeszłym roku wiele firm decydowało się na tzw. wigilię online. Pojawiło się więc zapotrzebowanie na dania w świątecznych pudełkach, które rozwożone były do domów pracowników, tak by o wyznaczonej godzinie wszyscy mogli usiąść przy wirtualnym świątecznym stole.
3. PREZENTY DLA PRACOWNIKÓW I PARTNERÓW BIZNESOWYCH
Kosze prezentowe to dzisiaj dużo więcej niż kiepskie wino i słodycze z marketu. W ubiegłoroczne święta nawet nagrodzona gwiazdką Michelin Bottiglieria 1881 przygotowała ekskluzywne wiklinowe kosze pełne delikatesów i wykwintnych alkoholi. Twórz różnorodne zestawy – od małych upominków, przez zestawy dla kawosza i miłośnika słodyczy, po kosz obfitości dla całej rodziny. Zachęcaj klientów, by do prezentu dokupili również...
4. VOUCHERY PREZENTOWE
Pięknie zaprojektowane vouchery w eleganckich kopertach powinny być zawsze dostępne w restauracji. Przygotuj je w kilku wariantach: uniwersalne, czyli bez miejsca na imię i nazwisko, oraz takie do samodzielnego wypełnienia i wraz z voucherem zaproponuj klientowi piękne praliny czy butelkę wina.
5. DANIA WIGILIJNE NA WYNOS DLA GOŚCI INDYWIDUALNYCH
Dla tych, którzy nie mają czasu lub ochoty na gotowanie, przygotuj listę dań na świąteczny stół, które można będzie zamówić w twojej restauracji. Taka oferta potrafi wygenerować naprawdę spory ruch i przychód w przedświąteczne dni, kiedy restauracje świecą już pustkami. Daj swoim gościom możliwość zamawiania zarówno pojedynczych dań, jak i gotowych zestawów dla dwóch i więcej osób. Oferuj potrawy na porcje i sztuki. Jeżeli chcesz sprzedawać coś na wagę, podaj najbardziej szczegółowe informacje – opisz, ile sztuk pierogów znajduje się w kilogramie i ile litrów barszczu muszą zamówić, by wystarczyło dla wszystkich domowników. Zadbaj o ładne opakowanie i dodaj mały upominek od firmy – może to być opłatek lub coś słodkiego.
6. DELIKATESY W SŁOIKU
Jesteśmy przekonane, że po pandemii masz doświadczenie w sprzedaży dań na wynos i delikatesów. Teraz pomyśl, które świąteczne smaki możesz zamknąć w słoiczkach. Zadbaj o detale – ładną etykietę i świąteczne kolory. Ze słoików złóż również gotowe zestawy zapakowane na prezent. Tak przygotowane dobra wyeksponuj w witrynie lub innym widocznym miejscu w lokalu.
Projektując świąteczną ofertę, zadaj sobie poniższe pytania:
• Jakie potrawy i w jakich ilościach możemy przygotować?
• Do kiedy muszę dokładnie wiedzieć, jakie ilości dań zamówili klienci?
• Czy dam radę zaoferować dowóz, czy lepiej poprosić klientów o odbiór osobisty? Dopiero, gdy ustalisz te szczegóły, przygotuj się do działań marketingowych.
SPRZEDAJ TO DOBRZE
Facebook, Instagram, strona internetowa i profil w Google Moja Firma – to twój oręż w walce o sprzedaż świątecznej oferty. Czas przygotować spójną komunikację, która trafi do powyższych kanałów. Od czego zacząć? Nigdy nie jest zbyt wcześnie na posty promujące organizację wigilii i imprez firmowych w restauracji. W wielu firmach decyzje o takich wyjściach zapadają nawet we wrześniu czy w październiku. Poinformuj więc swoich gości o takiej opcji, opisz przykładowe menu (pamiętaj o wegetarianach!) i podaj wszystkie informacje kontaktowe.
Posty i Stories o daniach wigilijnych na wynos możesz zacząć publikować już w drugiej połowie listopada, ale nie zdziw się, gdy najwięcej zamówień spłynie na ostatnią chwilę. Przez cały grudzień regularnie przypominaj o ofercie. Nie zapomnij o zachęcających zdjęciach w nastrojowej aranżacji oraz czytelnych opisach potraw i produktów.
Mówisz do osób zapracowanych i zajętych, więc podaj im wszystko na tacy. W każdym komunikacie sprzedażowym umieść wyraźne informacje o terminie składania i odbioru zamówień.
Zaangażuj w sprzedaż kelnerów – daj im do dyspozycji ofertę, by mogli o niej opowiadać gościom restauracji. Wyeksponuj w lokalu przykładowe kosze prezentowe, vouchery i delikatesowe słoiki. Dobrym pomysłem może być również wprowadzenie na cały grudzień wkładki do menu, w której znajdą się dania z oferty świątecznej. Im bardziej posmakują gościom, tym większa szansa, że zdecydują się zamówić je na święta.
Papierowe listy łatwo zgubić, więc najlepiej sprzedawaj przez sklep internetowy, by uniknąć zamieszania i pomyłek. Nie bój się pobierać pełnej przedpłaty. Unikniesz strat wynikających z nieodebranych i nieopłaconych zamówień oraz bez stresu kupisz zawczasu potrzebne produkty. Życzymy ci pracowitych przedświątecznych dni!
Autorki: Karolina Milczanowska, Katarzyna Płachecka
Artykuł ukazał się w „Food Service" 10/2021 nr 209.