NA DOBRY POCZĄTEK
Konferencję otworzył Maciek Otrębski z RoślinnieJemy, który podczas panelu „The Big Talk: roślinne jedzenie na fali” opowiedział o przyszłościowym podejściu do biznesu, które bierze pod uwagę potrzeby przyszłych pokoleń, środowisko naturalne czy dobrostan zwierząt. – Za gwałtowny wzrost sprzedaży roślinnych produktów nie odpowiadają weganie i wegetarianie, tylko fleksitarianie – przekonywał z kolei Mateusz Kowalewski z firmy Hortimex.
- Katarzyna Zgieb (Jeronimo Martins), Michalina Szczepańska (magazyn „Handel”), Joanna Staude-Potocka (Żabka Polska), Maciej Otrębski (Roślinnie Jemy). Fot. Michał Matraszek/RoślinnieJemy
Honorata Jarocka z firmy Mintel uzupełniła obraz, pokazując na danych liczbowych, jak ważny jest trend roślinny dla konsumentów w Polsce i za granicą. Według niej na znaczeniu zyskują nie tylko walory smakowe produktów roślinnych, lecz także takie aspekty jak: wartości odżywcze, prosty skład, przyjazność środowisku, naśladownictwo, specjalizacja potrzeb klienta czy cena.
ROŚLINNY RYNEK
Na tegorocznej konferencji Joanna Staude-Potocka z Żabka Polska pochwaliła się jednym z kluczowych projektów sieci: pierwszą w pełni roślinną linią produktów marki własnej Plant Hunter. Wystąpiła również Katarzyna Zgieb z Jeronimo Martins, która opowiadała o niezwykle popularnej roślinnej serii Go Vege należącej do sieci Biedronka i strategiach firmy na rozwijanie kluczowej kategorii produktów wege. Prelegentka podkreśliła, że nie jest to chwilowy trend, ale transformacja całego systemu żywnościowego, dzięki której roślinne produkty przejdą do mainstreamu.
- Maria Przybyszewska (Chefs for Change), Maja Święcicka (Vegan Ramen Shop). Fot. Michał Matraszek/RoślinnieJemy
Znaczącą część wydarzenia poświęcono na rozmowy o wegańskich zamiennikach mięsa, ryb i nabiału. O kierunku rozwoju roślinnych alternatyw dla mięsa opartych na tradycji wędliniarskiej opowiedzieli Rafał Czech i Igor Sadurski z Bezmięsnego. Przedstawili swoje nowości: bezmięsną kaszankę, kabanosy z serem oraz salami, i zapowiedzieli wprowadzenie dwóch linii produktów: classic i premium. Pojawili się również goście z zagranicy. Artem Ponomarev opowiedział publiczności o warunkach rozwoju i sprzedaży roślinnych zamienników mięsa w Rosji, a Luca Sincek z Juicy Marbles przybliżył proces powstawania wegańskich steków. Gorącym tematem alternatyw dla ryb i rosnącego na nie popytu zajęła się Anna Malinowska z firmy Polsoja, która oferuje roślinne paluszki rybne, Jacek Prus z firmy Kuleana oraz Patryk Woźniak z Givaudan.
- Dominika Targosz (Roślinnie Jemy), Artur Górecki (Nice to Fit You), Monika Mazurek i Klaudia Górak (Peaches Gastro Girls), Marcin Szachowicz (Unilever Food Solutions). Fot. Michał Matraszek/RoślinnieJemy
O roślinnych alternatywach dla nabiału dyskutowali przedstawiciele takich firm jak Simply V, Danone, Rośleko, Violife i Cool Beans. Rozmowy dotyczyły kierunków rozwoju tej kategorii, wykorzystywanych surowców oraz wyzwań związanych z wdrażaniem roślinnych zamienników nabiału na rynek.
– Roślinne alternatywy dla nabiału nie muszą być podobne do produktów mlecznych – to była teza Łukasza Gradzika z firmy Jogurty Magda.
GASTRONOMIA W STYLU WEGE
Przez ostatni rok dużo zadziało się też w roślinnej gastronomii, która przystosowała się do nowych pandemicznych warunków. O wege gotowaniu, zainteresowaniu roślinnym menu, preferencjach konsumentów i konsumentek czy biznesie gastronomicznym przyjaznym środowisku rozmawiali: Monika Mazurek i Klaudia Górak z restauracji Peaches Gastro Girls, Marcin Szachowicz z Unilever Food Solutions, Rafał Bartosiewicz i Artur Górecki z Nice to Fit You, a także z Dominik Szulowski z Max Premium Burgers i Katarzyna Makowska z serwisu Pyszne.pl.
– Coraz więcej ludzi ma świadomość, że kuchnia roślinna może zapewnić nam lepsze jutro. 51% Polaków wierzy, że obecnie bycie weganinem jest prostsze niż pięć lat temu, a największe zainteresowanie budzą tradycyjne dania w roślinnym wydaniu – mówiła Katarzyna Makowska, Pyszne.pl.
Dziękujemy tym, którzy wzięli udział w tegorocznej odsłonie konferencji i współtworzyli z nami to fantastyczne roślinne wydarzenie – prelegentom, partnerom, wystawcom i wszystkim osobom, które dołączyły na żywo i online. Do zobaczenia za rok!
Autorka: Aga Sierak, RoślinnieJemy
Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.