x

Michalina Szczepańska: Roślinne jest już jak giganci?

Kategoria: Lifestyle - blog    20.12.2021

Roślinny batonik na bazie tofu, który sprzedaje się prawie tak samo dobrze jak mleczne kanapki największych koncernów - to jedna z ciekawszych deklaracji, jakie padły podczas konferencji Plant Powered Perspecitves, a złożona była oficjalnie podczas panelu dyskusyjnego przez przedstawicielkę Żabki.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Chodzi o baton marki własnej sieci – Plant Hunter, którą to markę wciąż można chyba określać mianem debiutanta, obecna jest bowiem na rynku od końca kwietnia. Oczywiste jest, że jako markę własną sieć ją szczególnie promuje i dopieszcza. Niezależnie od tego, warto zastanowić się, w jakim stopniu przy okazji przyzwyczaja do wegańskich alternatyw konsumentów, którzy będą ich później poszukiwać na półkach innych sklepów, niekoniecznie już tylko w największych miastach. Bo o tym, że Warszawa jest „bardziej wegańska” od niejednej europejskiej stolicy, nie trzeba Państwa przekonywać – w końcu w rankingu liczby roślinnych restauracji wyprzedziliśmy swego czasu Berlin. 

Ale – jak na redaktor naczelną „Handlu” przystało – wracam do handlu. W tych tzw. dużych dyskontach, super- i hipermarketach wiadomo – roślinna część oferty jest intensywnie rozbudowywana. Ale co z mniejszymi placówkami, które odpowiadają za 45% sprzedaży produktów spożywczych w Polsce? Jest chyba nieźle. Z danych CMR, pozyskiwanych na podstawie analiz paragonów, wynika, że od stycznia do września 2021 r. na roślinne zamienniki nabiału polscy konsumenci wydali w sklepach małoformatowych 40,7 mln zł, a na alternatywy kiełbas, kabanosów itp. – 4,1 mln zł (co oznacza wzrost odpowiednio o 30,7 i 83,3%). I wiem, ta kwota może nie imponować. Ale z punktu widzenia producenta czy detalisty lepiej za kilka milionów złotych sprzedać, niż nie sprzedać. Przypominam też, że mówimy o małym formacie, a więc placówkach, w których – z natury rzeczy – nie ma zbyt dużo miejsca. Jednak widać w nich już całkiem mocno napoje roślinne – to one odpowiadają za 23 mln zł z wskazanej sprzedaży. Kolejne kategorie, czy też mikrokategorie, zaczynają raczkować – zamienniki jogurtów, deserów itd. Ba, to one potrafią do takiej mniejszej placówki ściągnąć klienta – przyjdzie szybko kupić napój do kawy, bo mu zabrakło, a przy okazji wrzuci do koszyka coś jeszcze. Jeśli jednak nie znajdzie na półce roślinnego produktu, pewnie będzie wiedział, że powinien udać się do dużego sklepu.

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Adam Chrząstowski: Poznań doceniony

W rodzimym światku gastronomicznym zapanowała ostatnio euforia. Ożył temat polskich restauracji w przewodniku Michelin.

Tomasz Źródłowski: Wino jest w porządku, ale... whisky jest szybsza

"Wine is fine, but whiskey’s quicker Suicide is slow with liqueur Take a bottle, drown your sorrows Then it floods away tomorrows" Ozzy Osbourne

Maciej Nowaczyk: W polskim winiarstwie najlepsze jeszcze przed nami

"The best is yet to come" - tytuł utworu Franka Sinatry chyba najlepiej oddaje prognozy dotyczące przyszłości branży winiarskiej w Polsce. Oby się spełniły!

Szef bez butów chodzi? Szef kuchni Przemysław Kaczmarek o tym, jak jadają kucharze

- Parafrazując znane przysłowie, chcę opisać zjawisko, które jest charakterystyczne dla naszej branży. Jak jadają szefowe i szefowie kuchni? Zazwyczaj szybko, na stojąco, nieregularnie i dość przypadkowo... - pisze Przemysław Kaczmarek, regionalny szef kuchni Unilever Food Solutions Polska.

Adam Chrząstowski: Małżeństwo z rozsądku

Jestem ciekaw, czy dobrze wam się kojarzy powyższy tytuł? Jedni powiedzą - jeśli związek, to tylko z miłości. Inni, że poważna decyzja podjęta na chłodno, bez emocji, lepiej rokuje, i to właśnie nazywamy rozsądkiem.

Agata Noszczyk: Nie próbuję być na sto procent "stąd"

Czwartek, wczesne popołudnie. Do restauracji wchodzi Pan Janusz, przywozi jak co tydzień ziemniaki,cebulę i buraki. Jego syn dźwiga worek marchewki, a w drugiej ręce niesie pęk porów. Przemarznięte, ale biorę.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej