x

Kawa poza domem. Stacje paliw i sklepy spożywcze poważną konkurencją dla kawiarni

Kategoria: Twój biznes - wiedza    22.02.2022

Najpopularniejsze miejsca, w których kupujemy gotową do spożycia kawę to stacje paliw oraz sklepy spożywcze. Gdzie i jaką kawę kupują Polacy poza domem? Co jeszcze wynika z najnowszego raportu OOH Café ARC Rynek i Opinia?

Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest w Polsce sprzedawana na stacjach paliw (44%).Zdjęcie: Shutterstock.com
Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest w Polsce sprzedawana na stacjach paliw (44%).Zdjęcie: Shutterstock.com
Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest sprzedawana na stacjach paliw (44%). Na drugim miejscu znalazły się sklepy spożywcze (12%), które wyprzedziły kawiarnie (9%), restauracje (9%)  i bary szybkiej obsługi typu fast food (8%).

Miejsce zakupu
W każdym z tych miejsc kawę kupuje nieco inny typ klientów. Klienci stacji paliw kupujący kawę na wynos to przede wszystkim mieszkańcy wsi (grupa ta stanowi 37% kupujących w tym kanale) i małych miast (do 49 tys. mieszkańców (27%). Jeśli chodzi o wiek, największe grupy stanowią osoby w wieku od 35 do 44 lat (30%) oraz od 25 do 34 lat (24%), natomiast zdecydowanie najmniejszą grupą są tu osoby w wieku od 18 do 24 lat (6%).

W sklepach spożywczych kawę kupują niemal w takim samym stopniu wszystkie grupy wiekowe. Najwyższy odsetek stanowią osoby w wieku od 45 do 54 lat (26%), osoby od 35 do 44 lat (25%) oraz od 25 do 34 lat (22%).

Kawa kupowana w kawiarniach sieciowych, choćby ze względu na swoją lokalizację, cieszy się największą popularnością wśród mieszkańców największych miast – stanowią oni 28%. Patrząc na wiek klientów kupujących kawę w kawiarniach sieciowych to najwyższy odsetek stanowią osoby w wieku od 25 do 34 lat (29%) oraz od 35 do 44 lat (25%).

Espresso wybiera 22% kupujących kawę na mieście Polaków. Zdjęcie: Shutterstock.com
Espresso wybiera 22% kupujących kawę na mieście Polaków. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rodzaj kawy
Espresso wybiera 22% kupujących, latte lub latte macchiato - 21%, a capuccino - 17%. Każda z najczęściej wybieranych kaw ma swoich zwolenników w poszczególnych grupach wiekowych. Wśród klientów wybierających espresso najwyższy jest odsetek osób w wieku od 55 do 65 lat (25%), najniższy zaś osób z najmłodszej grupy wiekowej (18-24) – 7%. Pozostałe grupy wiekowe są reprezentowane w takim samym stopniu wśród smakoszy tego rodzaju kawy (po 23%).  

Wśród klientów wybierających kawę latte i latte macchiato najwyższy jest odsetek osób w wieku od 35 do 44 lat (32%), najniższy zaś osób z najmłodszej grupy wiekowej od 18 do 24 lat (10%) i z najstarszej badanej grupy wiekowej od 55 do 65 lat (12%).

Wśród klientów wybierających cappuccino taki sam (24%) jest odsetek osób w wieku od 25 do 34 lat oraz od 35 do 44 lat. Najniższy jest odsetek osób najmłodszych w wieku od 18 do 24 lat (11%).  

Pandemia zmieniła rynek kawy
O ile kilka czy kilkanaście lat temu dobrą jakościową kawę można było kupić głównie w kawiarniach, o tyle obecnie – ze względu na dostępność i technologię ekspresów do kawy jak również podążanie za potrzebami klientów – liderami są stacje paliw, do których od dwóch lat dołączają sklepy detaliczne wyprzedzające miejsca typowo gastronomiczne.

– Sprzedaż kawy jest bardzo opłacalną usługą. W przypadku stacji paliw obserwujemy od lat zmianę modelu biznesowego od sprzedaży paliwa po sprzedaż innych usług, ułatwiających czy uprzyjemniających podróż. Stąd coraz szersza oferta kawowa czy gastronomiczna. W dużym stopniu to pandemia zmieniła modele zakupu kawy na mieście. Po pierwsze w czasie lockdownów konsumenci przeszli na model picia kawy w domu. Wzrosła sprzedaż ekspresów do kawy. Cały rynek gastronomiczny, w tym kawowy stracił na pandemii. Jednocześnie zyskały w obszarze sprzedaży kawy stacje paliw i sieci sklepów detalicznych, których nie dotknęły ograniczenia pandemiczne. Wydaje się, że ten rok może pozytywnie wpłynąć na powroty do kawiarni, choćby ze względu na to, że sprzyjają one spotkaniom towarzyskim, których w czasie pandemii mieliśmy niedosyt – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
OOH Café to największe badanie dotyczące rynku kawy w Polsce, przeprowadzane jest od dwóch lat. Badanie jest realizowane metodą CAWI na panelu badawczym epanel.pl. W trakcie tygodnia jest realizowana próba około N=130, a kwartalnie około N=2400. Łącznie analizę w 2021 roku przeprowadzono na 9835 kupionych kawach.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej