Rodzima branża spożywcza i gastronomiczna zdecydowanie nie przespała swojego momentu: w styczniową akcję z kuchnią roślinną ponownie włączyło się Pyszne.pl, na ambasadorów akcji wybierając m.in. rapera Peję i siatkarza Andrzeja Wronę. Już sam dobór twarzy tegorocznej akcji powoduje u mnie wielki optymizm i wiarę w to, że coraz częściej potrafimy przełamywać stereotypy wokół diety roślinnej.
Styczniowe nowości na polskim rynku to m.in. burger z Beyond Meat dostępny na stacjach Circle K czy wegańskie nowinki w Lidlu – zapiekanki bolońskie i pączki. Dobra Kaloria wprowadziła natomiast burgera o smaku kurczaka, a Bezmięsny nową linię roślinnych wędlin (m.in. Salami Picante i Chorizo), PlantOn kusił nowym wegańskim deserem Double Pleasure, zadebiutowały także napoje roślinne od Piątnicy w swoich klasycznych, charakterystycznych dla mleka opakowaniach.
Restauracje mocniej podkreślały obecność roślinnego menu w swojej stałej ofercie (np. Tygle, Biały Królik) lub proponowały spore zniżki na spróbowanie wegańskich dań właśnie w tym miesiącu z okazji Veganuary (Bresno). Warto też przyjrzeć się ciekawej infografice opublikowanej przez restaurację Masna Micha z Gdańska, na której znajdziemy dokładne dane dotyczące sprzedaży w ostatnich sześciu miesiącach 2021 r. – aż 49% dań było wegańskich lub wegetariańskich! Lokalne media publikowały zestawienia roślinnych restauracji w rodzaju „wegański styczeń 2022 w Trójmieście/Poznaniu”, a w social mediach nie brakowało tematycznych konkursów od mniejszych i większych marek.
Jednocześnie styczniowy Plebiscyt na Roślinny Produkt Roku miał w tym roku rekordową konkurencję i potężną, bo niemal 6 tys., liczbę głosów. Jego wyniki szkicują optymistyczną wizję dla rodzimych firm, i to nie tylko roślinnych! Jak się okazuje, Polki i Polacy niezmiennie szukają i doceniają jakościowe alternatywy dla mięsa w różnej wersji, ale ze szczególnym naciskiem na to, co jest im znane – kiełbaski, wędliny, kabanosy.
Jak Veganuary wyglądało na świecie? Na to można by poświęcić jeszcze kilka stron, ale warto wyróżnić KFC, które wprowadziło roślinne nuggetsy we współpracy z Beyond Meat we wszystkich swoich lokalizacjach w Stanach Zjednoczonych. McPlant, czyli roślinna kanapka z McDonald’s, również zadebiutowała w całej Wielkiej Brytanii, a sieć restauracji Wagamama z tego samego kraju wprowadziła rozpustną roślinną wersję fish & chips we wszystkich swoich lokalizacjach. Danie nazwano Tempura F-ish + Bang Bang Yaki-imo. Kąski w tempurze są zrobione z soi, ryżu i białka grochu, tym samym naśladując smak i teksturę płatów ryby.
Co u znanych i lubianych? Brytyjski reżyser, scenarzysta i aktor komediowy Ricky Gervais (m.in. twórca serialu „The Office”) oficjalnie ogłosił w hitowym programie Jimmiego Fallona „The Tonight Show”, że jest na diecie wegańskiej, a w tym samym czasie Gordon Ramsay promował Veganuary w cyklu filmowych przepisów na własnym kanale YouTube. Co mówią nam te wszystkie ruchy? Temat kuchni roślinnej dopiero, choć błyskawicznie, nabiera rozpędu – to oczywiste. Ale przede wszystkim cieszy fakt, że wegańskie, pyszne dania stają się elementem naszej codziennej rzeczywistości i niejako czymś zupełnie naturalnym. Niezależnie od tego, czy wybieramy popularny fast food, gotowanie w domu, czy wykwintną restaurację.
Autorka: Weronika Pochylska
Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2022 nr 212.