x

Wyzwania rynku producentów dla sektora HoReCa

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.07.2022

Inflacja, drożyzna oraz rosnące oczekiwania restauratorów i ich gości - z tym mierzą się dziś producenci żywności dla rynku HoReCa. Do tego dochodzą: trudności wynikające z dogorywającej pandemii, wojny w Ukrainie i zmieniającego się prawa. Czego można spodziewać się w kolejnych miesiącach?

W maju 2022 roku inflacja w Polsce wyniosła 13,9% w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku. Zdjęcie: Shutterstock.com
W maju 2022 roku inflacja w Polsce wyniosła 13,9% w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku. Zdjęcie: Shutterstock.com
Kolejne statystyki publikowane przez Główny Urząd Statystyczny są niestety coraz mniej optymistyczne. Z danych wynika, że w maju 2022 roku inflacja w Polsce wyniosła 13,9% w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku. Choć przewidywania analityków nie są jednoznaczne, to z pewnością należy być przygotowanym na kolejne wzrosty.

Rosną ceny w restauracjach
Z raportu GUS-u wynika, że rosną ceny energii, transportu, jak i żywności, w tym m. in. mięsa i nabiału. Generuje to także podwyżki cen w restauracyjnym menu, do których coraz częściej zmuszeni są właściciele lokali gastronomicznych.

– W sektorze żywności wzrost cen jest swego rodzaju łańcuchem, ponieważ jeśli rośnie cena poszczególnych składników oraz transportu, to – jako producent makaronów dla sektora HoReCa – muszę stopniowo aktualizować także i własny cennik. Na to samo decydują się kolejno restauracje, którym dostarczam makarony. Podobne decyzje podejmuje dziś większość przedsiębiorstw, ponieważ każdy chce utrzymać płynność i zapewnić najlepsze warunki swoim pracownikom – mówi Tomasz Sokołowski, prezes zarządu Perino.

Co na wzrost cen mówią goście restauracyjni? Z opinii właścicieli lokali wynika, że część rzeczywiście rozumie obecną sytuację na rynku i jest świadoma, że podnoszenie cen jest koniecznością dla utrzymania firm. Pojawiają się jednak również głosy krytyki, których niestety trudno uniknąć, nawet mimo rzetelnego i otwartego informowania o rosnących kosztach.

W wyniku wzrostu cen część producentów żywności odczuwa spadki sprzedaży. Zdjęcie: Shutterstock.com
W wyniku wzrostu cen część producentów żywności odczuwa spadki sprzedaży. Zdjęcie: Shutterstock.com
Zmiany i tendencje na rynku
W wyniku wzrostu cen część producentów żywności odczuwa także spadki sprzedaży. Choć w przedstawionej przez GUS dynamice sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) za maj 2022, w porównaniu z analogicznym miesiącem rok wcześniej, odnotowano wzrost na poziomie 8,2%, to oczekiwania były nieco wyższe. Przedsiębiorstwa zajmujące się handlem żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi poradziły sobie dość dobrze, a sprzedaż detaliczna w tych obszarach zwiększyła się o 10,5%.

Gorzej dynamika sprzedaży prezentuje się jednak w porównaniu z poprzednim miesiącem (IV 2022), co nie pozostawia przedsiębiorstwom dużej dozy optymizmu w perspektywie kolejnych kwartałów. Z drugiej jednak strony warto pamiętać o czekającej nas obniżce PIT (od 1 lipca) i wzroście płac netto, które mają wzmocnić konsumpcję w drugiej połowie roku.

Wzrost oczekiwań i premiumizacja usług w HoReCA
Inną, wartą odnotowania tendencją jest obserwowany wzrost wymagań zarówno przedstawicieli sektora HoReCA, jak i ich klientów. Wygórowane oczekiwania wobec dostawców, producentów żywności czy właścicieli lokali sprawiają, że nie wszystkim uda się przetrwać ten trudny etap. Wielu upatruje sukcesu w jakości swojej oferty, co wpisuje się także w trend premiumizacji produktów i usług.

Rosnąca świadomość konsumencka, sprawdzanie pochodzenia produktów czy wybieranie „czystych etykiet” to pozytywne zmiany, które zadomawiają się w naszym kraju. Chętnie sięgamy po lepsze jakościowo produkty i tego też oczekujemy od lokali gastronomicznych. Obserwując ten trend, zarówno producenci żywności, jak i restauratorzy dzielą się w swoich kanałach komunikacji informacjami na temat pochodzenia i składu produktów. To kolejny przykład profesjonalizacji, do której zmierza wielu współczesnych przedsiębiorców.

Jak radzimy sobie z kryzysem?
Doświadczenia pandemii oraz wojny w Ukrainie są  dużą próbą dla większości przedsiębiorców. Czas pokazał, że nie wszystkim firmom, lokalom gastronomicznym czy producentom udało się przetrwać. Wielu znalazło własne rozwiązania, które umożliwiły im zmniejszenie kosztów i usprawnienie pracy, a tym samym utrzymanie się na tym trudnym do przewidzenia rynku.

Z raportu PMR (2021) wynika, że wśród najczęściej podejmowanych działań w związku z epidemią COVID-19 była redukcja zatrudnienia. Blisko co piąty lokal gastronomiczny decydował się na takie rozwiązanie. Obecnie coraz częściej słyszy się zaś o problemach niedoboru pracowników. Jak wskazują eksperci, część osób, która utraciła pracę w dobie pandemii, przebranżowiła się i niechętnie wróci w najbliższym czasie do gastronomii. Tendencja jest więc zupełnie odwrotna niż jeszcze kilka lat temu. Dziś to pracodawcy zachęcają kandydatów do pracy, oferując im często coraz lepsze warunki.

Jednym ze sposobów, na jaki zdecydowała się część właścicieli restauracji czy cateringów, było przejście na produkty głęboko mrożone, które umożliwiają większą kontrolę food costu. Wykorzystywanie głęboko mrożonych produktów umożliwia uniknięcie trudności będących efektem niestabilności cen. Dlaczego? Możliwe jest nabycie zapasu produktów, które są bezpieczne do spożycia przez kolejnych kilkanaście miesięcy.

Inną opcją, z której skorzystało wiele restauracji w dobie pandemii, było przejście na usługę delivery. Z raportu PMR (2021) wynika, że w odpowiedzi na COVID-19, 18% lokali wprowadziło sprzedaż w dowozie lub na wynos. Choć na co dzień niemal nie dostrzegamy śladu epidemii, to te praktyki pozostały w świecie gastronomii na stałe i trudno wyobrazić sobie sytuację, w której lokale rezygnują z opcji dowozu zamówień do domów czy firm. Jest to również bezpieczna opcja w kontekście zbliżającej się jesieni i potencjalnej kolejnej fali zachorowań oraz w konsekwencji obostrzeń, które ponownie mogłyby dotknąć branżę restauracyjną.



 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej