x

To nie koniec wyzwań dla gastronomii - wyniki raportu "Polska na Talerzu 2022"

Kategoria: Twój biznes - wiedza    28.10.2022

Aż 85% ankietowanych lokali gastronomicznych wskazuje na podwyżki opłat za gaz i prąd jako główne wyzwanie ostatnich trzech lat. To już trzeci rok z rzędu, w którym branża musi wykazać się dużą odpornością na kryzysy - wynika z badania "Polska na Talerzu 2022" wykonanego na zlecenie MAKRO Polska.

Grafika: MAKRO Polska
Grafika: MAKRO Polska
„Polska na Talerzu” to cykliczne badanie ankietowe, w którym biorą udział lokale gastronomiczne z całego kraju. Zawieszone na lata 2020-21 z powodu pandemii COVID-19 i lockdownu gastronomii, zostało ponownie przeprowadzone wiosną tego roku. Wniosek jest jeden – branża zmaga się z kolejnym kryzysem, tym razem wywołanym nieprzewidywalnym wzrostem kosztów działalności.   

Aż 85% ankietowanych wskazało podwyżki opłat za gaz i prąd jako główne wyzwanie ostatnich trzech lat. To więcej niż odpowiedzi związane z funkcjonowaniem gastronomii podczas lockdownów.

Wśród najważniejszych zagrożeń dla gastronomicznego biznesu znalazły się:
– wzrost inflacji i kosztów produktów,
– spadek popytu wywołany niższą zamożnością gości,
– niestabilność gospodarki,
– kolejny słabszy okres dla turystyki w Polsce,
– wielu respondentów wskazywało także na istotne problemy z personelem, w tym kłopoty z zapewnieniem odpowiedniej liczby pracowników.

Mimo trudnej sytuacji restauratorzy wciąż upatrują szans na rozwój swoich biznesów, zwłaszcza w zrównoważonych rozwiązaniach w gastronomii. Działania takie, jak wyposażenie lokalu w oszczędny, inteligentny sprzęt, wdrożenie polityki less i zero waste, a także skracanie łańcuchów dostaw przez zwrócenie się w kierunku produktów lokalnych i sezonowych to – zdaniem wielu przedsiębiorców – możliwe drogi optymalizacji działania gastronomii.

Z badania jasno wynika także, że branża „odrobiła lekcję" z pandemii, dostrzegając, jak kluczowa są digitalizacja, dywersyfikacja biznesów (m. in. poprzez kontynuację dostawy jedzenia do klientów, sprzedaż gotowych potraw, a nawet dalszy rozwój koncepcji dark kitchen). Co ciekawe, z raportu wynika, iż sprzedaż posiłków na miejscu, w lokalu gastronomicznym odpowiada za jedynie 61% dochodów restauracji, a 39% pochodzi z innych źródeł.

Jakie są prognozy na bliższą i dalszą przyszłość? Zarówno zdaniem ankietowanych, jak i komentujących raport ekspertów, niezbędna jest codzienna praca „z kalkulatorem w ręce" i poszukiwanie oszczędności, ale nie kosztem jakości w restauracji. Ważne jest też dotarcie do nowych klientów (między innymi poprzez social media) i zbudowanie lojalnego rynku konsumenckiego. Największym kapitałem każdego lokalu gastronomicznego jest obok pracowników gość restauracji.

Badanie „Polska na Talerzu 2022" zostało zrealizowane w okresie 15.02 - 24.03.2022 przez firmę Kantar na zlecenie MAKRO Polska. Udział w nim wzięła grupa osób zawodowo związanych z gastronomią, w tym pracujących m.in. w restauracjach, firmach cateringowych, barach i pubach, kawiarniach punktach fast food i street food. W badaniu użyto metody wywiadów telefonicznych.

Pełen raport z badania można pobrać pod linkiem:
https://gazetki.makro.pl/raport-polska-na-talerzu-2022/page/1

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Subway uspokaja franczyzobiorców i otwiera się na współpracę z korporacjami

Zarząd sieci restauracji Subway ogłosił gotowość do współpracy z korporacjami, co jest zwrotem o niemal 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii. Ma to uspokoić dotychczasowych franczyzobiorców zaniepokojonych przyszłością marki.

Robot dostarcza jedzenie z Pyszne.pl. Serwis testuje dostawy na krótkim dystansie

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki, półautonomiczny robot dostawczy Pyszne.pl. Operator delivery testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Sprawdzamy, jak działa taki robot.

Sposób na sukces: piekarnie z dodatkowymi funkcjami - kawiarni, śniadaniowni i wine baru

Słowo "chleb" przywołuje szeroki wachlarz pozytywnych skojarzeń, a zapach świeżego pieczywa jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. W ostatnich latach modne stały się lokale łączące funkcje piekarni i kawiarni, bistro czy wine baru. Jaki jest ich przepis na sukces?

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej