Aż 85% ankietowanych wskazało podwyżki opłat za gaz i prąd jako główne wyzwanie ostatnich trzech lat. To więcej niż odpowiedzi związane z funkcjonowaniem gastronomii podczas lockdownów.
Wśród najważniejszych zagrożeń dla gastronomicznego biznesu znalazły się:
– wzrost inflacji i kosztów produktów,
– spadek popytu wywołany niższą zamożnością gości,
– niestabilność gospodarki,
– kolejny słabszy okres dla turystyki w Polsce,
– wielu respondentów wskazywało także na istotne problemy z personelem, w tym kłopoty z zapewnieniem odpowiedniej liczby pracowników.
Mimo trudnej sytuacji restauratorzy wciąż upatrują szans na rozwój swoich biznesów, zwłaszcza w zrównoważonych rozwiązaniach w gastronomii. Działania takie, jak wyposażenie lokalu w oszczędny, inteligentny sprzęt, wdrożenie polityki less i zero waste, a także skracanie łańcuchów dostaw przez zwrócenie się w kierunku produktów lokalnych i sezonowych to – zdaniem wielu przedsiębiorców – możliwe drogi optymalizacji działania gastronomii.
Z badania jasno wynika także, że branża „odrobiła lekcję" z pandemii, dostrzegając, jak kluczowa są digitalizacja, dywersyfikacja biznesów (m. in. poprzez kontynuację dostawy jedzenia do klientów, sprzedaż gotowych potraw, a nawet dalszy rozwój koncepcji dark kitchen). Co ciekawe, z raportu wynika, iż sprzedaż posiłków na miejscu, w lokalu gastronomicznym odpowiada za jedynie 61% dochodów restauracji, a 39% pochodzi z innych źródeł.
Jakie są prognozy na bliższą i dalszą przyszłość? Zarówno zdaniem ankietowanych, jak i komentujących raport ekspertów, niezbędna jest codzienna praca „z kalkulatorem w ręce" i poszukiwanie oszczędności, ale nie kosztem jakości w restauracji. Ważne jest też dotarcie do nowych klientów (między innymi poprzez social media) i zbudowanie lojalnego rynku konsumenckiego. Największym kapitałem każdego lokalu gastronomicznego jest obok pracowników gość restauracji.
Badanie „Polska na Talerzu 2022" zostało zrealizowane w okresie 15.02 - 24.03.2022 przez firmę Kantar na zlecenie MAKRO Polska. Udział w nim wzięła grupa osób zawodowo związanych z gastronomią, w tym pracujących m.in. w restauracjach, firmach cateringowych, barach i pubach, kawiarniach punktach fast food i street food. W badaniu użyto metody wywiadów telefonicznych.
Pełen raport z badania można pobrać pod linkiem:
https://gazetki.makro.pl/raport-polska-na-talerzu-2022/page/1