W branży HoReCa coraz prężniej rozwija się również sektor usług użyczania sprzętu i oprogramowania w abonamencie lub dzierżawie czy wynajmie. Na czym to polega? W telegraficznym skrócie – dostawca pozostaje właścicielem wyposażenia, a restaurator może z niego korzystać, uiszczając miesięczną opłatę za wynajem. W zależności od konstrukcji oferty i treści zawartej umowy po pewnym czasie może wykupić sprzęt, zwrócić go lub wymienić na nowy. Podobnie jest z oprogramowaniem. Nie trzeba kupować wieloletniej, drogiej licencji, wystarczy zdecydować się na usługę odnawianą co miesiąc w ramach abonamentu.
ABONAMENT SZYTY NA MIARĘ
Usługi abonamentowe pojawiły się na rynku kilka lat temu, ale ich popularność dopiero teraz zaczyna być zauważalna. Główną zaletą takiego rozwiązania w przypadku konieczności zaopatrzenia się w sprzęt i oprogramowanie jest możliwość spełnienia złożonych oczekiwań odbiorców. W ciągu ostatnich kilku lat rozwój technologiczny i zapotrzebowanie na zmiany na rynku HoReCa doprowadziły do tego, że sprzęt i oprogramowanie wymagają zdecydowanie częstszej wymiany niż jeszcze na początku tego stulecia.
Dobrze zaprojektowana usługa abonamentowa jest skoncentrowana na wydajności i efektywności wykorzystania sprzętu. To oznacza, że samo wyposażenie jest tylko narzędziem do uzyskania korzyści. Abonament powinien obejmować regularną konserwację, serwis, kontrolę, czy wszystko pracuje tak jak powinno, zadbanie o ergonomię oraz o szkolenie z właściwej obsługi.
Co więcej, gdy wyposażenie się „przeterminuje”, czyli nie będzie już spełniało najwyższych standardów, restaurator nie zostanie z bezużytecznym urządzeniem i koniecznością wynajmu lub zakupu kolejnego, tylko w ramach nowej umowy sprzęt zostanie wymieniony na nowocześniejszy.
Oczywiście zakres abonamentu może być różny, może obejmować konkretną liczbę cyklów pracy sprzętu w miesiącu, a po ich przekroczeniu – zakładać wzrost kosztu. Może zawierać też dodatkowe benefity, takie jak środki do konserwacji urządzenia czy poprawiające jego eksploatację.
OPROGRAMOWANIE
Na rynku oprogramowania dla branży HoReCa pojawia się coraz więcej możliwości, które mają pomóc w sprawnej obsłudze biznesu. Do niedawna wybór właściwego produktu stanowił nie lada dylemat, chociażby ze względu na wysoką cenę, którą należało zapłacić już na wstępie, oraz wymóg związania się na dłuższy czas z dostawcą usługi. Wynikało to z konieczności zakupu sprzętu pod konkretne oprogramowanie oraz wykupienia odpowiedniej licencji.
Sytuacja uległa zmianie wraz z rozwojem i zwiększeniem dostępności oprogramowania, które nabywane jest w comiesięcznym abonamencie. To rozwiązanie dobrze znane użytkownikom popularnych pakietów biurowych czy aplikacji GPS na telefon.
Dostawcy oprogramowania przewidzieli różne rozwiązania. Na rynku pojawiły się pakiety służące do obsługi całej firmy, łączące ze sobą programy fakturujące, magazynowe i systemy POS. Cechą wspólną oferowanych systemów jest brak umowy bezterminowej i elastyczność oferty pozwalająca na dostosowanie jej do własnych potrzeb. Ponadto większość systemów dostępnych dla gastronomii działa w chmurze, więc umożliwia dostęp do raportów z różnych miejsc.
Dodatkowo producenci zapewniają aktualizację do najnowszej wersji, możliwość zmiany pakietu, jeśli zaistnieje potrzeba kolejnych funkcjonalności oraz wsparcie techniczne w procesie instalacji i później. Istnieje zarówno oprogramowanie, które wymaga posiadania (lub zakupu czy dzierżawy) terminala POS, jak i pozwalające na pracę na tabletach czy smartfonach. Sektor usług abonamentowych to także terminale płatnicze i oprogramowanie księgowe.
SPRZĘT KUCHENNY
Wyposażenie czy modernizacja kuchni i baru to kosztowny proces, który wymaga wielu przemyśleń. Część sprzętu trzeba wymieniać co kilka lat, chociażby ze względu na zmieniające się zapotrzebowanie. Użytkowanie urządzeń w abonamencie oznacza niższe koszty początkowe i określoną regularną opłatę, regularną konserwację w ramach umowy, możliwość wymiany na nowszy sprzęt po wygaśnięciu umowy, doradztwo w zakresie jego wyboru oraz stosunkowo proste finansowanie.
Jednakże wynajmując sprzęt, trzeba mieć świadomość, że opłata będzie obowiązywać przez cały okres trwania umowy, dlatego trzeba koniecznie zapoznać się dokładnie z warunkami, pod którymi składa się podpis.
SERWIS
Wśród usług abonamentowych nie sposób pominąć serwisu. W ofercie firm dostarczających sprzęt dla gastronomii znajdziemy abonamentowe pakiety serwisowe obejmujące regularne wizyty serwisanta, wsparcie techniczne i dostawę odpowiednich środków chemicznych.
Taka usługa polega na opiece serwisowej gwarantującej regularne wizyty specjalistów mających za zadanie rozwiązywanie problemów technicznych, doradztwo, dostarczanie środków chemicznych i zapobieganie powstaniu usterek urządzeń.
W zależności od tego, jakiego sprzętu dotyczy, może obejmować także czyszczenie i odkamienianie urządzeń, przeglądy stanu technicznego, szybki dojazd w przypadku zgłoszenia awarii, niskie koszty części zamiennych, konsultacje ze specjalistami i wiele innych. Cena pakietu serwisowego uzależniona jest głównie od częstotliwości cyklicznych wizyt serwisanta i liczby dodatkowych usług.
EKSPRESY I KAWA
Jedną z najpowszechniejszych usług abonamentowych jest dzierżawienie ekspresu z opcją zamawiania odpowiedniej ilości kawy w miesiącu. Wielu producentów i dystrybutorów kawy ma w ofercie usługę polegającą na łączeniu abonamentu kawowego z dzierżawą ekspresu. W jej ramach klient zobowiązuje się do zakupu konkretnej ilości kawy w miesiącu (najczęściej jest to kilka kilogramów), w zamian ma zagwarantowaną dzierżawę ekspresu w stałej (relatywnie niskiej) opłacie. Dodatkowo usługa obejmuje regularny, cykliczny serwis sprzętu oraz środki chemiczne niezbędne do utrzymania go w odpowiednim stanie (odkamienianie, czyszczenie resztek mleka etc).
Usługi abonamentowe nie tylko nie wymagają dużej inwestycji jednorazowej, ale także pozwalają na odliczenie ich kosztów w regularnych cyklach. Co więcej, opłata miesięczna jest przewidywalna, zapisana w umowie, co w czasie kryzysu ma niebagatelne znaczenie. To sposób na utrzymywanie płynności finansowej przy jednoczesnej poprawie wydajności.
Trzeba mieć też świadomość, że restauracyjnego gościa nie interesuje, czy sprzęt jest własnością restauracji. Z punktu widzenia klienta ważne są jakość obsługi, doskonałe jedzenie, czystość talerzy i komfort spędzania czasu w lokalu. Restauracja nawet w czasie kryzysu musi inwestować w rozwój, w ulepszenie usług, w ciekawe menu, a na to pozwala wymiana sprzętu w opcji abonamentowej.
MARCIN WAJDA,
DYREKTOR MARKETINGU I PR, WINTERHALTER POLSKA
Winterhalter Polska jako pierwszy na naszym rodzimym rynku gastronomicznym wprowadził system długoterminowego wynajmu profesjonalnych zmywarek gastronomicznych. Nasza jak na tamte czasy wizjonerska usługa wystartowała już ponad dziesięć lat temu, dokładnie w marcu 2012 r. Przez cały ten okres długoterminowy wynajem stał się idealnym rozwiązaniem dla wielu restauracji, barów, hoteli oraz wszelkich innych podmiotów z segmentu HoReCa, które bez inwestowania dużych środków zadbały o profesjonalne zmywanie.
Co więcej, na przestrzeni lat usługa stała się bardzo popularna zarówno wśród tych, którzy dopiero rozpoczynali swoją przygodę z gastronomią, ale od początku stawiali na najwyższą jakość obsługi i czystości, jak i wśród bardzo doświadczonych restauratorów i hotelarzy oraz sieci. Niekwestionowaną zaletą oferty długoterminowego wynajmu jest przewidywalność inwestycji rozłożonej na lata, jak również zabezpieczenie w postaci bezpłatnego serwisu przez cały okres trwania umowy.
W obecnych trudnych czasach widzimy wzmożone zainteresowanie usługą wynajmijzmywarke.pl. Jest ona idealnym rozwiązaniem zbilansowania kosztów, bez strat na najwyższej jakości profesjonalnego zmywania oraz bezpieczeństwa gwarantowanych przez współpracę z doświadczonym i stabilnym partnerem.
RADOSŁAW NOWACZYK,
PRODUCT MANAGER, GRAFEN EUROPE SP. Z O.O.
Dzięki ofercie wynajmu długoterminowego urządzeń z portfolio Grafenu szefowie kuchni oraz restauratorzy zyskują dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, unikatowych funkcjonalności i wyjątkowego designu, bez konieczności ponoszenia wysokich nakładów inwestycyjnych związanych z ich zakupem.
Nasi dotychczasowi klienci bardzo szybko przekonali się, jak wykorzystanie innowacyjnego sprzętu, takiego jak np. piec do pizzy renomowanej włoskiej marki Moretti Forni czy wysokiej klasy urządzenia do produkcji sushi firmy Suzumo, przyczyniły się do zwiększenia obrotów generowanych przez firmę oraz pozyskania nowych klientów.
Pracując nad rozwiązaniami, które mają sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów, maksymalnie uprościliśmy procedury, redukując do niezbędnego minimum wymagane kwestie formalne, czyniąc tym samym proces wynajmu długoterminowego prostym, szybkim i przyjaznym. Współpracę z Grafenem cechuje również elastyczność: po zakończeniu okresu umownego klient podejmuje decyzję o dalszym używaniu urządzenia, jego wymianie lub zwrocie. W trakcie trwania umowy zapewniamy również profesjonalną i niezawodną obsługę serwisową.
Chcąc zainteresować szefów kuchni i restauratorów naszym rozwiązaniem, przygotowaliśmy specjalną ofertę: wynajem wybranego urządzenia z portfolio Grafenu za symboliczną kwotę 3 zł przez pierwsze trzy miesiące.
TOMASZ MICHNIEWICZ,
DYREKTOR SPRZEDAŻY, LSI SOFTWARE SA, PRODUCENTA SYSTEMU TAPP GASTRO
Oprogramowanie POS na abonament znajdzie zastosowanie w każdym gastrobiznesie, niezależnie od wielkości czy rodzaju – zarówno w małej cukierni, jak i w sieci restauracji. Ta uniwersalność jest jedną z jego największych zalet. Taki system jest także najbezpieczniejszym wyborem dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z gastronomią.
Niskie koszty na start i elastyczność to główne powody, dla których warto wybrać rozwiązanie na abonament w tak trudnych dla gastronomii czasach. Możemy na bieżąco rozszerzać pakiet o dodatkowe moduły lub wyłączyć te, z których nie korzystamy. Płatność co miesiąc nie nakłada na nas zobowiązania w razie niepowodzenia. W systemie tAPP Gastro w standardzie otrzymujemy e-menu w formie QR kodu, co eliminuje koszty wydruków i zmniejsza czas oczekiwania gości. Redukujemy koszty w newralgicznych obszarach i zwiększamy zyski – bez wzrostu nakładu pracy.
Nie potrzebujemy własnych zasobów IT, a zyskujemy dostęp do nowoczesnych narzędzi, które dobieramy według potrzeb. Płacimy, kiedy korzystamy. Minimalizujemy pomyłki i przyspieszamy obsługę. Jednym słowem, optymalizujemy swój biznes przy niemalże zerowym nakładzie inwestycyjnym.
DANIEL SPRINGER,
DIRECTOR SALES & OPERATIONS, MELITTA PROFESSIONAL
Mellita Professional jako firma z ponad 100-letnią tradycją zapewnia dobór, wsparcie i rozwiązania dla branży HoReCa i każdego ceniącego jakość kontrahenta. Mellita Professional Coffee Solutions Polska jest nowym standardem na naszym rynku. Kawa, w dowolnie wybranej mieszance i gatunku, może uzupełniać naszą ofertę maszynową, ale nie musi być łączona z oferowanymi ekspresami. Proponujemy kilka wygodnych i opłacalnych sposobów finansowania dopasowanych do możliwości klientów i warunków rynkowych.
Oferta kierowana jest do szerokiego grona odbiorców szanujących smak, jakość i elastyczne rozwiązania finansowe. Każda oferta jest szyta na miarę, a inwestycja nie obciąża budżetu i daje możliwość proporcjonalnego rozłożenia jej kosztów w czasie. Daje dostęp do wysokojakościowych rozwiązań kawowych dla każdego przedsiębiorcy. Wyjątkowość oferty polega na połączaniu myśli technologicznej z umiejętnością fachowego doboru ziarna i jego ekstrakcji, dzięki wieloletniemu globalnemu doświadczeniu. Docelowo prowadzi to do maksymalizacji zysków ze sprzedaży kawy i zadowolenia klientów.