Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023-2030” to pierwsza publikacja projektu Food and Design, który w październiku powołała agencja kreatywna Od kuchni. W trendbooku pojawiły się wypowiedzi specjalistów z branż takich jak: gastronomia, marketing, FMCG i przemysł spożywczy, prawo żywnościowe, produkcja contentu, food styling i inne. A wszystkie mają wspólny mianownik – jedzenie.
Autorzy trendbooka zadali ekspertom pytania, które od dawna nurtowały branżę. W tym m.in.:
• Czy w 2030 r. będziemy chętniej odwiedzać restauracje?
• Jak rozumiesz sformułowanie „jedzenie przyszłości”?
• Kulinarny hedonizm czy restrykcyjne podejście do diety? Jaki będzie nasz stosunek do odżywiania w 2030 r.?
OPINIE EKSPERTÓW O PRZYSZŁOŚCI JEDZENIA
– Wkrótce na naszych talerzach mogą zagościć m.in. bogate w białko… owady! Takie propozycje już dziś dostępne są w wielu kuchniach świata, jednak dla nas wciąż brzmi to nieco egzotycznie. Ponadto silne trendy, które już teraz dostrzegamy w komunikacji wielu marek z sektora food, to koncentrowanie się na ekologicznych aspektach żywności oraz comfort food, ale w nowoczesnej formie. Co to oznacza? Eksperci wyjaśnili, że są to tradycyjne smaki, które pamiętamy z dzieciństwa, serwowane w zdrowszej wersji – mówi Magda Malutko, pomysłodawczyni projektu Food and Design oraz CEO agencji Od kuchni.
Jeden z ekspertów Food and Design, Patryk Sienkiewicz, właściciel firmy Food Bugs, dodaje:
– Jedzenie przyszłości to żywność, która będzie dostarczała zarówno różnorodnego białka wysokiej jakości, jak i innych najważniejszych składników mineralnych, nie mając przy tym negatywnego wpływu na planetę. Jest to jedyna droga do poradzenia sobie z obecnymi wyzwaniami ludzkości, na czele z ociepleniem klimatu i dynamicznie rosnącą populacją na Ziemi.
Eksperci poza trzema dominującymi kierunkami jako trend przyszłości wskazali także na powoli wchodzący na rynek segment jedzenia funkcjonalnego, czyli takiego, którego składniki oprócz zaspokojenia głodu mają pomóc nam w zapobieganiu lub walce z chorobą. Jako alternatywne źródło białka specjaliści sugerowali też mięso hodowane komórkowo, które pod względem biologicznym niczym nie różni się od tradycyjnej wersji, jednak ma ograniczać lub całkowicie zapobiec hodowli zwierząt.
Nie zabrakło także odważnych, futurystycznych skojarzeń dyktowanych zmieniającym się trybem naszego życia – jako trend na 2030 r. wskazywano żywność w formie tabletki, która będzie zawierała wszystkie potrzebne nam składniki odżywcze oraz witaminy. Jednak na ten moment nic nie wskazuje na to, byśmy całkowicie zrezygnowali z tradycyjnej formy odżywiania, która poza nasyceniem ma także sprawiać nam przyjemność.
To niejedyne zaskakujące wnioski specjalistów. Wśród opinii wielokrotnie pojawiły się głosy o zbliżających się nowościach w branży, które dyktowane są zarówno zmianą podejścia konsumentów i producentów, jak i dynamicznym rozwojem technologicznym.
Na pytanie, czy w 2030 r. będziemy chętniej odwiedzać restauracje, Marcin Sasin, executive chef Sheraton Grand Warsaw, wskazuje, że tak, dodając: – Wyjście do restauracji nie będzie już tylko zwykłą wizytą dla zaspokojenia głodu, ale będzie miało charakter pewnego doświadczenia. Udoskonalenia takie jak kontakt z szefem kuchni, otwarta kuchnia czy personalizowane menu będą budziły pewne emocje i doznania, których jesteśmy coraz bardziej spragnieni.
Jedzenie jako doświadczenie jest także ściśle związane z nurtem fine diningu. Gwarantuje on estetykę serwowanych posiłków, wysoką jakość dań, mistrzowski kunszt, doskonały serwis, wyjątkowość miejsca. O rozwoju tego kierunki przekonany jest także Marcin Przybysz, executive chef restauracji Epoka, podkreślając, że w najbliższych latach fine dining zyska w naszym kraju większą popularność: – Dziś takich restauracji jest jeszcze stosunkowo mało, ale widzę tutaj sporą przestrzeń na rozwój.
JAKICH WYZWAŃ SPODZIEWAJĄ SIĘ RESTAURATORZY?
Branża restauracyjna w ostatnim czasie doświadczyła zmian, które niewątpliwie wpłynęły nie tylko na obecną pracę restauratorów, ale także na jej przyszłość. Czego na przestrzeni kilku kolejnych lat mogą oczekiwać osoby związane z branżą gastronomiczną? Nie bez znaczenia pozostaje kwestia digitalizacji procesów czy implementowanie nowych technologii, które usprawnią procesy produkcji i logistykę.
Jak komentuje Linh Ziółkowska, menedżer generalny restauracji Wi-Taj:
– Osoby prowadzące działalność gastronomiczną być może będą musiały wziąć pod uwagę możliwość dostawy jedzenia przy użyciu dronów. Coraz większą rolę w wyznaczaniu strategii działania oraz determinowaniu zachowań konsumenckich będą odgrywać automatyzacja i algorytmy.
Na inny aspekt uwagę zwraca Orson Hejnowicz, szef kuchni, współwłaściciel restauracji Cudo Vegan Sushi w Poznaniu: – Popatrzmy na to, jak świeżym problemem jest to, że zaczyna brakować nam ostrych papryczek i sosu sriracha, tak popularnego na całym świecie. Wyobraźmy sobie te wszystkie hipsterskie knajpy – czy to w Poznaniu, czy w Filadelfii – bez sriracha mayo na stołach. Całe szczęście otacza nas też wiele osób, które znajdują niesamowite rozwiązania. Mówię tutaj o wszelkiego rodzaju substytutach. Holenderska firma Zea Star wyprodukowała bezmięsny zamiennik łososia i tuńczyka, który jest o wiele zdrowszy od ryb. Osiągnęli to dzięki skróceniu drogi pozyskiwania wszystkich mikroelementów o jedną grupę łańcucha pokarmowego.
„KOMUNIKACJA WIZUALNA A DECYZJE ZAKUPOWE POLAKÓW”
Poza przewidywaniami ekspertów w trendbooku znalazły się wybrane wnioski z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni. Badanie dotyczy związku między komunikacją wizualną a wyborami zakupowymi Polaków.
W badaniu zapytano m.in. o to, jak ważne jest dla Polaków jedzenie oraz jaką rolę w wyborze danego produktu odgrywa jego nazwa. Autorzy sprawdzili ponadto, w jakim stopniu apetyczne zdjęcie dania przekonuje gościa do jego wyboru.E-book „Przyszłość jedzenia / jedzenie przyszłości. Trendbook 2023-2030” jest dostępny do pobrania na stronie www.foodanddesign.pl. Premiera raportu z badania „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” odbędzie się 24 listopada. Magazyn „Food Service” i portal OuiChef.pl są patronami medialnymi projektu Food & Design.