W czasie Wielkiego Postu kościół zaleca wiernym ogólnie większą wstrzemięźliwość w jedzeniu i piciu przez cały czas jego trwania oraz powstrzymanie się od jedzenia mięsa w Środę Popielcową, a później w każdy piątek miesiąca (zwolnione z poszczenia są osoby poniżej 14. roku życia oraz chorzy).
Jak wynika z badania CBOS, od 1992 r. do 2022 r. odsetek dorosłych Polaków określających się jako wierzący spadł z 94 do 84%, a praktykujących regularnie (raz w tygodniu lub częściej) - z prawie 70% do niemal 42%. Jednocześnie wzrósł odsetek niepraktykujących – z 9 do 19%.
Czy wobec tego Polacy nadal poszczą w piątki? Zapytaliśmy o obserwacje w tym zakresie firmy, które na co dzień dostarczają posiłki.
Nieznaczny, ale regularny wzrost udziału dań wegetariańskich w zamówieniach w piątki przed Wielkanocą obserwuje Pyszne.pl, które największą liczbę zamówień potraw bezmięsnych odnotowuje trzy dni w roku: w Środę Popielcową, Wielki Piątek oraz Wigilię (Bożego Narodzenia).
– Te dane potwierdzają badania, które przeprowadziliśmy na potrzeby raportu Food Trendów Pyszne.pl za 2022 rok. Wynika z nich, że prawie 50% ankietowanych planuje spożywanie posiłków zgodnie z tradycyjnymi przyzwyczajeniami, na przykład ryby je głównie w piątki, a rosół w niedzielę – mówi Barbara Pragłowska, head of business analysis w Pyszne.pl.
Postne nawyki Polaków mają swoje odzwierciedlenie w strukturze zamówień składanych także przez platformę Uber Eats. W piątki udział zamówień postnych jest o 10% wyższy w porównaniu do innych dni tygodnia. Jeśli zaś chodzi o samą Środę Popielcową, kiedy to obowiązuje post ścisły, Uber Eats odnotowuje ogólny spadek ilościowy zamówień w porównaniu do nieświątecznych śród.
– W tym dniu udział zamówień postnych jest o 25% wyższy, a sprzedaż sushi rośnie nawet dwukrotnie. Podobna tendencja ma miejsce w Wielki Piątek. Tego dnia również odnotowujemy niższy ogólny poziom zamówień, jednocześnie jednak udział dań postnych wzrasta o 20% w porównaniu do innych piątków i o 30% w porównaniu do innych dni tygodnia – wylicza Michał Dubisz, general manager, Uber Eats Poland.
W piątki, w porównaniu do pozostałych dni, dania kuchni wegetariańskiej są znacznie bardziej popularne i częściej zamawiane w Glovo.
– Dużą popularnością jako alternatywa dla dań mięsnych cieszy się wtedy m.in. wegetariański ramen z warzywami. Dania wege są najchętniej wybierane przez mieszkańców Warszawy, jednak widzimy, że trend ten przenika również do innych miast. W Białymstoku odnotowaliśmy największy, bo aż 350-proc. wzrost zamówień dań wegetariańskich w ciągu ostatnich 12 miesięcy – wskazuje Bartosz Prokopowicz, head of q-commerce w Glovo Polska.
Tradycyjne podejście do piątku związane z poszczeniem tego dnia ma swoje odzwierciedlenie w zachowaniu użytkowników Glovo w Polsce, którzy częściej decydują się wtedy na dania wegetariańskie czy polskie w stosunku do pozostałych dni tygodnia.
Jednak jest to także element szerszego trendu. Polscy konsumenci traktują kuchnię wegetariańską z coraz większym zainteresowaniem. Potwierdzają to zebrane przez nas dane, z których wynika, że Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań w Glovo wzrosła rdr. o 57%. Z badań tej firmy wynika, że 65% właścicieli restauracji chce wdrożyć więcej wegetariańskich czy wegańskich potraw w swoim menu.