Liczy się jakość
W obliczu kryzysu konsumenci podejmują decyzje zakupowe z większą dozą ostrożności. Nie oznacza to jednak, że w 2023 r. całkowicie zrezygnujemy z produktów wysokiej jakości, wręcz przeciwnie. Jak wynika z publikacji „Raport 2022: zachowania zakupowe Polaków” Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Polacy nadal cenią produkty wysokiej jakości, choć ze względu na kryzys kupują rozważniej. Blisko 80% badanych zadeklarowało, że najważniejsza podczas codziennych zakupów jest jakość, a następnie cena (75,8%).
– Gdy mówimy o produktach jakościowych, często mamy na myśli kategorię premium. Mimo utartej opinii nie definiujemy jej jedynie przez cenę. Potwierdza to przeprowadzony wspólnie z agencją ARC Rynek i Opinia raport projektu Food and Design „Komunikacja wizualna w branży FMCG i HoReCa, a decyzje zakupowe Polaków”. Okazuje się, że poza kwestiami cenowymi produkt premium definiują: skład, marka oraz wygląd – komentuje Magdalena Malutko, pomysłodawczyni projektu Food and Design.
Zielona kuchnia
Ubiegły rok przyniósł prawdziwy boom w sektorze produktów wegańskich. Według GfK Polonia sprzedaż roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału między kwietniem 2021 r. a marcem 2022 r. odnotowała ponad 21-procentowy wzrost liczby nabywców w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Eksperci przewidują, że w 2023 r. na rynku pojawi się jeszcze więcej innowacji z tego segmentu (w tym zamienniki owoców morza).
Intensywny rozwój oferty artykułów roślinnych sygnalizują popularne marki z sektora food. Tesco zakłada wzrost sprzedaży roślinnych alternatyw dla mięsa o 300%, z kolei IKEA zadeklarowała, że do 2025 r. połowa posiłków w jej restauracjach i 80% oferowanych produktów pakowanych będzie wege.
Nie dziwi więc fakt, że artykuły ekologiczne, wegańskie oraz bio mają dla dzisiejszego konsumenta bardzo duże znaczenie. Na takie oznaczenia na produktach, według raportu Food and Design, zwraca uwagę aż 55% Polaków.
Sztuczna inteligencja w restauracji
Jednym ze skutków pandemii jest wszechobecna automatyzacja. Poza systemami POS i pokrewnymi urządzeniami w restauracjach pojawiły się także roboty. W dwóch restauracjach sieci Pizza Hut (Warszawa, Wrocław) już w minionym roku mogliśmy spotkać robota-kelnera BellaBot.
– Terminale dotykowe, elektroniczne menu czy samoobsługa mogą zastąpić tradycyjny serwis kelnerski. Myślę też, że restauratorzy coraz częściej będą korzystać z technologii, które pomagają monitorować stany magazynowe i sprawdzać, co może w nich zalegać, bo są łatwe w obsłudze i dostarczają bieżących danych automatycznie – mówi Linh Ziółkowska, menedżerka warszawskiej restauracji Wi-Taj i ekspertka projektu Food and Design.
Nietypowe smaki
Jakie produkty znajdą się na talerzach konsumentów w 2023 r.? Owoce morza. Mowa tu jednak nie tylko o rybach. W tym roku stawiamy zdecydowanie na algi i wodorosty. Te ostatnie są wyjątkowo pożywne, zawierają wiele przeciwutleniaczy i są bogate w jod. Uprawa ich jest ekologiczna, a produkcja pochłania dwutlenek węgla. Według Fortune Business Insights rynek wodorostów napędzają m.in. rosnąca świadomość ekologiczna i weganizm.
Poza produktami morskimi na horyzoncie pojawiają się również owady jako alternatywne źródło białka. Niedawno w popularnej sieci marketów Carrefour pokazały się jadalne owady w formach tradycyjnych produktów spożywczych – batoników czy produktów suszonych. Jakie podejście do tego typu produktów mają Polacy?
Według badania Food and Design larwy i robaki nie cieszą się powszechną akceptacją, choć nieco bardziej skłonni do korzystania z tej formy żywności są mężczyźni. Blisko 2/3 badanych definitywnie odrzuca taką możliwość. Co ciekawe, młode osoby są zdecydowanie najbardziej otwarte na takie rozwiązanie w przyszłości.