x

Grillowe trendy 2023: co wrzucamy na ruszt, z jakimi napojami?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.05.2023

Polski konsument pozostaje tradycjonalistą w niemal wszystkich kategoriach produktów spożywczych na ruszt. W większości respondenci Ariadny wybierają mięsa, a nie roślinne alternatywy dla niego, piwo i napoje gazowane. Coraz częściej sięgają też po wodę i chętnie przyrządzają sałatki na grilla.

Wyniki badań Ariadny nie pozostawiają wątpliwości, że w kategorii mięsa, wyrobów mięsnych, roślinnych alternatyw dla niego oraz dodatków do potraw na ruszt Polacy pozostają również tradycjonalistami, choć to się pomału zmienia. Fot. Shutterstock.com
Wyniki badań Ariadny nie pozostawiają wątpliwości, że w kategorii mięsa, wyrobów mięsnych, roślinnych alternatyw dla niego oraz dodatków do potraw na ruszt Polacy pozostają również tradycjonalistami, choć to się pomału zmienia. Fot. Shutterstock.com
Nadchodzi czas, kiedy w ogródkach, na działkach i w parkach (w miejscach wyznaczonych) rozpoczyna się narodowe grillowanie. Z badań mobilnej aplikacji Listonic w roku 2022 wynika, iż przygotowania do sezonu rozpoczynamy na przełomie kwietnia i maja.

W przeprowadzonym specjalnie dla magazynu "Handel" comiesięcznym badaniu ogólnopolskiego panelu Ariadna (17-19 marca 2023 r.) zapytano respondentów, czy lubią grillować i dlaczego wybierają taką formę biesiadowania.

Wyniki wskazują, że bez względu na płeć, wiek, status materialny i miejsce pochodzenia rodacy lubią w ten sposób spędzać czas wolny. "Zdecydowanie tak" powiedziało najwięcej pytanych osób z najmłodszych grup wiekowych: w przedziale 18-24 lata – 40%, a w grupie 25-34 lata aż 47% osób. Takiej samej odpowiedzi udzieliło sporo mieszkańców małych miast (do 20 tys.), bo aż 39% badanych, podczas gdy w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców i tych od 20 tys. do 99 tys. – było już tylko po 29% takich odpowiedzi.

Może to wynikać z faktu, że osoby z większych miast mają dostęp do liczniejszych atrakcji niż ci z małych. Nie ulega jednak wątpliwości, że wszyscy czerpią przyjemność z grillowania. Aż 76% młodych pytanych (25-34 lata) lubi spędzać czas na świeżym powietrzu, a 81% z nich to jednocześnie fani dań z grilla. Nie dziwi też fakt, iż 79% badanych z miast powyżej 500 tys. mieszkańców też lubi grilla ze względu na możliwość przebywania na zewnątrz.

Z ankiet Ariadny wynika również, że mamy już wypracowane zwyczaje grillowe. Okazuje się, że w tej kwestii (i nie tylko) Polacy są tradycjonalistami. Obsługą grillowania zajmują się w większości polskich gospodarstw domowych panowie. Tak powiedziało 66% pytanych kobiet i 80% mężczyzn.

Jednocześnie badanie pokazuje, że panowie będą (częściowo) garnąć się także do przygotowywania potraw na ruszt. 32% panów wskazało, iż to oni się tym zajmują, 49% powiedziało, że kobiety.

Piwo i nie tylko
Z badania panelu Ariadna wynika, iż numer jeden spośród trunków na grilla w Polsce jest piwo, a zaraz za nim alkohole mocne. Ma zwolenników wśród panów i pań – wybierze je na w tym roku 66% kobiet i 68% mężczyzn. Chętnie w 2023 sięgną po nie młodzi – najwięcej ankietowanych w przedziale wiekowym 25-34 lata – 73%, najmniej zainteresowani są piwem najstarsi ankietowani 55+ – bo 60% osób. Za to trzeba przyznać, że spośród wszystkich grup wiekowych najliczniej kupią oni na tegorocznego grilla mocny alkohol typu wódka, whisky itp. – tak zadeklarowało 20% w wieku 55 lat i powyżej.

Zwraca uwagę spore zainteresowanie trunkami mocnymi wśród respondentów zamożnych, którzy mogą sobie pozwolić nawet na większe wydatki. 40% z nich kupi alkohole mocne, w tym wódkę i whisky, zaledwie (na tle innych grup) 45% nabędzie na grilla piwo i 15% wino. Wynika z tego, że są żywo zainteresowani alkoholami premium, a więc droższymi. Największy odsetek niezdecydowanych co do segmentu trunku jest wśród rodzin z chudszym portfelem.

Badania Ariadny pokazują, że największą popularnością w kategorii napojów na grilla cieszą się soki i słodkie napoje gazowane. Najwięcej soków w tym sezonie do potraw z rusztu wybiorą osoby w wieku 35-44 lata (28%) i 45-54 lata (28%). Sporo pań sięgnie po wodę, bo aż 20%.

– Obserwujemy wzrost sprzedaży wód gazowanych rdr. Konsumenci są już bardziej świadomi, że orzeźwienia mogą szukać także w tej kategorii – zdrowszej i tańszej alternatywie dla napojów gazowanych – tłumaczy Klaudia Krawczyk, starszy kierownik marki wody gazowane, Żywiec Zdrój. W przypadku panów będzie to 15%, a 21% wybierze napoje smakowe gazowane.

Menu mięsne i wegańskie
Wyniki badań Ariadny nie pozostawiają wątpliwości, że w kategorii mięsa, wyrobów mięsnych, roślinnych alternatyw dla niego oraz dodatków do potraw na ruszt Polacy pozostają również tradycjonalistami, choć to się pomału zmienia. Na pytanie, czy będziesz kupował roślinne zamienniki mięsa lub nabiału na grilla w 2023 r., 70% kobiet i 75% mężczyzn odpowiedziało, że nie kupi żadnych. Trzeba przyznać, że najmniej mieszkańców wsi, bo 67%, udzieliło takiej odpowiedzi, a 10% z nich (sporo na tle np. mieszkańców miast) zadeklarowało, że nabędzie roślinne zamienniki mięsa. Aż 22% osób ankietowanych w tej grupie jest niezdecydowanych, co może świadczyć o tym, że mogą ich spróbować, ale nie muszą. Dla porównania 12% przedstawicieli dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców wybierze produkty plant based meat na ruszt.

Wśród wyrobów mięsnych niekwestionowanymi liderami są kiełbasa i kaszanka. Natomiast w kwestii mięsa na grilla konsumenci przepytani przez Ariadnę chętniej wybiorą surowe do samodzielnego przyprawienia niż w gotowych marynatach – to pierwsze kupi 54% kobiet i 50% mężczyzn, najmłodsi respondenci w grupie wiekowej 18-24 lata (40%) i najstarsi w wieku 55+ (54%). Dla porównania surowe mięso w marynatach wybierze odpowiednio 25% pań, 40% panów, 39% badanych od 18 do 24 lat oraz 26% osób mających 55 lat i więcej.

Konsument krajowy z dodatków do potraw z rusztu wybierze zdecydowanie tradycyjnie różne sosy np. musztardę, ketchup, majonez, sos barbeque, itp. – 69% kobiet i 68% mężczyzn.

Trzeba przyznać, że spory odsetek kupi też sałaty i sery, by przyrządzić sałatki do dań grillowych – 46% kobiet i 36% panów. Można się domyślić, że aspekt zdrowotny biesiad przy grillu jest dla rodaków dość istotny.

 

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe

 

Autor tekstu: Małgorzata Hnat

Zobacz także

Ukraińska sieć Lviv Croissants otworzyła szósty lokal i ujawnia dalsze plany

Znamy miasta, w których Lviv Croissants podpisał już umowy na uruchomienie kolejnych lokali pod swoim szyldem. Sieć obrała ostry kurs na Polskę - 1 czerwca otworzyła szósty bar w naszym kraju.

Popeyes - nowa sieć szykuje się do debiutu w Polsce. Wiemy, gdzie będzie pierwszy lokal

Pierwszy lokal amerykańskiej sieci gastronomicznej Popeyes znanej z dań w stylu luizjańskim już w lipcu przywita pierwszych gości. Zostanie otwarty we Wrocławiu w Pasażu Grunwaldzkim.

Marcin Szachowicz: Pięć rozwiązań dobrych dla restauracyjnej kasy

Gdy drożeją warzywa, owoce, nabiał i inne artykuły spożywcze oraz zmniejsza się zawartość portfeli Polaków gastronomia jest w kropce. Podnosić ceny dań? Zmniejszać porcje? Szukać tańszych produktów? Żadne rozwiązanie nie jest dobre. Jak więc sprawić, by goście wciąż chętnie odwiedzali restauracje?

MAX Premium Burgers: wyróżnia nas zielone menu

Od siedmiu lat działa w Polsce sieć restauracji MAX Premium Burgers ze Szwecji, która istnieje od 1968 roku. Dlaczego rozwija się w kraju tak odmiennym od Skandynawii? Czemu stawia na roślinne menu? Opowiada Jerzy Jakubiak, head of development w MAX Premium Burgers.

Zabytki? To przeżytek! 81 proc. podróżuje, by próbować nowej kuchni

Według "Global Travel Trends Report" aż 81 proc. badanych jako najważniejszy cel swojej podróży wskazało kulinaria. Czy to przypadek, że w tym roku Polska została wskazana jako kierunek podróży numer 1, a jednymi z najbardziej viralowych TikToków stają się te z testami polskiego jedzenia?

800 mln zł - tyle zaległości ma branża gastronomiczna!

BIG InfoMonitor podaje, że na drodze do poprawy sytuacji branży gastronomicznej stanęła inflacja: biznes zmaga się z utrzymującymi się wysokimi cenami produktów żywnościowych, energii, paliwa i konkurencją.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej